Gokburt Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ok, denne kretsen tror jeg viser en lampe som går på når det blir lyst. Jeg skal ha en som slår seg av når det blir lyst. Hvordan gjør jeg det? Og er det noen som skjønner hvordan den funker? Skjønner ikke noe selvom det står rett under... Alt for avansert. Takker for svar. Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 prøv å bytt om LDRen og motstanden på 5.5k Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Det funket, tusen takk! Kan du prøve å forklare meg hvordan det funker og? Bare sånn veldig enkelt altså... Men takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvor skal man begynne? Virkemåten er jo forklart i tekstboksen på tegningen i første innlegg. Men koblingen av LED var ikke mye fornuftig. Det er en spenningsdeler hvor den ene delen blir kortsluttet når transistor leder, og dermed går det ikke strøm i LED. Men da trekkes det mye strøm i den øverste 330 motstand når LED er av! Mye bedre å koble LED og transistor i serie, og med motstand på 660 Ohm. Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Ok, takk. Tror jeg skjønte hvordan den funker. Men jeg skjønte ikke det siste du sa med å koble LED og transistor i serie... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg gidder ikke å tegne, får nøye meg med å si det slik at du først fjerner LED og motstand som er tegnet som en 'utstikker'. Så setter du de inn mellom den gjenværende motstanden og transistoren. Hva 'å koble i serie' betyr er dog noe av det mest grunnleggende man må lære seg seg om elektro/elektronikk. http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_7/1.html Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Kult, tusen takk! Måtte bare bytte om LDR-en og motstanden på 5,5 ohm. Men da blir vel virkemåten litt annerledes? Blir veldig glad hvis du kunne forklart enkelt hvordan den funker... Dette blir det siste jeg spør om! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tenk deg at du bytter ut transistoren med en vanlig av-på bryter, og kretsen bare består av LED og 660R motstand. Da er det enkelt å skjønne hvordan det fungerer. Transistoren virker på akkurat samme måte som før: Med lys på LDR vil spenningen over den falle under base-emitter spenningen, da kan det ikke gå strøm til base, og transistor slår seg av. Potmeter og LDR danner en spenningsdeler, så forholdet mellom de to motstandsverdiene bestemmer spenningen som base ser. Den må opp til ca 0.7 V for at transistor skal begynne å lede. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Fungerer egenklig denne koblingen tilfredsstillende? Burde man ikke egenklig legge inn en hysterese med f.eks en Schmitt trigger for å ungå blinking ved overgangen fra mørkt til lyst? => når det blir mørkt skrur lyset seg på, men de blir det lysere enn "mørkegrensen" igjenn og den vil skru seg av igjenn noe som fører til at det blir for mørkt igjenn og den skrur seg på igjenn osv. Forresten er lysdioden et galvanisk skille? Dvs. at denne går til en fototransistor som igjenn styrer lyspæra? Endret 10. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det er korrekt. Hysterese er nødvendig hvis det er en sakte overgang mellom lys og mørke (slik som en utelys fotocelle). Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ok, takk hårek, men det er vel ikke nor potmeter i kretsen? Eller? :S Og flesvik: det er ikke så viktig, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Og jeg aner ikke om lysdioden er galvanisk skille... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 ... men det er vel ikke nor potmeter i kretsen? Eller? :S 5.5 k motstand er jo variabel, dvs et potmeter. Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Et spørsmål til... fant ut at hvis potensiometeret stilles inn til å gi motstand på 22 ohm, vil lyset gradvis øke etter hvert som det blir mørkere, og gradvis bli svakere når det blir lysere. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Fordi LDR er en variabel motstand, dermed varierer spenningen på base i forhold til lysstyrken. Transistoren fungerer som en forsterker. Skal den fungere som en ren av/på bryter trenger du en Schmitt trigger. Lenke til kommentar
Gokburt Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Ja, men når den stod på 5,5 ohm dimmet ikke lyset, det bare slo seg rett av og på. Men når jeg skrudde den opp på 22 ohm, så dimmet lyset når det gikk av og på etterhvert som jeg tok mindre og mer lys på LDR. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du mener vel kOhm, ikke Ohm. Forholdet mellom motstandene vil gi deg en annen responskurve. Har du en bratt kurve skjer forandringen fort, en slak kurve gir sakte respons. Det kommer av transistorens karakteristikk. http://www.ece.gatech.edu/research/labs/vc...vChar/trans.gif Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå