Gå til innhold

Skal kjøpe speilreflekskamera, Canon Eos 450d eller hakket bedre?


Anbefalte innlegg

Er nybegynner og vil kjøpe meg et godt speilreflekskamera. Har en bror som kjøpte seg en Canon Eos 450d når det kom på markedet, ser at den er blitt kåret til best i test flere steder. Han er ihvertfall meget godt fornøyd med det kameraet.

 

Nå er det sånn at jeg ønsker å høre om det er kommet noen nye modeller som slår denne modellen? :p Prisen bør vel ikke være så voldsomt mye høyere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det sånn at jeg ønsker å høre om det er kommet noen nye modeller som slår denne modellen? :p Prisen bør vel ikke være så voldsomt mye høyere..
"Slår" er jo et vagt begrep, nye modeller er gjerne litt bedre, men forskjellene er svært små. Canon EOS 500D er lansert og på markedet, ellers har du også Canon EOS40D som er en litt eldre modell enn 450D, men en klasse opp og derfor på mange måter vil være et bedre kamera enn 450D allikevel.

 

Ellers vil jeg også si at det er mange andre produsenter som gir deg svært gode kameraer for prisen av en 450D, ikke nødvendigvis _bedre_, men det kan være de passer deg bedre. Uansett hva du kjøper vil du ikke få et dårlig kamera, men jeg vil anbefale deg å kartlegge bruksområdet ditt og vurdere om du kanskje bør kjøpe noe annet enn Canon også. Det er slett ingen selvfølge at Canon passer deg best, men det er heller ingen selvfølge at noen av de andre passer deg bedre.

Lenke til kommentar
I dette tilfellet ville jeg ha valgt Canon siden broren har det. Da er det lettere å byttelåne objektiver.
Tja, det spørs jo hvilke objektiver/utstyr broren har/skal kjøpe. Hvis han har kit-objektiv og that's it - og heller ikke har noen planer eller ambisjoner om å kjøpe noe mer, ser jeg overhodet ingen grunn til å la det styre kamerakjøpet.

 

Dersom bror ikke har tenkt å kjøpe noe som er lånverdig, og du har det, vet du jo dessuten hvilken vei du kan regne med at lånene går. Kanskje vil man "sponse" bror - kanskje vil man ikke? Hvis man ikke vil, er det enkleste å kjøpe utstyr som ikke er kompatibelt med brorens utstyr.

Lenke til kommentar
Er nybegynner og vil kjøpe meg et godt speilreflekskamera. Har en bror som kjøpte seg en Canon Eos 450d når det kom på markedet, ser at den er blitt kåret til best i test flere steder. Han er ihvertfall meget godt fornøyd med det kameraet.

Jeg vil påstå at broren din trolig hadde vært like fornøyd uansett merke og modell han hadde kjøpt. Ingen av speilreflekskameraene som er på markedet nå er dårlige. Alle gir klart bedre enn kompaktkameraer og mulighetene er langt større. At broren din er godt fornøyd betyr ikke at hans kamera nødvendigvis er noe bedre enn konkurrerende kameraer.

 

Det er en del forskjeller på speilreflekskameraer, men det er svært mange ulike faktorer å ta hensyn til. Noen vil ha funksjon A, andre funksjon B, andre igjen vil ha best mulig C osv. Valg av speilrefleks handler altså ikke så mye om bra vs dårlig men om å finne det som passer deg og dine interesser best.

 

Fortell litt mer om hva du har tenkt til å ta bilder av og hvor mye tid, penger og energi du vil bruke på hobbyen så kan vi individuelt tilpasse anbefalingen til deg. Eksempler er: natur, landskap, dyr, fugler, mennesker, konserter, fester, blomster og bier, nattfoto, studiofoto, bygninger, ferieturer, familiehøytider og sport.

 

I dette tilfellet ville jeg ha valgt Canon siden broren har det. Da er det lettere å byttelåne objektiver.

Hvis han bare har kitobjektivet er det ikke mye vits å låne. Hvis han har flere gode objektiver og gladelig låner ut så er det et godt poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...