Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Last ned wikipedia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noen utvalgte "direkte" lenker:

Norsk Bokmål dumps.wikimedia.org/nowiki/latest/nowiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Dansk dumps.wikimedia.org/dawiki/latest/dawiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Tysk dumps.wikimedia.org/dewiki/latest/dewiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Spansk dumps.wikimedia.org/eswiki/latest/eswiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Fransk dumps.wikimedia.org/frwiki/latest/frwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Italiensk dumps.wikimedia.org/itwiki/latest/itwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Polsk dumps.wikimedia.org/plwiki/latest/plwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Portugisisk dumps.wikimedia.org/ptwiki/latest/ptwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Finsk dumps.wikimedia.org/fiwiki/latest/fiwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Svensk dumps.wikimedia.org/svwiki/latest/svwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Afrikansk dumps.wikimedia.org/afwiki/latest/afwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Norsk Nynorsk dumps.wikimedia.org/nnwiki/latest/nnwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Forenklet Engelsk dumps.wikimedia.org/simplewiki/latest/simplewiki-latest-pages-articles.xml.bz2

 

Ellers finner du initialene på www.wikipedia.org ved å holde musepekeren over ønsket språk og endrer det i bold til ønsket initialer

 

dumps.wikimedia.org/nowiki/latest/nowiki-latest-pages-articles.xml.bz2

 

Det går hardt for wikiserveren nå ser jeg.. Prøv igjen imorgen.

Lenke til kommentar
Gjorde netopp dette selv, kan lage en liten "guide" :) .

 

1. Last ned WikiTaxi og extract den på ønsket sted, trenger ikke å installeres. Kan også fint installeres på en minnepenn.

 

2. Last ned den norske dump filen.

 

3. Åpne WikiTaxi_Importer i WikiTaxi mappen, hvis du har Windows Vista må kjøre WikiTaxi_Importer i Windows XP SP2 kompitabel modus, dette gjør du ved å høyreklikke på WikiTaxi_Importer -> Egenskaper -> Kompitabilitet. Så velger du dumpfilen og velger hvor du skal legge databasefilen + navn på filen (navnet må endre på .taxi), det beste er å bare ha denne filen i WikiTaxi mappen. Så velger du hvor mye RAM du vil bruke i prosessen med å lage databasefilen, bare å velge ganske mye siden dette er kun RAM som blir brukt i selve importeringen. Skal ikke ta så lang tid siden det kun er 40 000 artikler i den norske Wikipedia.

 

4. Åpne opp WikiTaxi.exe og velg databasen du vil bruke under "databases ready to use". Nå er alt klart, bare å søke på artikler og lignende, for å søke trykker du "Ctrl + F".

 

Er akkurat samme framgangsmåte på den engelske, bare at du må velge denne dump filen.

 

Kan fint slette dumpfila etter at den er importert i en database ;) .

Den norske databasen tar ca 360 MB plass, mens den engelske tar ca 8,3 GB plass.

 

Der va det eg las det!

 

EDIT: Såg no kva Kun10KR skreiv... Sorry for forstyrrelsen :)

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar
Her er noen utvalgte "direkte" lenker:

Norsk Bokmål dumps.wikimedia.org/nowiki/latest/nowiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Dansk dumps.wikimedia.org/dawiki/latest/dawiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Tysk dumps.wikimedia.org/dewiki/latest/dewiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Spansk dumps.wikimedia.org/eswiki/latest/eswiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Fransk dumps.wikimedia.org/frwiki/latest/frwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Italiensk dumps.wikimedia.org/itwiki/latest/itwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Polsk dumps.wikimedia.org/plwiki/latest/plwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Portugisisk dumps.wikimedia.org/ptwiki/latest/ptwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Finsk dumps.wikimedia.org/fiwiki/latest/fiwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Svensk dumps.wikimedia.org/svwiki/latest/svwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Afrikansk dumps.wikimedia.org/afwiki/latest/afwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Norsk Nynorsk dumps.wikimedia.org/nnwiki/latest/nnwiki-latest-pages-articles.xml.bz2

Forenklet Engelsk dumps.wikimedia.org/simplewiki/latest/simplewiki-latest-pages-articles.xml.bz2

 

Ellers finner du initialene på www.wikipedia.org ved å holde musepekeren over ønsket språk og endrer det i bold til ønsket initialer

 

dumps.wikimedia.org/nowiki/latest/nowiki-latest-pages-articles.xml.bz2

 

Det går hardt for wikiserveren nå ser jeg.. Prøv igjen imorgen.

 

Lastet ner den forenklede engelsken og gjorde det jeg skulle gjøre:

Legge filen jeg lastet ned innpå dump greiene på Wikitaxi uniloader

Og plassering, men tydeligvis så dukker ikke Dump filen opp hvor den skulle ha vært. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Vi har berre tynnclientar på skulen vår, og adgang til ting og tang er liten. Sannsynet for at læraren skal gå med på at eg brukar dette her er veldig liten.

 

Men uansett, når eg skal browse dump fila skjer det ingenting. Trykke save eller dobbeltklikkar, det skjer ingenting.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Men trenger du WikiTaxi for å åpne filen?

Jeg mener, må du lagre WikiTaxi på minnepennen i tillegg?

 

 

 

Edit:

Er det at du ikke trenger å installere det som gjør at du kan ta det med på tentamener osv?

 

Du bare lagrer WikiTaxi på minnepennen, så følger dumpfilen med?

Endret av Teardown
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...