Gå til innhold

Åpne porter på 3com router

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!, denne siden har hjulpet meg mye med data osv og nå

er det da et problem jeg har som jeg bare ikke klarer å fixe selv :S

Så jeg håper bare at noen her som har mer peiling vet hvordan det fixes:)

Jeg skal åpne en port (battle.net) på routeren min men, jeg klarer bare å komme

inn på routeren min om jeg sette en ip selv (bare noen random tall med default gateway som 192.168.1.1 som da er routerens ip). Om jeg ikke gjør dette kommer jeg ikke inn.

Har prøvd å resette den og dra up strømmen å sette den inn igjen etter 5min uten hell.

Om jeg har på automatisk ip så kommer dette opp når jeg kjører ipconfig (se bilde).

Har prøvd å sette opp statisk ip adresse, men som sagt er umulig når jeg ikke "finner" routeren med automatisk ip. Å jeg får ikke all infoen e trenger heller. Er jo feil som vises

på ipconfig'en :p

Jeg fatter ingenting jeg. Har stresset så jævlig mye med dette i det siste. Gir snart opp!

Så om noen vet å jeg kan ha gjort feil/ikke gjort så ville jeg satt utrolig stor pris på hjelp!

Routern: 3com 3CRWER100-75

Sorry om dette ser rotete ut.

post-165255-1241737601_thumb.jpg

Endret av Lituch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser greit ut det der.

PC har 10.0.0.100 med maske 255.255.255.0 og gateway (router) 10.0.0.1.

EDIT: Det ser ut som du får adresse fra routermodem, mens du prøver å programmere en router på samme LAN? Stemmer dette?

I såfall bør du sette routeren din med fast IP. Logg deg inn på 192.168.1.1 først.

Sett så routeren opp med adresse:

10.0.0.2

255.255.255.0

10.0.0.1 (gateway)

Deretter går du inn på innstillinger for LAN og slår av DHCP i routeren.

Da får du et felles nett med tilgang til begge routerne.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Ser greit ut det der.

PC har 10.0.0.100 med maske 255.255.255.0 og gateway (router) 10.0.0.1.

EDIT: Det ser ut som du får adresse fra routermodem, mens du prøver å programmere en router på samme LAN? Stemmer dette?

I såfall bør du sette routeren din med fast IP. Logg deg inn på 192.168.1.1 først.

Sett så routeren opp med adresse:

10.0.0.2

255.255.255.0

10.0.0.1 (gateway)

Deretter går du inn på innstillinger for LAN og slår av DHCP i routeren.

Da får du et felles nett med tilgang til begge routerne.

Skal prøve dette! Svarer snart

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp så langt!

Men en liten ting til. Jeg skal nå prøve å åpne for battle.net slik at jeg kan

hoste customs games online.

Hvordan skal jeg gjøre det? Jeg har som vanlig med min lille kunnskap prøvd

og feilet :S

Har noen screenies av "port sidene på routeren".

Porten er 6112 og navnet er vel Battle.net?

post-165255-1241744235_thumb.jpg

post-165255-1241744586_thumb.jpg

Endret av Lituch
Lenke til kommentar

Opplegget her hos meg er slik at vi har linjen som går inn i modemet så går den inn i den trådløse routeren. Modemet er fra linksys (mener å huske jeg kom inn på den engang men klarer det ikke nå lengre). Routeren er jo 3com.

Slenger opp noen bilder her så om det er noe feil her så skrik ut, hehe. Alle er jo fra

3 com'n.

post-165255-1241746551_thumb.jpg

post-165255-1241746558_thumb.jpg

post-165255-1241746567_thumb.jpg

Lenke til kommentar

3COM er det ikke nødvendig å gjøre noe mere med (krypter trådløsnettet ditt?).

Den fungerer nå uten brannmur og NAT, slik at du ikke behøver å gjøre noe portforwarding på den.

Du må finne ut hva "modemet" ditt heter og hvilken leverandør av internett du har.

Typisk navn på en slik boks er Linksys WRX54YY og du finner navnet på merket som er satt på (under eller bak?).

Lenke til kommentar

La til et bilde av modemet. Og nettet får vi ifra LOS

EDIT: googla litt rundt å standard ip'en skal visst være 192.168.1.1, men

kommer ikke inn på det. Hater dette her, alt skal være så vanskelig :/

EDIT2: Dreit meg ut litt. Den svarte boksen er linksys. Den andre er jeg ikke helt sikker på å er for noe. Men den er vel ikke noe vits å bruke igrunn?

post-165255-1241778364_thumb.jpg

post-165255-1241785368_thumb.jpg

post-165255-1241785376_thumb.jpg

Endret av Lituch
Lenke til kommentar

Du har først et routermodem at-rg634b, deretter en Linksys/Sip som er en router med IP-telefoni og i tillegg 3COM-routeren.

Jeg er litt usikker på hvordan dette er koblet og fungerer hos deg nå.

Det jeg finner ut hos LOS er at man kan sette opp 10.0.0.2 som ipadresse på routeren bak og så forwarde i den.

Da foreslår jeg at du kobler dette som følger: Routermodem kobles i WAN (internettporten på 3COM). Resett deretter 3COM ved å stikke en pennespiss bak i den (lite hull) til lampene foran slukker etter ca 10 sek. Koble PC og Linksys til hver sin LAN-port på 3COM.

Nå vil du få tildelt ny ipadresse på PC og du logger så inn på routeren med 192.168.1.1?

Gå så inn og sett statisk ipadresse på WAN (internettporten). Denne setter du til 10.0.0.2, 255.255.255.0, 10.0.0.1(GateWay).

Grunnen til dette er at 10.0.0.2 er åpen adresse i routermodemet om jeg har skjønt det rett.

Nå kan du forwarde port i 3COM som du startet tråden med forsåvidt...

Har du utorrent eller gidder å laste det ned, så kan du bruke det til å sjekke portforwardingen din.

Hvis ikke IP-telefonien fungerer så må du trolig forwarde porter til adapteret, men det får du si ifra om i såfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...