Gå til innhold

Beskyldt for å leve i hor!

Anbefalte innlegg

Det står på et sted jeg ikke husker til å sitere konkret nå, at de Ti Bud er for ALLE, mens resten er stort sett for jødene. Ja, dette betyr at det er et bud spm er at alle skal tro på Gud, men det gjorde deg ikke automatisk til jøde.

Edit: Men det med slaver må jeg se nærmere på. Jeg og gutta skal ha filosofikveld på lørdag(nerdete?) så jeg skal undersøke saken da. *notere*

Hvilken versjon av "de ti bud" skal man forholde seg til? Det er flere versjoner av dem sitert i Bibelen, skal se om jeg klarer å finne dem frem også om du ikke var klar over det.

Joda, Jesus var for slaveri, han fortalte bl.a hvor mye man kunne ta for en slave som skulle selges, hvem man kunne holde som slaver og at slavene hadde å tjene sine mestre, osv. Denne Jesus har mange skjeletter i skapet, som ikke prestene er så flinke til å trekke frem, det er vel for at det er lite flatterende og passer dårlig med det bilde de ønsket å male, når resten av samfunnet kom seg videre.

Hva De ti Bud angår, så er de så vidt jeg vet ikke absolutte regler. For eksempel gjelder noen av dem kun innenfor samfunn - f.eks kan du drepe i krig, men du kan ikke ta livet av naboen din sånn helt tilfeldig. Siden de så vidt jeg vet ikke er helt absolutte til enhver tid og alltid, tror jeg de er mer eller mindre åpne for tolkning eller forståelse, så forskjellige oversettelser burde vel ikke endre så veldig mye på saken. "Du skal ikke lyve" og "du skal ikke vitne falskt mot din neste" lyder i mine ører som temmelig nøyaktig det samme, med mindre man vil være bastant og kun tolke inn i dagens samfunn heller enn datidas samfunn, og hevde at budet kun gjelder i rettssaker eller lignende.

Men, det hadde vært fint hvis du kunne finne noen eksempler hvis de var drøyere enn det jeg kom med. Så kunne jeg også bli litt mer opplyst.

Jeg er fremdeles usikker på saken med slaveri. Jeg skal selvsagt ikke nekte for det du har sagt, men jeg vet ikke engang om jeg har hørt om at Jesus snakket om denslags. Har du noen direksjoner til nøyaktig hvor det står så jeg kan slå det opp og.. undre meg over det som står?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med slavesitatene akkurat nå, men kom over noe annet spennende i Johannes Åpenbaring:

"Åp 17,14 Og han har et navn skrevet på kappen og ved hoften: Kongenes konge og herrenes herre.

(viser til Esek 39,17)17 Og jeg så en engel som sto inne i solen. Han ropte med høy røst til alle fuglene som flyr under himmelhvelvet: «Kom hit, kom sammen til Guds store festmåltid! 18 Dere skal få ete kjøttet av konger, hærførere og mektige menn, kjøttet av hester og rytterne deres, kjøttet av alle mennesker, både frie og slaver, små og store.»

"

Oppfordrer altså til kanibalisme, en fin fyr må jeg si. :D

Paulus 1.brev:

Alle som er under åket som slaver, skal vise herrene sine den respekt de har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. 2 Og de slaver som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre aktelse fordi de er søsken. Nei, de skal tjene dem desto ivrigere, nettopp fordi de som tar imot tjenestene deres, er troende og elskede søsken. Slik skal du undervise og formane.

Den som kommer med en annen lære og ikke holder fast ved vår Herre Jesu Kristi sunne ord og den lære som hører gudsfrykten til, 1 Tim 1,6 viser til 1 Tim 1,6+ll4 er hovmodig og skjønner ingenting. Han er bare syk etter diskusjon og ordkrig, og dette skaper misunnelse, ufred, beskyldninger, onde mistanker Tit 1,14 viser til Rom 1,28, 2 Tim 4,4, Tit 1,14

Note jødiske myter: >1 Tim 1,4.ll5 og stadig krangel mellom mennesker som har mistet dømmekraften og er kommet bort fra sannheten; de mener gudsfrykten er en vei til vinning.

Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres, som det sømmer seg i Herren. 1 Pet 3,7 viser til Ef 5,25, 1 Pet 3,7ll19 Dere menn, elsk konene deres og vær ikke harde mot dem. Ef 6,1 viser til Ef 6,1ll20 Dere barn, vær lydige mot foreldrene deres i alt, det er Herrens gode vilje. Ef 6,4 viser til Ef 6,4ll21 Dere fedre, vær ikke så strenge mot barna deres at de mister motet. Ef 6,5 viser til Ef 6,5+ll22 Dere slaver, adlyd deres jordiske herrer i alt. Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte og i ærefrykt for Herren. 23 Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus! Rom 2,11 viser til Rom 2,11+ll25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk

Hvilket skulle bety at om din far ber deg drepe naboen, så skal du gjøre det osv. Joda, denne Yahwe virker fornuftig, god og rettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...