LuckyLuke71 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Jeg har en Speedlite 430EX II ekstern blits til mitt Canon-kamera og sliter litt med å forstå hvordan det brukes. Når jeg fotograferer med blenderprioritet, skal ikke kameraet forstå at en blits er koplet til og justere lukkertiden etter dette? Jeg tror jeg har helautomatiske innstillinger på blitsen, men likevel velger kameraet alltid like lang lukkertid som det ville trengt uten blits, og den er selvsagt altfor lang. Selvsagt virker det greit med manuelle innstillinger på kameraet, for da overstyrer jeg jo bare, selv om lysmåleren sier at det er for lite lys. Men jeg trodde det skulle være mulig å få kameraet til å ta blitsen med i beregningen? Endret 8. mai 2009 av iBoy Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 du kan sette lukkertid til 1/200 når blits er tilkoblet i custom function menyen Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Denne er informativ for Canon's blits-system: Photonotes EOS system Lenke til kommentar
LuckyLuke71 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Takk for nyttig link! FAQ 7 var akkurat det jeg lurte på. Har laget et bokmerke så jeg kan studere mer inngående senere. Endret 8. mai 2009 av iBoy Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Husk på at når du tar bilder med blits, så har du gjerne et hovedobjekt (vanligvis en eller flere personer) og en bakgrunn. Blitsen vil hjelpe deg å få hovedobjektet korrekt eksponert og her spiller ikke lukkertiden noen rolle – du kan sette denne på hva du vil opp til korteste tid blitsen kan synkronise med – vanligvis 1/200 eller 1/250 sekund. Blitsautomatikken passer på korrekt eksponering av hovedobjektet uavhengig av hva du har satt lukker og blender til (forutsatt at blitsen er kraftig nok). Men for bakgrunnen spiller lukkertiden inn. For å slippe å få nærmest svart bakgrunn i lampebelyste rom, så kan man velge en litt lang lukkertid. I praksis så kan man sjelden eksponere bakgrunnen fullt fordi man da må ha veldig lange tider og det gir visse kjente problemer som jeg ikke utdyper her. Jeg bruker alltid manuell innstilling på kameraet når jeg bruker blits. Og jeg slår nesten aldri av blitsautomatikken (430EX kan kjøres helt manuell om du vil). Husk at liten blenderåpning reduserer kapasiteten til blitsen. Det er sjelden nyttig å sette denne på 11. Blend nok ned slik at du oppnår dybdeskarpheten du trenger, men ikke mer enn blitsen kan takle. Bruk så en lukkertid som gir passelig eksponering av bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå