Zelkin Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hei. Jeg går rundt med tanker om å oppgradere til i7 system, ikke at jeg trenger det, men er jo litt moro å da Spørsmålet mitt egner seg rundt CPU kjøling: Thermalright ULTRA 120 Extreme - http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=109873 Det jeg legger merke til er at 1366 modellen vs 775 modellen har to ulike vifter. 1366 har en vifte med 28db(A), mens 775 har en vifte på 15,8 db(A). I db(A) verden er dette extreme forskjeller. Tingen er at, hvis jeg velger et ix58 HK med støtte for både 1366 og 775 kjøling. si: Asus Ramp Gene 2 - http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122046 Vil Thermalright ULTRA extreme 775 versjonen gjøre jobben på en i7 920 prossesor fra Intel? Tankene mine streifer mest rundt kontaktflaten til 775 kjøleren, om den dekker godt nok. Fra før av vet jeg at standar kjøleren fra Intel på en i7 920 gjør jobben. (Selv en god OC opptil 3,8ghz) Ønske er jo selvfølgelig å ha et stille system, som jeg har idag fra før av med min Noctua U12P 19,8 db(A). Jeg kan jo selvfølgelig gå for det sikre! Men flere tester forteller meg at Thermalright ULTRA 120 extreme er hakket bedre. En siste løsning er jo å kjøpe den uten medfølgende viften. Da kan jeg feks kjøpe en Noctua vifte. De er jo kjente for meget god kvalitet. Hvilke erfaringer har forumet her? Takk! =) Endret 8. mai 2009 av Zelkin Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hvis du allerede har en Noctua U12P, så kan du jo bare anskaffe et sett for sokkel LGA1366, så kan du fortsatt bruke denne. Kjøleren er i seg selv helt lik - det er bare festeanordningen som er litt annerledes. Dette gjelder, så vidt jeg vet, alle LGA775-kjølere som er konvertert til LGA1366. Når det kommer til opplyst støynivå på viftene, så er det så og si håpløst å si noe om dette på bakgrunn av antallet desibel som opplyses fra produsenten. Her varierer målemetodene alt for mye, så tallene er egentlig ubrukelige. Selv har jeg veldig gode erfaringer med Noctua sin NF-P12 (den som følger med til U12P), men har observert at en del mener at Papst-viftene gjør en bedre jobb på TRU120E. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hva med kontaktoverflaten? Er ikke overflaten på en i7 920 mye større enn feks en C2D? Har uansett ikke kommet mange egne kjøleløsninger til 1366 plattformen enda, med unntak av nye feste anordninger til gamle 775 kjøling. Endret 8. mai 2009 av Zelkin Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Dekker ikke sokkelen på kjøleren hele varmeskjoldet på prosessoren selvom Core i7 er noe større fysisk enn Core 2? Uten å ha tatt en titt inne i maskina, så mener jeg da å huske at sokkelen på kjøleren stikker noe ut over kanten på CPUen. Og Core i7 er da ikke så veldig mange kvadratmillimeterne større enn Core 2. Tror uansett forskjellen i kontaktflate har minimal betydning og sokkelen dekker jo uansett hele arealet på silisiumbrikken som sitter under varmeskjoldet. Edit: Forresten så selges jo mange av CPU-kjølerene på markedet med festeanordning både for LGA775 og AM2, og AMD sine CPUer til AM2/AM2+ er jo ca på størrelse med Core i7. Og har aldri hørt om at kontaktflaten har vært noe problem på AMD-prosessorer. Endret 8. mai 2009 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
freonor Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Noctua er godt nok for i7! Skaff det et 1336 mounting kit. Min noctua holdt cpuen min på under 70C på full load på 3.6 ghz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå