Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Last ned wikipedia?

Anbefalte innlegg

Noen som har et tilsvarende program for Mac?

Uaktuelt å kjøre Windows bare for å dobbeltsjekke noe på Wikipedia mens jeg er offline.

fungerer bra i wine, er det ikke bare å innstallere wine, tror de har lagd en wine versjon for osx nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Jeg skulle så absolutt ønske at alle skoler (ungdomsskole så vel som VGS og i høyere utdanning) praktiserte en nulltoleranse overfor hjelpemidler slik det var før, egentlig; dét være seg kalkulator, datamaskin (eventuelt minnepenner man booter med slik at det kun er en editor og simpel ordbok tilgjengelig), formelbøker hvor man har skrevet ned praktiske løsninger til alt mulig. Det er nokså trist når elever ikke klarer simple regnestykker i hodet, eller i stedet for å faktisk ha kunnskapen i hodet, regner med at det er nok å ha med notater e.l som ikke engang er skrevet av en selv.

Man kan drømme. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg skulle så absolutt ønske at alle skoler (ungdomsskole så vel som VGS og i høyere utdanning) praktiserte en nulltoleranse overfor hjelpemidler slik det var før, egentlig; dét være seg kalkulator, datamaskin (eventuelt minnepenner man booter med slik at det kun er en editor og simpel ordbok tilgjengelig), formelbøker hvor man har skrevet ned praktiske løsninger til alt mulig. Det er nokså trist når elever ikke klarer simple regnestykker i hodet, eller i stedet for å faktisk ha kunnskapen i hodet, regner med at det er nok å ha med notater e.l som ikke engang er skrevet av en selv.

Man kan drømme. :p

Jeg er helt enig når det gjelder fag som kjemi, fysikk, matte, historie osv osv. men på for eksempel norsk eksamen ser jeg ikke noen grunn til å ikke kunne ha med seg et leksikon eller 2.

Lenke til kommentar
Etter tre år med norsk burde man sitte igjen med nok til å klare eksamen og heldagsprøver. Nå merket jeg meg imidlertid fra tiden på allmenn at de færreste faktisk likte faget, og da er det dessverre lite som sitter.

men nå er det ikke kunnskapene dine de tester på en Norsk eksamen eller heldagsprøve. Det er skrivekunnskapene dine, du trenger faktisk ikke wikipedia for å gjøre det bra. Men det kan være greit for å faktisk sjekke fakta. Kan ta et eksempel fra min eksamen i vår hvor vi fikk denne oppgaven.

Vedlegg: ”Ja, vi elsker dette landet” av Bjørnstjerne Bjørnson, 1859, og ”Norge i fløtesaus” av

Gro Dahle, 2002

Bjørnstjerne Bjørnsons og Gro Dahles tekster er skrevet med nesten 150 års mellomrom. Skriv

et essay eller en artikkel der du sammenligner de to tekstene.

Man trenger ikke ha en eneste ekstra kilde for å få til den oppgaven. Men når man skriver et essay kan det være greit å ha noe fakta i bakhånd for å kunne ta de avstikkerne som sjangeren krever.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...