Budeia Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Dersom man er husvert for en vanlig leilighet, kan leieboeren visstnok stadig komme og klage på ting som ikke er som de skal. For eksempel kan leieboere ringe og kreve at en kontakt skal repareres, og alt mulig annet egentlig. Husverten er da nødt til å stille opp siden det er husverten som eier leiligheten. Lurer da på hvordan det blir å forpakte bort (leie ut) en gård som på mange måter er umoderne i forhold til dagens krav? Tenker på ting som at man må spare på vannet om sommeren, og det er ikke innlagt varmtvann i fjøset. Generelt er alle ting gamle, som traktor og fjøsinnredning. Innredningen i bolighuset er heller ikke så mye å skryte av, og det er mye der som en familie ville ønsket å pusse opp før de flyttet inn. Dette er ikke et småbruk, så myndighetene krever at noen bor der og at gården drives. Hvordan i huleste skal man håndtere noe slikt? Det hadde jo vært kjempegreit dersom gården ble satt i stand (av meg for eksempel), men det ville nok tatt meg minst fem år å utbedre manglene så noenlunde, ikke minst fordi det tar tid å tjene seg opp nok penger for å bekoste utbedringene. Vil vente med å selge gården, både på grunn av nostalgiske følelser og at mye kan skje med bo- og driveplikta i framtida. Har ingen hint om dette, men det virker som landbrukspolitikken er i større endring nå enn før. Egentlig ville det vært greit å forpakte bort slik gården er nå, men har veldig liten lyst til å få en familie på nakken som hele tida klager over forholdene. Frykter at jeg i framtida er på gården og går tur, og får sure blikk av forpakterne. Og hvordan fastsette summen for dette? Kan rett og slett være at jeg ikke kan kreve noen betaling de første årene på grunn av nedslitte forhold. På den annen side kan ikke forpakterne kreve at det skal være ny traktor på gården de kommer til. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Driveplikten kan i utgangspunktet oppfylles ved å forpakte bort jorda for en minsteperiode på ti år, jf konsesjonsloven § 5 annet ledd. Man kan ikke forpakte bort hele gården, fordi boplikten henviser til at du som eier skal bo der. Du kan altså ikke oppfylle boplikten ved å leie ut gården, det følger av § 6 første ledd ("ta i bruk som sin reelle bolig"). Merk at du kun har boplikt i en viss periode (fem år hvis du overtar etter konsesjonsloven, ti år etter odelsloven). Å leie ut en "gammeldags" leilighet er fullstendig lovlig. Det må bare fremgå av avtalen. Hvis dere har avtalt at gården er i gammel stand er ikke dette noen mangel som må utbedres, jf husleieloven § 2-2. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Hva? Jeg må altså bo på gården selv om den forpaktes bort? Veldig viktig å få klarhet i misforståelser, selvfølgelig. Men hadde akkurat kommet fram til at jeg har det bedre i dagens tilstand, det vil si med å ikke bo på gården. Har alltid trodd at man kunne forpakte bort en gård og deretter reise til Namibia, om så skulle være. Da er det vel ikke slik da Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hva? Jeg må altså bo på gården selv om den forpaktes bort? Veldig viktig å få klarhet i misforståelser, selvfølgelig. Men hadde akkurat kommet fram til at jeg har det bedre i dagens tilstand, det vil si med å ikke bo på gården. Dette er ikke krystallklart, jeg googlet bortforpaktning +boplikt, og fikk opp en del tilfeller hvor boplikten ble oppfylt ved utleie. Denne powerpoint-presentasjonen tilsier at den kan oppfylles ved utleie, bortsett fra i odelsløsnings-tilfeller, mens wikipedia og min egen tolkning av lovteksten tilsier at den er personlig. Det beste er vel å spørre/søke (skriftlig!) landbrukskontoret i kommunen hvordan de praktiserer dette, om de praktiserer personlig (du må bo der selv) eller upersonlig (bortforpaktning+utleie, fortrinnsvis til samme person) boplikt. Edit: Det er vel som krikkert sier under, at det må søkes om dispensasjon, noe jeg vil tro i de fleste kommuner blir innvilget om forpakteren bosetter seg på eiendommen. Endret 8. mai 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Nei, de første fem (alternativt ti) årene er du nødt. Du kan selvfølgelig søke landbruksmyndighetene om dispensasjon, da. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Har allerede fått fritak fra boplikten til 2011, er det vel. Men kan ikke regne med det i all evighet. De årene man har fått fritak, vil de trekkes fra den totale boplikten, hvis du skjønner hva jeg mener? Altså hvis man har fått fritak i fem år og har overtatt via slektsforhold, vil de fem årene trekkes fra slik at man totalt står tilbake med fem års boplikt i stedet for ti? Ønsker ikke å ha ansvaret for dette gårdsbruket, orker ikke drive det og orker heller ikke selge det... Men sitter nå her da og er tvunget til å ta store avgjørelser. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det kommer an på ordlyden i vedtaket. Departementet kan både frita fra boplikt (altså fratrekk) og utsette boplikt (ikke fratrekk). Normalt sett vil det vel være snakk om å bli fritatt, altså at tiden blir trukket fra i totalen. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Svarbrevet fra kommunen lyder som følger: Søknad om midlertidig fritak fra bo- og driveplikten ved gnr, bnr. Kommunen gir i medhold av Odelsloven, [meg] fritak fra bo- og driveplikten fram til 2012. Vilkår: Eiendommen må drives på en landbruksmessig forsvarlig måte i fritaksperioden. Her er det som du ser brukt ordet "fritak", men de har også skjøtt på ordet midlertidig. (Det må de vel gjøre for å ikke gi inntrykk av at fritaket er evigvarende.) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Der var det jo svært lite hjelp å få. I utgangspunktet vil jeg lese det som at du er fritatt, altså at tiden frem til 2012 skal trekkes fra i plikttiden. Lenke til kommentar
Leejac Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei! Forpakte, er det det samme som å leie bort? Hvor holder du til? Jeg leter desperat etter småbruk eller gård til meg og alle dyra mine!! For min del kan det gjerne være utedo! Men innlagt vann kan være greit da! For dyras del! Mvh jente (dame?) 30 år Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Forpaktning er en leieavtale som inngås for minst 10 år der en person forplikter seg til å drive gården slik at det fører til "driftsmessig gode løysingar". Forpakteren må drive gård fra før av, jf odelslova § 27 femte ledd "som tilleggsjord til annan landbrukseigedom". Forpaktning reguleres etter forpaktningslova. I forhold til Franklines situasjon er det ikke nødvendig med noen forpaktningsavtale, da hun er fritatt fra bo- og driveplikt. Slik jeg har skjønt det kan gården altså leies bort. Det er dog et vilkår i kommunens dispensasjon at gården drives på forsvarlig måte. Dette er også et vilkår etter odelslova, hvis gården ikke drives forsvarlig kan den løses inn av andre med odelsrett -- uavhengig av om deres rett er bedre enn Franklines. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå