Gå til innhold

Hvordan funker en lampe som slår seg av når det blir lyst?


Anbefalte innlegg

Ok, denne kretsen tror jeg viser en lampe som går på når det blir lyst. Jeg skal ha en som slår seg av når det blir lyst. Hvordan gjør jeg det?

 

Og er det noen som skjønner hvordan den funker? Skjønner ikke noe selvom det står rett under... Alt for avansert. Takker for svar.

 

 

3513067666_a0a0b58405_b.jpg

 

3513067674_07e329d8d1_b.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor skal man begynne? Virkemåten er jo forklart i tekstboksen på tegningen i første innlegg.

 

Men koblingen av LED var ikke mye fornuftig. Det er en spenningsdeler hvor den ene delen blir kortsluttet når transistor leder, og dermed går det ikke strøm i LED. Men da trekkes det mye strøm i den øverste 330 motstand når LED er av!

Mye bedre å koble LED og transistor i serie, og med motstand på 660 Ohm.

Lenke til kommentar

Tenk deg at du bytter ut transistoren med en vanlig av-på bryter, og kretsen bare består av LED og 660R motstand. Da er det enkelt å skjønne hvordan det fungerer.

 

Transistoren virker på akkurat samme måte som før:

Med lys på LDR vil spenningen over den falle under base-emitter spenningen, da kan det ikke gå strøm til base, og transistor slår seg av.

Potmeter og LDR danner en spenningsdeler, så forholdet mellom de to motstandsverdiene bestemmer spenningen som base ser. Den må opp til ca 0.7 V for at transistor skal begynne å lede.

Lenke til kommentar

Fungerer egenklig denne koblingen tilfredsstillende?

Burde man ikke egenklig legge inn en hysterese med f.eks en Schmitt trigger for å ungå blinking ved overgangen fra mørkt til lyst?

 

=> når det blir mørkt skrur lyset seg på, men de blir det lysere enn "mørkegrensen" igjenn og den vil skru seg av igjenn noe som fører til at det blir for mørkt igjenn og den skrur seg på igjenn osv.

 

 

Forresten er lysdioden et galvanisk skille? Dvs. at denne går til en fototransistor som igjenn styrer lyspæra?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...