tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det var en del brukbare tips der, Ildhode. Men et spørsmål; hvorfor ikke postoppkrav? Og hvor pleier du å selge utstyr - på Finn eller foto.no ? Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Regner med at Ildhode er redd for at mottaker plutselig skal ombestemme seg og ikke hente pakken. Da er porto og oppkravsgebyr tapt. Men jeg har aldri hatt dette problemet. Sjekk om brukeren har noen negative tilbakemeldinger - dersom noen har unnlatt å hente en pakke står det sannsynligvis her. Jeg selger i utgangspunktet kun på foto.no. Der kan man ikke være anonym og jeg får 98% seriøse henvendelser. Unntaket kan være "kjipt" utstyr som kit-zoomer o.l. hvor det muligens er vanskelig å finne kjøpere. Men hittil har jeg ikke trengt å bruke Finn. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Jeg fikk veldig raskt en kjøper på Tokinaen min på Finn. På Foto sutret den ene henvendelsen jeg fikk om at det ikke var versjon 2 (innebygget AF motor og påstått bedre coating)... Jeg syns postoppkrav funker greit. Funfact: Tokinaen tapte seg hele 500 i verdi fra jeg kjøpte den tidlig i 2007 - mest fordi jeg fikk en knallpris på QXL fra en stakkar som hadde kjøpt det i USA for en venn som ikke hadde råd til å betale for det! Stor takk til Kimare for den, gitt! Endret 29. oktober 2009 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Takk for info med erfaringer. Tror jeg prøver begge steder. Hvordan avgjør dere salget? Første person som tilbyr det du har satt som pris? Og hva om ingen tilbyr det du ønsker? Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg setter en pris i annonsen, og førstemann som er villig til å betale den får tilslaget. Noen ganger har jeg gått med på litt pruting, men først etter at annonsen har vært aktiv en halv til en hel uke. For litt dyrere gjenstander pleier jeg å spandere frakten ved forskuddsbetaling. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Regner med at Ildhode er redd for at mottaker plutselig skal ombestemme seg og ikke hente pakken. Da er porto og oppkravsgebyr tapt. Men jeg har aldri hatt dette problemet. Sjekk om brukeren har noen negative tilbakemeldinger - dersom noen har unnlatt å hente en pakke står det sannsynligvis her. Jeg selger i utgangspunktet kun på foto.no. Der kan man ikke være anonym og jeg får 98% seriøse henvendelser. Unntaket kan være "kjipt" utstyr som kit-zoomer o.l. hvor det muligens er vanskelig å finne kjøpere. Men hittil har jeg ikke trengt å bruke Finn. Helt riktig. Dette skjer og svært irriterende. For det første så tar det lang tid. Pakken ligger på postkontoret til kjøper i 14 dager før den blir sendt tilbake. Du får tilbake pakken og har tapt nesten 200kr. Jeg bruker både foto.no og finn.no Jeg er aldri anonym på finn, det virker mer troverdig når man står oppført med fullt navn, adresse og telefonnr. Takk for info med erfaringer. Tror jeg prøver begge steder. Hvordan avgjør dere salget? Første person som tilbyr det du har satt som pris? Og hva om ingen tilbyr det du ønsker? Tom Jeg selger til den første som sier; Jeg kjøper den og overførerer pengene nå. Setter du gode priser så forsvinner objektivene kjapt og ingen pruter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg setter en pris i annonsen, og førstemann som er villig til å betale den får tilslaget. Noen ganger har jeg gått med på litt pruting, men først etter at annonsen har vært aktiv en halv til en hel uke. For litt dyrere gjenstander pleier jeg å spandere frakten ved forskuddsbetaling. Gode råd her. Da sender du så snart du pengene på konto? Helt riktig. Dette skjer og svært irriterende. For det første så tar det lang tid. Pakken ligger på postkontoret til kjøper i 14 dager før den blir sendt tilbake. Du får tilbake pakken og har tapt nesten 200kr. Da jeg ikke har det travelt, så det er en sjanse jeg er villig til å ta. Jeg bruker både foto.no og finn.noJeg er aldri anonym på finn, det virker mer troverdig når man står oppført med fullt navn, adresse og telefonnr. Høres fornuftig ut - er det noen ulemper ved fremstå med navn, adresse og telefonnr? Jeg selger til den første som sier; Jeg kjøper den og overførerer pengene nå.Setter du gode priser så forsvinner objektivene kjapt og ingen pruter. Men det er vel avveining på hvor raskt du vil få solgt utstyet og hvor mye penger du kan få for det ? Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Høres fornuftig ut - er det noen ulemper ved fremstå med navn, adresse og telefonnr?Lettere for annonseselgere å ta kontakt, men ellers ikke noe spesielt. Jeg har alltid hatt fullt navn, adresse og telefonnummer når jeg har solgt - men jeg har ikke solgt fotoutstyr på en god stund da. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har aldri blitt kontaktet av annonseselgere. De som har kjøpt fra meg har betalt forskudd. 2-3stk har benyttet seg av betalingsgreia til finn.no Når pengene er inne på konto sender jeg sporingsnummer på mail og poster pakka. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei! Bare lurer på en ting: Skal alle vi andre som skal selge fotoutstyr bare fortsette i denne tråden, eller bør alle lage hver sin tråd for å lufte våre tanker rundt salget av utstyret vårt, og få de nødvendige rådene om hva vi bør/ikke bør selge? Noen moderatorer som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Da sender du så snart du pengene på konto? Yes. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei! Bare lurer på en ting: Skal alle vi andre som skal selge fotoutstyr bare fortsette i denne tråden, eller bør alle lage hver sin tråd for å lufte våre tanker rundt salget av utstyret vårt, og få de nødvendige rådene om hva vi bør/ikke bør selge? Noen moderatorer som har noen tanker rundt dette? Jeg har ikke noe i mot det. Men da bør det settes inn en post foran min første post som forklarer hensikten med denne tråden. Hvis det er mulig da? Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Skal alle vi andre som skal selge fotoutstyr bare fortsette i denne tråden, eller bør alle lage hver sin tråd for å lufte våre tanker rundt salget av utstyret vårt, og få de nødvendige rådene om hva vi bør/ikke bør selge?Jeg tror kanskje det er en idé at folk har sine egne tråder, hvis ikke er det en viss fare for sammenblanding. Men kanskje ikke noe problem? Uansett ikke noe teknisk problem å lage ny post foran denne, Tom, det skal jeg fikse hvis det er stemning for det... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg tror kanskje det er en idé at folk har sine egne tråder, hvis ikke er det en viss fare for sammenblanding. Men kanskje ikke noe problem? Uansett ikke noe teknisk problem å lage ny post foran denne, Tom, det skal jeg fikse hvis det er stemning for det... Jeg har tenkt litt mer over dette. Og mitt forslag er som følger. Jeg lager en sammenfatning av de rådene som har kommet her, og så lager et resyme som jeg legger i en nyopprettet tråd, og så tar vi det derfra. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 En liten oppsummering etter mitt "systembytte": Finn er et veldig bra sted å selge. Observasjonen om at det i større grad er selgers marked enn på foto.no stemmer nok i noen grad. Av alt jeg solgte var det bare den litt ukurrante D200'en som ble solgt via foto.no. De andre henvendelsene jeg fikk på det andre utstyret via foto.no var "prutete" - da hadde jeg heller is i magen, og fikk relativt kjapt solgt over finn. D300'en solgte jeg med 18-70. Den ble betalt på forskudd fordi det ble uforholdsmessig dyrt med porto på oppkrav (over 4000, så må det sendes som "verdibrev" og da tar kostnadene av). Alt annet ble solgt pr. oppkrav. Ingen problemer. Har ikke hørt et pip fra noen av kjøperne etterpå. Sigma 30/1.4 ble nettopp hentet på døren. Også den solgt på finn. Jeg er ganske overrasket over hvor høye priser jeg fikk for utstyret. Tokina 12-24 kjøpt for 3500 i januar 2007 -> solgt for 3000 Sigma 30/1.4 kjøpt for 3500 i juni 2006 -> solgt for 2400 D200 kjøpt i USA for ca. 8000 i april 2007, med liten feil -> solgt for 3500 D300 kjøpt for 10.000 i mai 2008 -> solgt for 8000 Nikkor 18-70 kitobjektiv fra D70 kjøpt i mai 2005 -> solgt for 500 ...men på den annen side, så fikk jeg en veldig gunstig pris på D700en jeg kjøpte over foto.no (kjøpers marked... ) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) D300'en solgte jeg med 18-70. Den ble betalt på forskudd fordi det ble uforholdsmessig dyrt med porto på oppkrav (over 4000, så må det sendes som "verdibrev" og da tar kostnadene av). Alt annet ble solgt pr. oppkrav. Ingen problemer. Har ikke hørt et pip fra noen av kjøperne etterpå. Hmm? Jeg har både sendt og mottatt pakker som postoppkrav på over 15000 kr for 69 kr i høst (men da er maks erstatning fra posten 10000 kr). Jeg er ganske overrasket over hvor høye priser jeg fikk for utstyret. Hvorfor det? Jeg priset jo utstyret for deg før du la det ut! (Jeg bommet riktignok med 500 kr på D200, men så visste jeg ikke om problemet med blitsskoen ) Jeg har tatt meg den frihet å prise utstyret ditt. Selger 18-70 litt billig etter å ha lest utallige historier om den wink.gif Nikon D200 -> 4000 Nikon D300 -> 8000 Tokina 12-24/4 -> 3000 Nikon 18-70/3.5-4.5 -> 500 Sigma 70-300/4-5.6 APO DG -> 1000 Sigma 30/1.4 -> 2400 Nikon 50/1.8 -> 600 Endret 14. november 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg har ikke fått somlet meg til å lage en ny tråd med tips til de som skal selge utstyr; men kan godt gjøre det hvis det er en interesse. Har nå fått litt erfaring, samtidig som jeg har opplevd svindelforsøk (so mble gjennomskuet meget tidlig). Nå er det bare 30D og grep igjen av det jeg skal selge. Og det venter jeg nok med til en 5D MKII er anskaffet. Et spørsmål til dere som er drevne med salg - er det none tider av året som er mer egnet for salg enn andre. Og motsatt; når er det bare å glemme det? Eller er det jevnt trykk? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå