Gå til innhold

Canon 500D brukererfaring

Anbefalte innlegg

Først litt om meg.

Har for en mannsalder siden brukt filmbasert speilrefleks men mistet litt interessen når de nye digitale kameraene kom.Har alltid vært "Canon mann" men siden speilrefleksen ble solgt for minst 10 år siden(tror det var en 1000F) har jeg kun brukt små kompaktkameraer siden utviklingen på speilrefleks har vært enorm og dyr å følge med i.Har derfor kun brukt en Panasonic LX1 intill jeg nå tenkte å prøve meg igjen.

Har prøveskutt med 450d og likte dette godt,samtidig dukket det opp en ny modell og det var derfor "naturlig" å gå for denne. Prisen ligger nå på ca 8000 for hus samt en 18-55 is linse og det var naturlig å starte der. Leste meg opp på teknikk og 15 mpixel samt mulighet for høye ISo tall samt ny skjerm og videomuligheter avgjorde saken.

Først litt om pris. En rask gjennongang av Akams prisoversikt viser et spenn fra 6800 og oppover. Jeg trykket nesten på kjøpknappem hos yaha.no ,men finleste litt på spekken og dette var IKKE med den nye IS 18-55 linsa men derimot en eldre type. Flere andre forhandlere ser ut til å være tomme eller markert med EU. Fant tilslutt et kamera.

Førsteinntrykket var meget bra. Grepet er endel bedre enn på 450. Skjermen er MYE bedre enn 450. Og høye ISO verdier gjør at å skyte i mørket på manuell gir meget spennende bilder.

Skal prøve å hekte ved et 12800 iso bilde. Husk at det faktisk er så mørkt i rommet at fokus ikke var aktuelt:

IMG_0158.JPG

Deretter prøvde dattera mi seg på kameraet:

IMG_0124.JPG

Var ute og tok noen bilder:

IMG_0113.JPG

IMG_0120.JPG

MEN;jeg er ikke imponert over skarphet. Den medfølgende linsa er jo ikke all verden og jeg vil tro at det er den som setter begrensningen.

Konklusjon :Exit 500d

Jeg har flere kommentarer hvis det er noen som har lyst til å lese!

Endret av jeschiotz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN;jeg er ikke imponert over skarphet. Den medfølgende linsa er jo ikke all verden og jeg vil tro at det er den som setter begrensningen.

Optikken setter nok begrensninger ja.

Brikken som sitter i 500D er nok mer krevende på optikk enn det du var vant med på 450D.

Med 15Mp på en "liten" brikke vil optikkens svakheter bli avslørt.

Man må også holde kameraet meget stødig eller bruke lukkertider som er raskere enn den kjente regelen om dobbel lukkertid i forhold til brennvidden.

Den høye opløsningen vil også avsløre bevegelsesuskarphet lettere.

På den andre siden vil du kunne få meget skarpe bilder med god optikk og raske nok lukkertider eller stativ.

Da kommer oppløsningen til sin rett.

Artig å lese den første erfaringen med 500D jeg har lest.

Tar du opptakene i RAW så kan du lett ordne hvitbalansen som du ser i bildet av undulaten.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Får også opp trojaneradvarsler ved å se på bildene.

Dersom dette er jpg rett fra kameraet er det vel en kjent sak at Canon skarper opp bildene i svært liten grad. Dette kan enkelt justeres i menyen. Dette kan forklare noe av skuffelsen i skarphet. Dersom dette er bilder i RAW format som er prosessert ved DPP - se bort fra denne kommentaren.

Lenke til kommentar

Optikken setter nok begrensninger ja.

Brikken som sitter i 500D er nok mer krevende på optikk enn det du var vant med på 450D.

Med 15Mp på en "liten" brikke vil optikkens svakheter bli avslørt.

Man må også holde kameraet meget stødig eller bruke lukkertider som er raskere enn den kjente regelen om dobbel lukkertid i forhold til brennvidden.

Den høye opløsningen vil også avsløre bevegelsesuskarphet lettere.

På den andre siden vil du kunne få meget skarpe bilder med god optikk og raske nok lukkertider eller stativ.

Da kommer oppløsningen til sin rett.

Artig å lese den første erfaringen med 500D jeg har lest.

Tar du opptakene i RAW så kan du lett ordne hvitbalansen som du ser i bildet av undulaten.

Dette med at optikken setter begrensninger gjelder nok for alle kamera som selges i dag uansett merke, derfor er det egentlig litt synd at så bra kamera selges i pakker med forholdsvis "dårlig/billig" optikk, da disse ikke yter kameraene rettferdighet og mange blir skuffet :hmm:

Lenke til kommentar

Bildene er lastet til picasa nettalbum. Hvordan de har plukket opp virus skjønner jeg ikke?

Noen flere betraktninger om Eos 500d:

Menysystem: Inutivt og lettfattelig . Lett å forandre settings feks skarphet og Iso samt å legge disse på egen flik på programhjulet. Drawback at man ikke kan snurre det helt rund 360 grader Kanskje noe rotete på menylayout på skjermen eller er det bare meg?

Skjerm: Lys og fin med mange nok punkter samt faktisk såpass skarp at man kan sjekke bildet om det er skarpt eller ikke. LiveView skjønner jeg ikke helt vitsen med siden den utelukker endel fokusmuligheter

Facedetection virker KUN på video. En skuffelse hvorfor den ikke kan velges på feks grønn bølge eller i programmodusene.

Fokuspunkter: Noe forvirrende her med manuelt valg av punkt via dreiehjul.

Bildebrikke: WOW dette er saker! Støyfri og med masse detaljer(såviidt jeg kan lese meg til!!)

Smart finesse: Kameraet senser hvilken linse som sitter på og kompenserer elektronisk for minsket lysfølsomhet utover i hjørnene. Kun Canonlinser ligger inne i registeret men det er lagt opp mulighet for å legge til sin favorittlinse via et testprogram.

Kitlinse 18-55: Glem denne. Ikke på langt nær så skarp at den kan yte brikken retferdighet. Samtidig gir den såpass store konvergensproblmer ved høyekontraster og linjer i særs i ytterkant at det blir pinlig.Fokusmotor bråker. (Problem ved video)Tuller med fokus på lite lys og med blitz nede(ingen ekstra fokuslampe)God på Macro(i forhold til Nikon 18-105 kommer jeg nærmere i closeup!?)

Body: Godt grep i forhold til Nikon. Lange fingre? Canon passer bedre.Matriale: Påkostet

Kan ikke het skjønne prissetting på denne. Man må altså kjøpe en veldig god linse (L?) for å få et godt resultat og da blir det snakk om veldig mye pææng

Endret av jeschiotz
Lenke til kommentar
Hvordan er det med mulighetene til å ta bilder i 16:9 med Canon EOS 500D ?

Har lyst på et speilreflekskamera som kan ta bilder i wide format i steden for 4:3

Alle andre enn Olympus og Panasonic leverer speilreflekser som tar bilder i 3:2-format. 500D kan ta opp video i 16:9, men jeg kan ikke se noe sted at det er mulig å ta stillbilder i 16:9.

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...dex.asp?specs=1

Lenke til kommentar

EOS 500D tar som alle andre dSLR kameraer bilder i 3:2 format. Enkelte modeller har imidlertid mulighet for andre formater/billedutsnitt men EOS 500D er ikke blant disse.

Men hvorfor i all verden er dette viktig? Alle dSLR kameraer har jo såpass god oppløsning at det ikke er noe som helst problem å "croppe" fra 3:2 til 16:9. og disse to formatene er jo også bortimot identiske med hensyn til billedutsnitt, ta bort ""en liten stripe øverst og nederst så har du 16:9 utsnitt.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte 500D for et par dager siden. Dette blir mitt første speilrefleks. Er ingen ekspert så forstår ikke halvparten av det dere skriver, men gleder meg til det kommer (betalte 450 i frakt for å få levert på 1 dag men status er fortsatt 'Bestilt, ikke sendt' arg (multicom.no)

Lenke til kommentar
Jeg bestilte 500D for et par dager siden. Dette blir mitt første speilrefleks. Er ingen ekspert så forstår ikke halvparten av det dere skriver, men gleder meg til det kommer (betalte 450 i frakt for å få levert på 1 dag men status er fortsatt 'Bestilt, ikke sendt' arg (multicom.no)

Da bør du ringe Multicom umiddelbart og si klart i fra at du ikke finner deg i å betale ekstra for umiddelbar forsendelse når det ikke blir sendt allikevel.

Jeg var ikke klar over at denne servicen fantes - jeg synes faktisk at lynrask forsendelse burde være en selvfølge uten at man blir avkrevd flere hundre kroner for denne "tjenesten", og attpåtil ikke få den.

Når du betaler for noe slikt så er du samtidig med på å motivere til å ta ekstra betalt for nettopp slikt.....

Lenke til kommentar

Fikk dette svaret fra Multicom:

"Det kan ta inntil 5 virkedager før vi sender din ordre. Den kan tidligst sendes i morgen, men det kan jeg ikke bekrefte.

Det er kameraet som er på vei fra vårt sentrallager det står på.

Ekspresspakken gjør postgangen raskere, ikke behandlingen av ordren hos oss dessverre."[/i]

Krysser fingrer for at jeg får det på lørdag da :)

Lenke til kommentar
kanskje dette er en hitacking av tråden men er det stor forskjell på 40D og 500D?

500D har flere mp, bedre skjerm, kan filme i HD, og kansje bedre på høyere iso.

40D er bedre å holde, bedre knapper og føles mye mere robust, den tar også flere fps.

Disse bildene representerer forhåpentligvis ikke det beste man kan få ut av et 500D?

Er du gæren. Dette er tatt med ett 450D og 50mm f/1.4.

post-142352-1242319356_thumb.jpg

Endret av ZoDz
Lenke til kommentar
Fikk dette svaret fra Multicom:

"Det kan ta inntil 5 virkedager før vi sender din ordre. Den kan tidligst sendes i morgen, men det kan jeg ikke bekrefte.

Det er kameraet som er på vei fra vårt sentrallager det står på.

Ekspresspakken gjør postgangen raskere, ikke behandlingen av ordren hos oss dessverre."[/i]

Krysser fingrer for at jeg får det på lørdag da :)

Vel, ingen grunn til å betale ekstra da. Ring/mail igjen og si at du ikke vil ha den "tjenesten" og, dersom de ikke vil endre, hevd (med rette) at markedsføringen deres var villedende. Ingen grunn til å hive penger ut av vinduet.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Jeg har også fått fatt i et 500D, kjøpte bare huset og satte på en 17-40L.

1. CS4 og Bridge støtter ikke raw fra 500d enda, og jeg liker ikke DPP, så jeg har egentlig ikke sett på så mange av bildene enda.

2. Mye mer anvendelig en 450 inne pga høy iso. Om man ikke har blits da.

3. Video er jo moro.

4. God skjerm.

5. Bilder med høy iso blir mye større enn de med lav, sikkert noe med støyfjerningen å gjøre, som er enabled default.

6. Nå er jo ikke 17-40 noe makro-objektiv, men skulle ønske bildene var en smule skarpere alikevel. Men igjen, DPP er ikke min venn.

7. belegget på skjermen blir matt hver gang jeg tar bilde og får nesa borti, var ikke så ille på 450d. vanskelig å få det bort også, spesielt plagsomt i sollys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...