xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg kjøpte bruktbil hos en bruktbilforhandler for under 1 år siden. Når jeg kjøpte den fikk jeg bruktbilgaranti i 1 år. Men jeg fikk ikke noe skriv om hva denne garantien dekker. Verkstedet jeg nå bruker har oppdaget mulig slark i hjuloppheng og noe problemer med svingarm på bakaksel. Å reparere dette medfører en (for meg) monster-utgift på 18000,-. Bilen blir ikke EU godkjent før dette blir ordnet. Hvilke rettigheter har jeg i forhold til "bruktbilgarantien" jeg fikk fra forhandleren.? Hva dekker denne garantien? Har jeg blitt lurt? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor har du blitt lurt? Fordi bilen har en feil? jeg regner med at du har snakket med de du kjøpte bilen av før du skrev her og Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor har du blitt lurt? Fordi bilen har en feil? jeg regner med at du har snakket med de du kjøpte bilen av før du skrev her og Jeg sier ikke at jeg har blitt lurt, det jeg mente var om dette var en feil bruktbilforhandleren burde vist om. Jeg tok kontakt med de pr epost tidligere idag. Jeg ringer de over helgen hvis jeg ikke får svar. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har som forbruker i forhold til dette. Må jeg dekke kostnaden selv eller er dette noe bruktbilgarantien jeg fikk skal dekke? Jeg har ikke råd til å dekke reperasjonen selv, hvis dette er tilfellet og jeg ikke får fikset det så har jeg ett stort problem med å komme meg på jobb, da jeg er helt avhengig av fungerende bil. Bilen blir ikke EU-godkjent med en slik feil. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Svaret (og prisen) du har fått fra verkstedet inngir ikke mye tillit heller .. De har funnet en "mulig feil" og "noe problemer med svingarm"? De oppgir en ganske sikker pris til å være så usikre på omfanget - jeg ville ha forhørt meg hos et annet verksted først .... I slike tilfeller vil vel forresten et NAF-medlemskap kunne være en god investering ... Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Svaret (og prisen) du har fått fra verkstedet inngir ikke mye tillit heller .. De har funnet en "mulig feil" og "noe problemer med svingarm"? De oppgir en ganske sikker pris til å være så usikre på omfanget - jeg ville ha forhørt meg hos et annet verksted først .... I slike tilfeller vil vel forresten et NAF-medlemskap kunne være en god investering ... Ja det er ikke påvist feil enda. Men jeg tenker "worst case" scenario her. Hvis verkstedet påviser feilen de snakker om, kommer jeg til å få en second opinion fra ett nøytralt verksted, siden det er snakk om en så stor kostnad. Men la oss tenke "worst case scenario her"... Jeg har den feilen, og må ut med 18000.... Hvilke rettigheter har jeg? Noen som kan svare på det? Takk. Lenke til kommentar
phax Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Sjekk kontrakten din, der står det nok helt sikkert hva bruktbilgarantien dekker. Mange forhandlere oppgir at slitasjedeler ikke dekkes av garantien og prøver sno seg unna de fleste mangler med dette. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hvor gammel er bilen? evt. reklamasjonsrett? Endret 8. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Hvor gammel er bilen? evt. reklamasjonsrett? Bilen er en 2001 modell Peugeot 306 Stasjonsvogn, som har gått ca 125 000 km nå. Sjekk kontrakten din, der står det nok helt sikkert hva bruktbilgarantien dekker. Mange forhandlere oppgir at slitasjedeler ikke dekkes av garantien og prøver sno seg unna de fleste mangler med dette. Jeg skal sjekke kjøpskontrakten en gang til. Men jeg leste igjennom den når jeg underskrev, og husker jeg stusset litt i ettertid på at det ikke stod hva bruktbil garantien dekket. Men jeg regnet med at så lenge det ikke stod fantes det en "standard" på dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hverken garanti eller reklamasjonsrett dekker slitedeler, og når en bil er kjørt 125.000 er det ikke uvanlig at foringer og andre slitedeler må byttes. Enkelte biler er konstruert slik at smådeler henger sammen med store, og da blir det dyrt. Dersom du leser Bil-trådene (denne, for eks: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1101692 ), ser du at det ikke er uvanlig med mye feil på Peugeot 30x. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Hverken garanti eller reklamasjonsrett dekker slitedeler, og når en bil er kjørt 125.000 er det ikke uvanlig at foringer og andre slitedeler må byttes. Enkelte biler er konstruert slik at smådeler henger sammen med store, og da blir det dyrt. Dersom du leser Bil-trådene (denne, for eks: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1101692 ), ser du at det ikke er uvanlig med mye feil på Peugeot 30x. Ok, da håper jeg virkelig ikke at "worst case scenario" er tilfellet. Isåfall blir det null ferie i år Men jeg klarer utgiften ihvertfall. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Det står i kjøpskontrakten, under punktet "særlige vilkår vedrørende reperasjoner mv." - der har selger skrevet "12 mnd garanti". På baksiden av kontrakten står det: forbrukerkjøpsloven-avtaler-garanti. : kjøper bekrefter ved sin omstående underskrift å ha gjort seg kjent med og godar nedenstående vilkår og det som følger av selve kjøpskontrakten. bilen selges fri for heftelser. den av partene som påberoper seg avtaler utenopm den skriftlige kontrakten har bevisbyrden for dette. salgs og leveringsvilkårene gjør ingen begrensninger i rettigheter som kjøper har etter lov av 21 juni 2002 ne 34 om forbrukskjøp (f.kj.l) dersom bilen er solgt med garanti gjør garantien ingen innskrenkninger i de retighter kjøperen ellers har etter forbrukerkjøpsloven Hva vil dette si egentlig? Lenke til kommentar
Dorf_2003 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 dette er jeg ikke sikker på, men min far drev å masa om en eller annen lov som handlet om bilkjøp mellom to forbrukere, som sier at dersom bilen blir ute av drift stand pga en feil ila (ukjent antal mnd) kan du kreve at selger dekker denne utbedringen, eller noe... noen av dere paragraf ryttere som kan sjekke dette? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Er det ikke bare snakk om defekte foringer? Da vil jeg bare si det er slitasjeskader, og 18. 000 hørtes ganske drøyt ut. Men beklager å si det, bil koster penger og det masse penger. Skrur man selv så blir det også desto billigere. Dyreste foringsdelen på Biltema kostet alt fra ca. 150 -. 400 kr. Sjekk ut om du finner det du trenger der til en billig penge. Svingarm bak får du vel også på en eller annen hugger hvis du må bytte den, da blird et også billigere for deg. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Er det ikke bare snakk om defekte foringer? Da vil jeg bare si det er slitasjeskader, og 18. 000 hørtes ganske drøyt ut. Men beklager å si det, bil koster penger og det masse penger. Skrur man selv så blir det også desto billigere. Dyreste foringsdelen på Biltema kostet alt fra ca. 150 -. 400 kr. Sjekk ut om du finner det du trenger der til en billig penge. Svingarm bak får du vel også på en eller annen hugger hvis du må bytte den, da blird et også billigere for deg. Vi får se hva det er snakk om når bilen skal inn til verkstedet. En kompis av meg som skrur bil og en annen på samme verksted mente det kunne være noe med støtdemperene og at jeg kunne regne med reperasjon på 3000-4000. Det ordner seg uansett, i værste fall får jeg bare droppe ferieturen i år. Men jeg prøver å gjøre det billigst mulig, og hvis jeg har rett på det vil jeg få selgeren til å dekke utgiftene. Vet at bil koster masse penger, men peugeot'en jeg har kjøpt her har hatt kanskje dobbelt så mange feil på 1/4 av tiden enn honda accorden jeg tidligere hadde (som hadde gått dobbelt så langt og var 5 år eldre). Så er ikke helt fornøyd med bilkjøpet Jeg hadde en gammal mazda før det igjen, som jeg skrudde litt på selv etter å ha kjøpt Haynes verkstedhåndboka. Men jeg liker å la verkstedet ta seg av skruinga når bilen er 20 år nyere og 10 ganger dyrere. Jeg er ingen bilmekaniker og liker å ha dokumentasjon på alt som er gjort når jeg skal selge den igjen. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det kommer et tidspunkt i en bils levetid hvor det føles ut som at absolutt alt på bilen må skiftet. Ofte, etter mine erfaringer, skjer det når bilen er 7-10 år Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Omentrent slik jeg føler det med min 10 år gamle bil nå ja.. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Samme her med en 10 år gammel celica. Bytta shortblocken, clutch, ACen, og masse småfiks. Digg å ha utgifter på rund 60.000kr i året på bil som student (hadde det i 08). Takk og lov for sommerjobb. Jeg vet at faren til en kamerat fikk dekket svingarmen på sin peugeot 206 gti etter at han kjøpte den. Men foringene er en slitasjedel, og det må du nok regne med å dekke selv. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Det ble ikke funnet noe feil i hjuloppheng eller svingarm. Den bestod EU kontroll uten feil. Virker som det er noe feil med støtdemperene, det tar jeg iløpet av juni. Setter denne til løst:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå