Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Heisann Da er det tid for tentamener og eksamener og mange får lov til å ha med seg hjelpemidler som, regelbok og formelsamling. I den forbindelse tenkte jeg at vi kunne lage en samling av formler som kan være fin å ha til slike anledninger. Hva synes dere? Foreslå gjerne formler som må være med, lag gjerne forslag til layout osv. For min del så vet jeg at følgende i hvertfall blir relevant: - Sannsynlighet - Pytagoras - Trigonometri - Algebra - Omgjøring Av Formler - Målestokk og Lengder Er det noe du er god på som du føler du kan ta ansvar for skrik ut så får vi laget en liste. Jeg kan sikkert ta ansvar for å få satt sammen det hele til ett pdf-dokument. Samlingen vil selvfølgelig bli delt med en Creative Commons lisens. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/ La oss starte en "idèmyldring". Endret 8. mai 2009 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Matematikk T - Rett linje (stigningstall o.l.) - Funksjoner (rasjonale funksjoner, eksponential funksjoner, drøfting o.l.) - Vekst og logaritmer - Algebra (potensregler, kvadratrot o.l.) - Derivasjon - Trigonometri - Sannsynlighet Gyldendals formelsamling Endret 8. mai 2009 av kimj_ Lenke til kommentar
dePt Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Finfin idé dette. Hva med å inkludere R1 og R2, så har vi hele mattepensumet for realfagelevene på VGS? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det høres ut som en god tanke det, jeg skal rette topic.. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Er no ikkje vits i å lage regelbok når ein kan ha med seg læreboka på alle prøver og eksamen vel? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Kalv, det tar lang tid å lete opp i en slik bok. Personlig vil jeg heller anskaffe med en regelbok til 30 - 60kr men personer som ikke har tilgang eller penger til det, så er dette et flott tiltak. Regelbøker selges i de fleste bokhandler, og på nettet. EDIT Tror jeg tar meg av Sinus 1T - VGS Så får noen andre gjøre X R1 R2 og ungdomskole bøkene. Reglene fra ungdomskolen er jeg faktisk ganske interessert i. EDIT 2 Kapitell 1 - Innledning er ferdig Sammendraget ligger allerede ute på Cappelen sine sider, men jeg tok meg kunsteriske friheter og la til informasjon angående addisjon av likningsett Om noen vil kan jeg eventuelt legge til hvordan dette fungerer med 3 ukjente. Kapittel 1 - Innledning Endret 9. mai 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Veldig bra, nå er vi i gang.. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Kalv, det tar lang tid å lete opp i en slik bok. Ja det varierer vel frå person til person og bok til bok. Eg har no 2P, so for meg er det ikkje so frykteleg mykje stoff å ha oversyn over. Kan forresten nemne at nettstaden til læreverket Sinus er svært bra viss folk treng samandrag og liknande: http://sinus.cappelendamm.no/ Endret 8. mai 2009 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ting jeg har i min regelbok: - Eksakte trigonometriske verdier for de vanligste vinklene i første omløp - Formel for vinkel mellom vektorer/plan - Punkt/linje avstandsformel - Punkt/plan avstandsformel - Z-verdier for 95%, 90% osv. konfidenintervall -En liste med ting jeg skal sjekke før jeg leverer (integrasjonskonstanten i ubestemte integral blant annet, glemmer den ALLTID ) Og annet småtteri ... Kan det i hodet, men det sitter litt løst av og til - så det er veldig greit å ha tilgjengelig. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Nebuchadnezzar: Du har nokre rekne-/skrivefeil her og der. I det fyrste dømet får du ma. ikkje noko x4, i avsnittet om å forkorte brøkar står det (slik eg les det) at 2/30=2/3, i avsnittet om summering av brøkar har 7/6 vorte 7/3 (det som står før i dømet er og litt rart), og i avsnittet om innsetjingsmetoden har du ikkje ganga ut ein parentes rett (2(4-y)=8-y, står det). Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Takk Torbjørn skal fikse feil i dag, skrev dette sent i går så. Kapittel 2 var verre, men det skal vell gå fint. EDIT Kapittel 1 - Innledning Redigert og pusset litt på, vanskelig å vite om det bare skal være regler eller eksempler og forklaringer. Endret 9. mai 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Har en mappe her med 1MXY. Samme som 1T? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 1t er det samme som MX1 ja. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) OK, men det er ikkje det som står i dokumentet, der har du ikkje parentes rundt alt. Redigert: Og det som står der er likevel feil. I det siste steget har du plutseleg mista 4x, endra forteikn på 60 og gjort om 32x2 til 32x. 32x2 skal og vere -32x2. Endret 9. mai 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Mye er sikkert unyttig for noen og kanskje til hjelp for andre. Legger det hvertfall ut. 1T: 1P: Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Du kunne jo ha skrevet at det er tatt fra matematikk.net .. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Du kunne jo ha skrevet at det er tatt fra matematikk.net .. Jeg kunne, men da burde jeg visst det først. Fikk det for lenge siden av en kompis. Endret 10. mai 2009 av DSG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå