V?rbris Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Har nettopp koblet til en ide hardisk på 500gb i min maskin. Der er en sata disk fra før og en ide disk på flatledning for 2 ide disker. Har hatt 2 ide disker men byttet ut en 40 gb med denne "nye" Hitachi på 500gb. Denne vises som 500gb under oppstart i bios. Men vises IKKE under min datamaskin, der vises bare c disk som er sata på 149gb og d disk som er ide på 80gb. Denne Hitachi vises også under datamaskinbehandling - diskstasjoner. Men jeg får den ikke opp under defragmentering eller diskbehandling. Med andre ord, enheten som denne diskstasjon vises flere steder, mer er ( ikke ) tilstede allikevel når den skal brukes. Der er intet feil med enheten i følge scann, drivere er up to date. Jeg har hatt en ide enhet på samme kabel tidligere og den funket, men den var mye mindre. Hva er galt, er det noen som har en grei forklaring på dette? Forøvrig er den oppført som disk 1 under volumer, men kan ikke forandre noe der. Endret 8. mai 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Har kikket litt i datamaskinbehandling nå og disken står oppført som utildelt. Hva betyr det? Disk 0 eller c disk er systemdisken med windows xp. Disk 1 er d disken på 80gb. Ser det står ok under disse stasjoner også, det gjør det ikke under den nye disk. Ser under innstillinger der er flere valg muligheter, hva skal jeg gjøre, noen som kan hjelpe? Skal jeg velge: Primærstasjon utvidet stasjon Ledigplass eller annet og trykke ok? Endret 8. mai 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 "Utildelt" betyr at den ikke har noen partisjon. Det er alltid slik med nye disker, de er jo helt tomme og må initialiseres. Høyreklikk på den og lag en ny partisjon, og så kan den formateres. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hei Takker, er på god vei, fant ut av det selv via google. Dette er en lite brukt disk kjøpt ny 2006. Har lagt den til som F disk, samme som den forrige 40gb disken jeg tok ut. Formaterer nå hele disken. Trenger jeg å dele den opp i 2 partisjoner / deler? I så fall burde det kanskje blitt gjort før formatering? Blir brukt til å lagre midlertidige stoff på etterhver. Endret 8. mai 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 ...Trenger jeg å dele den opp i 2 partisjoner / deler? Nei, det er det vel ingen grunn til. En partisjon er å foretrekke medmindre det er spesielle grunner til noe annet. Bruk heller mapper for å organisere innholdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå