Gå til innhold

Stille PC, komplett anbefaler denne

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bytte ut en bråkete PC som står i stua med noe som er, dersom mulig, tilnærmet lydløs. Krav er: Minst mulig støy, rask (i mange år fremmover), og kunne takle videoredigering uten problemer (f.eks Pinnacle).

Det spilles ikke i huset.

Kabinettet må ikke være over 50cm da den skal plasseres i et skap i databordet, og den bør ha en USB port på forsiden.

Komplett anbefalte denne

Tror dere denne passer mine behov?

Takker for råd :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rask i mange år fremover? Definitivt ikke den som du linker til.

Jeg vil heller anbefale å skifte ut viftene i den bråkete pcen. Evt. skjermokortet også. Dette vil redusere støy mye. Også henge opp harddiskene i med kraftige strikker for å slippe vibrasjoner som forplanter seg.

For å få en videoredigeringsmaskin kan du ikke ha en liten en hvis du vil ha den nærmest lydløs. Da må du ha plass til en stor HS til cpu, som forøvrig bør være en quad. For å få mest for pengene bør du da også overklokke denne. Videoredigering er tunge prosesser som krever MYE maskinkraft. Og med kraft kommer varme. Du må nok inngå et kompromiss.

Lenke til kommentar

Det er bortimot tullete naivt å tro at en pc skal være "rask i mange år"... det skjer stadig ting på software og hardware-fronten, som medfører at man gjerne trenger kraftigere cpu, mer ram.. osv. Programmene blir jo bare tyngre og tyngre. Jeg anser det som ganske urealistisk å se på mer enn 2 års levetid på en ganske low-end cpu som en E7400 - og når du i tillegg skal drive med videoredigering så blir det fort ganske tregt med en slik cpu...

Jeg vil også anbefale deg å bygge din egen maskin, det er faktisk ganske lett å bygge en stillegående maskin.

Her har du kabinett, psu og vifter som fungerer bra sammen, men det er meget trolig at du må bytte ut kabinettet med et Antec Solo, som er endel mindre, men også lett å bygge stillegående maskin i (mulighet for å henge opp disker i strikk o.l.). Disse komponentene er en pekepinn på hva du bør ha av cpu og hovedkort, mens du står mer fritt på ram (jeg ville kanskje gått opp til ddr2-800).

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Det er vel tegn som tyder på at PCer varer lengre nå enn det de gjorde for 5-10 år siden. Flerkjerne-prosessorene rundt 2.5-3GHz har vært på markedet i et par-tre år nå, og man merker lite til forskjellen på 2.5 og 3GHz til "normalt" bruk.

Virker også som programmererne nå for tiden er mer opptatt av effektiv kode, noe som ikke kan sies om "studentene" i MicroSoft for noen år tilbake...

Fra å være prosessorene som var flaskehalsen og "lokkemiddelet" tidligere er det nå harddisk/SSD og skjermkort som er flaskehalsen. Dette er komponenter som enkelt kan oppgraderes ved behov - så lenge S-ATA og PCIe er standard - noe jeg regner med vil vare en stund.

Lenke til kommentar
2,5 og 3,0 GHz merkes godt når man driver med videoredigering. Dårlig poeng i denne sammenheng. Ellers enig med Wibla

Det merkes ikke i bruk - kun på papiret. Jeg merker ikke om en video rendres/lagres på 20 minutter eller 23 minutter. Man sitter uansett ikke å ser på når PCn jobber...

Jeg bruker 3 PCer på alt fra 1.6GHz og til 3.3GHz og kan ikke påstå at jeg merker noe særlig forskjell. NOE er det selvfølgelig, men ikke noe som har betydning for meg.

Hvis det er viktig for brukeren at ting tar 20 minutter og ikke 23 så er det helt klart greit med den kraftigste prosessoren - men på en annen side tviler jeg på at Pinnacle og Windows går så veldig mye tregere om 3-4 år enn nå - problemet er vel heller at BRUKEREN har fått dårligere tid.

Husker når det tok 10 minutter å laste ned et spill på CBM64 uten at jeg irriterte meg... nå irriterer jeg meg dersom det tar 10 sekunder...

Lenke til kommentar

Nei - kjøp SSD-disker så blir det dønn stille...

EDIT: Men til video-redigering så må man uansett ha en større HDD installert i tillegg... Hold deg ihvertfall til èn vanlig HDD, og bruk heller en GOD SSD til Windows/Pinnacle etc

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Det merkes ikke i bruk - kun på papiret. Jeg merker ikke om en video rendres/lagres på 20 minutter eller 23 minutter. Man sitter uansett ikke å ser på når PCn jobber...

Jeg bruker 3 PCer på alt fra 1.6GHz og til 3.3GHz og kan ikke påstå at jeg merker noe særlig forskjell. NOE er det selvfølgelig, men ikke noe som har betydning for meg.

Hvis det er viktig for brukeren at ting tar 20 minutter og ikke 23 så er det helt klart greit med den kraftigste prosessoren - men på en annen side tviler jeg på at Pinnacle og Windows går så veldig mye tregere om 3-4 år enn nå - problemet er vel heller at BRUKEREN har fått dårligere tid.

Vel. Real time editing. Mange ting renderes samtidig som man jobber. Å da måtte vente i ekstra tid merkes på hvor lenge du må sitte foran pcen og gjøre samme jobben. Om du ikke merker forskjell på 1.6Ghz og 3.3Ghz bruker du ikke pcen til noe som faktisk krever at maskinen skal jobbe hardt. Jeg bruker Lightroom og merker god forskjell på 2.7 og 3.6.

Lenke til kommentar

Enig med freonor der gitt...

Og støy fra disk kan reduseres - tilogmed fjernes nesten helt - om man velger riktig kabinett og disk. WD GP har blitt nevnt, jeg vil også nevne Samsung F1, men begge disse bør "suspendes", altså henges opp i strikk, noe det er tilrettelagt for i feks Antec Solo som ble nevnt tidligere i tråden. Det er fullt mulig å få i pose og sekk, det koster bare mye penger.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Enig med freonor der gitt...

Og støy fra disk kan reduseres - tilogmed fjernes nesten helt - om man velger riktig kabinett og disk. WD GP har blitt nevnt, jeg vil også nevne Samsung F1, men begge disse bør "suspendes", altså henges opp i strikk, noe det er tilrettelagt for i feks Antec Solo som ble nevnt tidligere i tråden. Det er fullt mulig å få i pose og sekk, det koster bare mye penger.

Hvordan henger man en HDD i strikk??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...