Gå til innhold

Kjøp av bruktbil hos forhandler - Årsavgift

Anbefalte innlegg

Den 27.03.09 kjøpte jeg bruktbil hos forhandler. I kontrakten er prisen på bilen + reg.avgift oppgitt.

I rubrikken for årsavgift er det oppgitt kr. 0

Jeg har nå fått krav fra toll og avgiftsdirektoratet på årsavgiften. Såvidt jeg jeg har forstått reglene er selger og kjøper solidarisk ansvarlige for avgiften frem til forfallsdato ( 20.03.09 ) Men jeg trodde at så lenge årsavgiften var forfalt før kontrakten ble inngått, er selger ansvarlig for avgiften.

Det skal sies at når jeg så bilen for salgt på nettet var den med skilt, den var altså ikke avregistrert mens den stod for salg.

Jeg har prøvd og finne frem i lover og regler ang. dette, men det viker noe uklart hvordan ansvarsforholdet er i dette tilfellet.

Er det noen som kan henvise til noe som kan klargjøre dette problemet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det i forskriften for årsavgift står at dere er solidarisk ansvarlige betyr det ovenfor staten. Avgiftsmyndighetene kan altså velge hvem de vil gå etter. Hva dere avtaler dere imellom er staten uvedkommende -- hvis dere har avtalt at han skal betale må du da i så fall søke regress.

Årsavgiftsforskriften § 2 tredje ledd: "Eierskifte etter at avgiftsplikten oppstår er uten betydning for ansvaret for betaling av avgiften." Det følger av første ledd at avgiftsplikten oppstår 1. januar dersom bilen er registrert, og annet ledd at ny og gammel eier er solidarisk ansvarlige.

Forskriften oppstiller ikke noe vilkår om at salg etter forfallsdato gir noe fritak der.

Lenke til kommentar

Jeg har jo gått ut i fra at jeg må betale årsavgiften. Videre regner jeg med at jeg har en nokså sikker sak, i og med at selger ikke opplyste at avgiften ikke var betalt ved forfall. Når det så står i kontrakten " Årsavgift Kr. 0,- " så burde dette vel være en nokså grei sak...

Endret av Seko
Lenke til kommentar

Her er en praksis som er vanlig når "bilbutikker" selger bruktbiler.

A har en bruktbil og skal kjøpe seg ny bil.

A har betalt årsavgiften på sin bruktbil.

A bytter inn bruktbilen sin hos Biler AS når han kjøper ny bil.

A må betale årsavgift for den nye bilen sin. Han har nå betalt to årsavgifter i år.

B kjøper bruktbilen hos Biler AS.

B må betale prisen for årsavgiften oppå prisen for bruktbilen.

Biler AS betaler tilbake én årsavgift til A.

Nå har A og B hver sin bil, og begge har betalt en årsavgift.

Dette er ikke løsningen på spørsmålet ditt, men forklarer hvordan dette ofte gjøres rent praktisk.

I ditt tilfelle ser det ut som de har skrevet feil i annonsen sin, det burde stått at du måtte betale årsavgiften (siden den nå kreves av deg).

Jeg vil ikke skylde på deg, men det er vanlig å sjekke mot Brønnøysundregisteret om årsavgiften er betalt (REGNR XX12345 sendes til 2282). Hvis den ER betalt, og annonsen ikke sier at du må betale den, så kjøper du iallfall bilen i god tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...