Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forsmådde og bitre menn

Anbefalte innlegg

Du sier det jo rett ut i denne posten, som jeg også siterte og svarte på. Problemer med å huske hva du selv skriver? Les det jeg siterer, ikke bare svarene neste gang.

Kanskje du også skulle lese det du selv siterer? Jeg har nemlig aldri sagt jeg ikke gir ham en sjanse, det var noe du automatisk tok for god fisk, ergo: du forhåndsømte meg.

For min del, som kompisjente, vet jeg godt at jeg ikke ville funket så bra sammen med en gutt som også alltid var bare kompis med jentene.

Det antyder at du vet det, før du har prøvd. Om du har prøvd så får du faen meg si det, fremfor å labbe rundt i marka å tale i tunger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det antyder at du vet det, før du har prøvd. Om du har prøvd så får du faen meg si det, fremfor å labbe rundt i marka å tale i tunger.

Eller det antyder at jeg vet det etter jeg har prøvd. Setningen var til dels åpen for tolkning, og her bruker du dine negative erfaringer til å farge ditt syn på meg.

Lenke til kommentar

Eller det antyder at jeg vet det etter jeg har prøvd. Setningen var til dels åpen for tolkning, og her bruker du dine negative erfaringer til å farge ditt syn på meg.

Nei, fordi du allerede, tidligere i tråden har fortalt at du ikke har hatt kjæreste. Dermed vet jeg at du ikke har forsøkt noe forhold med kompisgutten. Skal du innrømme at du dreit deg ut nå, før dette tar over hele tråden?

Lenke til kommentar
Mellommenneskelige verdier; Ting som gjør at en føler seg vel som menneske.

Eksempler på disse verdiene er å vise at en er tilstede for noen ved blikk, ord eller berøringer. At en gir av seg selv når den andre ikke klaer å stå helt oppreist alene. At en gjør noe, uten foranledning, for å gi den andre glede. At enbeskytter de svake mot de slemme. At en bygger opp menneskers lave selvbilde. Disse tingene kan som sagt utrykkes i form av ord, blikk, berøringer og andre handlinger.

Og det mener du at du får i bøtter og spann ved å oppføre deg som en "drittsekk"? Jeg har opp i gjennom mine 27 år selvfølgelig selv til tider behandlet andre med "øye for øye"-mentalitet, ut fra en forskrudd oppfatning av rettferdighet og et behov for kortsiktig gevinst, men erfaring tilsier at å møte andre med godvilje vil gi meg en langt mer langsiktig gevinst.

En diskusjon lik den vi nå befinner oss i er en god analogi. Jeg kunne ha forsøkt å dominere deg til du gir opp ved å ta i bruk alle mulige former for skitne triks, og det ikke usannsynlig at jeg ville klart det, men det egentlige målet mitt er ikke å vinne diskusjonen. Det ville vært en kortsiktig gevinst, men jeg vil jo egentlig opplyse og overbevise deg, eller eventuelt, i samarbeid med deg og andre, komme frem til en slags sannhet. I begge tilfeller vil det være lettere å oppnå om jeg møter deg med godvilje.

Det er ingenting som tilsier at ikke det samme gjelder også ved sjekking, selv om systemet er langt større. Hvis alle tenker som deg, og prøver å manipulere og dominere andre, kan det bare gå én vei: Nedover. Det er minste felles nevner, og noen vil stadig introdusere nye lavnivåer som alle andre vil hoppe ned til. Men om du går inn i det med godvilje og omtanke, og det smitter, skal du se at du en dag plutselig vil bli møtt med det samme. Største felles nevner.

TV analogien fungerer ikke helt. Mye fordi en har gått fra å nesten aldri ha tilgang på kvinner, og fikk en tilgang, så ble en dolket i ryggen. Til å ha tilgang på kvinner, uten å bli dolket i ryggen.

Det er så at en ikke får en kjærlighet til hverandre som går begge veier. Men det har jo manglet uansett. Fordelen nå er at en ikke forventer, håper eller antar at det kommer kjærlighet fra kvinnen. Da blir det lettere å ikke elske blint andre veien heller. Om en elsker en kvinne blint så vil en til slutt ende opp såret og utnyttet.

Jo, jeg forstår det, til dels. Men da har du også utelukket at du i fremtiden vil finne kjærlighet som går begge veier, og går heller inn for å sabotere de små sjansene du hadde, sammen med alle andres små sjanser. Det jeg ikke forstår er hva du mener du oppnår med det. Er en sengevarmer så viktig?

Jeg tror ikke selv på den store kjærligheten, og er også rimelig følelsesmessig distansert for å beskytte meg selv, men jeg tror på å gjøre det beste ut av situasjonen. Om jeg gir litt, så er det i hvert fall en mulighet for at jeg får det samme igjen.

Du kunne fått TV-en til å fungere igjen med litt omtanke. Kanskje ville den ikke fungert like bra som tidligere, men du hadde i hvert fall hatt en nogenlunde fungerende TV. I stedet nøyer du deg med en radio som bare sender NRK P1 :dontgetit:

Forøvrig liker jeg din måte å utrykke dine tanker på. Ballansert og skarpt.

Hehe. Jo, takk :) Det skal sies at jeg ofte liker hvordan du formulerer deg også, så vi er nok ikke helt ulike der i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Nei, fordi du allerede, tidligere i tråden har fortalt at du ikke har hatt kjæreste. Dermed vet jeg at du ikke har forsøkt noe forhold med kompisgutten. Skal du innrømme at du dreit deg ut nå, før dette tar over hele tråden?

Grunnen til at jeg ikke har hatt kjæreste kan vel kanskje tenkes å være fordi det aldri funker med gutter? Kompisgutter inkludert.

Lenke til kommentar
Mellommenneskelige verdier; Ting som gjør at en føler seg vel som menneske.

Eksempler på disse verdiene er å vise at en er tilstede for noen ved blikk, ord eller berøringer. At en gir av seg selv når den andre ikke klaer å stå helt oppreist alene. At en gjør noe, uten foranledning, for å gi den andre glede. At enbeskytter de svake mot de slemme. At en bygger opp menneskers lave selvbilde. Disse tingene kan som sagt utrykkes i form av ord, blikk, berøringer og andre handlinger.

Og det mener du at du får i bøtter og spann ved å oppføre deg som en "drittsekk"?

Nei, jeg har bare ingen tro på at disse tingene kan eksistere på en likeverdig plattform mellom menn og kvinner.

Jeg har opp i gjennom mine 27 år selvfølgelig selv til tider behandlet andre med "øye for øye"-mentalitet, ut fra en forskrudd oppfatning av rettferdighet og et behov for kortsiktig gevinst, men erfaring tilsier at å møte andre med godvilje vil gi meg en langt mer langsiktig gevinst.

Sett vekk fra forhold mellom mann og kvinne er jeg enig med deg.

En diskusjon lik den vi nå befinner oss i er en god analogi. Jeg kunne ha forsøkt å dominere deg til du gir opp ved å ta i bruk alle mulige former for skitne triks, og det ikke usannsynlig at jeg ville klart det, men det egentlige målet mitt er ikke å vinne diskusjonen. Det ville vært en kortsiktig gevinst, men jeg vil jo egentlig opplyse og overbevise deg, eller eventuelt, i samarbeid med deg og andre, komme frem til en slags sannhet. I begge tilfeller vil det være lettere å oppnå om jeg møter deg med godvilje.

Joda, Ghandi-metoden virker den. Problemet i denne diskusjonen er at den innvolverer kvinner som partnermateriale. En problemstilling som er befengt med en kvinnelig mentalitet som må endres for å unngå å produsere flere skuffede menn. Slik sett så burde jeg nok heller jobbet med å endre kvinners mentalitet, men jeg tro denne biten er biologisk betinget og derved umulig å endre. I alle fall uten solid genetisk manipulering.

Det er ingenting som tilsier at ikke det samme gjelder også ved sjekking, selv om systemet er langt større. Hvis alle tenker som deg, og prøver å manipulere og dominere andre, kan det bare gå én vei: Nedover. Det er minste felles nevner, og noen vil stadig introdusere nye lavnivåer som alle andre vil hoppe ned til. Men om du går inn i det med godvilje og omtanke, og det smitter, skal du se at du en dag plutselig vil bli møtt med det samme. Største felles nevner.

Er i store trekk enig i det du skriver her. Sett bortfra det jeg skrev over om kvinner. Forøvrig manipulerer jeg ikke, jeg er bare arrogant og ubehøvlet.

TV analogien fungerer ikke helt. Mye fordi en har gått fra å nesten aldri ha tilgang på kvinner, og fikk en tilgang, så ble en dolket i ryggen. Til å ha tilgang på kvinner, uten å bli dolket i ryggen.

Det er så at en ikke får en kjærlighet til hverandre som går begge veier. Men det har jo manglet uansett. Fordelen nå er at en ikke forventer, håper eller antar at det kommer kjærlighet fra kvinnen. Da blir det lettere å ikke elske blint andre veien heller. Om en elsker en kvinne blint så vil en til slutt ende opp såret og utnyttet.

Jo, jeg forstår det, til dels. Men da har du også utelukket at du i fremtiden vil finne kjærlighet som går begge veier, og går heller inn for å sabotere de små sjansene du hadde, sammen med alle andres små sjanser. Det jeg ikke forstår er hva du mener du oppnår med det. Er en sengevarmer så viktig?

Sengevarmer er ikke SÅ viktig, det er bare en trivelig ting i en ellers kald verden.

Det er riktig at jeg utelukker å fine toveis kjærlighet. Dette basert på at det er ingeting ved kvinner som antyder at de faktisk er i stand til å elske. De kan like, la seg begeistre og trives med en mann, men de kan ikke elske han. Så slik sett ser jeg heller ikke at jeg kan sabotere noe, for det er jo ikke noe der å sabotere.

Jeg tror ikke selv på den store kjærligheten, og er også rimelig følelsesmessig distansert for å beskytte meg selv, men jeg tror på å gjøre det beste ut av situasjonen. Om jeg gir litt, så er det i hvert fall en mulighet for at jeg får det samme igjen.

Det er en prisverdig egenskap. Du fortjener mye respekt for den :)

Du kunne fått TV-en til å fungere igjen med litt omtanke. Kanskje ville den ikke fungert like bra som tidligere, men du hadde i hvert fall hatt en nogenlunde fungerende TV. I stedet nøyer du deg med en radio som bare sender NRK P1 :dontgetit:

Forøvrig liker jeg din måte å utrykke dine tanker på. Ballansert og skarpt.

Hehe. Jo, takk :) Det skal sies at jeg ofte liker hvordan du formulerer deg også, så vi er nok ikke helt ulike der i hvert fall :)

:blush:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke har hatt kjæreste kan vel kanskje tenkes å være fordi det aldri funker med gutter? Kompisgutter inkludert.

Funker? og da mener du hva?

Lenke til kommentar
Funker? og da mener du hva?

Da mener jeg at det aldri utvikler seg til noe mer enn vennskap. Eller så utvikler det seg ikke til noe, og så snakker vi aldri sammen noensinne igjen.

Kommer de ikke seg til feie over deg delen av forholdet? Kanskje hinderløypen du har satt opp er for hard?

Lenke til kommentar

De kommer seg aldri til tafsedelen engang. Hinderløypa holder en middels vanskelighetsgrad, vil jeg påstå. Det er de som har kommet seg gjennom den uten å prøve engang, så himla vanskelig er den nok ikke.

Trodde man skulle stille litt krav til andre mennesker, jeg. Er det feil, og nå da? =/

Lenke til kommentar
Menneskelig egenskap, ja. Å tenke langsiktig er ikke akkurat vår sterkeste side, det ser vi jo over alt.

Nå skal det sies at selv ikke jeg har noen konkrete løsninger på dette. Det eneste jeg tror kan snu denne trenden, er at vi slutter å spille et spill hvor alt dreier seg om å ha kontrollen, lure og la seg lure.

Jeg prøver jo å sette i gang litt alternativ tankevirksomhet her, da. Er dog ikke helt sikker på hvor godt jeg klarer det, eller om det funker så bra. Jeg har ikke lyst til å be folk handle og tenke slik og sånn, men jeg vil at de skal ta andres meninger og erfaringer inn til betraktning, og kanskje tenke seg om en ekstra gang. Da er det nok den beste framgangsmetoden, den du beskriver. Alt som kan oppfattes som et angrep, vil jo uansett bli møtt med motstand.

Og ja, veldig greit å vite at jeg ikke er alene. :)

Jeg vil ikke plage tråden med for mange tørre fakta, men hvis du vil sette deg dypere inn i dette, burde du se på problemene fangens dilemma og allmenhetens tragedie i spillteorien. Richard Dawkins har også vært litt inne på det, blant annet med boken The Selfish Gene (som jeg ikke har lest, da jeg ikke er så voldsomt begeistret for bøker :)). Det har vært en del forskning på dette, og kort fortalt har man kommet frem til at det å være gjensidig altruistisk er den beste strategien, selv om man bare tenker på seg selv. Det er altså i egoistenes egen interesse å ikke være egoistisk :)

Jeg synes forøvrig du har klart å lage en bra tråd, med unntak av en omvei på noen sider. Jeg forventer som regel langt verre på diskusjon.no :)

Lenke til kommentar
De kommer seg aldri til tafsedelen engang. Hinderløypa holder en middels vanskelighetsgrad, vil jeg påstå. Det er de som har kommet seg gjennom den uten å prøve engang, så himla vanskelig er den nok ikke.

Trodde man skulle stille litt krav til andre mennesker, jeg. Er det feil, og nå da? =/

Jasså kommet seg til tafsedelen uten å prøve. Hmm kanskje du skal lage et ark med de ulike delene på og en indikator som viser hvor de er. Så vet de hva de kan gjøre når og ikke. Du er jo en feminist så det er mulig de ikke tør iverksette tiltak uten å spørre om lov.

Endret av -Void-
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke plage tråden med for mange tørre fakta, men hvis du vil sette deg dypere inn i dette, burde du se på problemene fangens dilemma og allmenhetens tragedie i spillteorien. Richard Dawkins har også vært litt inne på det, blant annet med boken The Selfish Gene (som jeg ikke har lest, da jeg ikke er så voldsomt begeistret for bøker :) ). Det har vært en del forskning på dette, og kort fortalt har man kommet frem til at det å være gjensidig altruistisk er den beste strategien, selv om man bare tenker på seg selv. Det er altså i egoistenes egen interesse å ikke være egoistisk :)

Jaså, man har forskningsresultater på dette også? Da kan jeg fortelle det neste gang noen kaller det hippieprat, da. :fun:

Det var faktisk veldig artig å lese, for det er noe som opptar meg i enormt stor grad. Egoisme og alt det der, altså. Jeg...skriver på en bok om folkeskikk, faktisk. Heh.

Jeg synes forøvrig du har klart å lage en bra tråd, med unntak av en omvei på noen sider. Jeg forventer som regel langt verre på diskusjon.no :)

Takk, takk. Er ikke min alene lenger, men. :p

Lenke til kommentar
Jasså kommet seg til tafsedelen uten å prøve. Hmm kanskje du skal lage et ark med de ulike delene på og en indikator som viser hvor de er. Så vet de hva de kan gjøre når og ikke. Du er jo en feminist så det er mulig de ikke tør iverksette tiltak uten å spørre om lov.

Nei nei, tafsedelen er forløpig et mørkt og ukjent kapittel. Ingen har vært der ennå, bortsett fra den ene kompisen min som latet som han snubla i teppet og klarte å lande med hele hånda over brystet mitt. Bra jobba!

Jeg kunne godt tenke meg å lage en slik indikator, ja. Liker å ha orden på sakene. Forslag til utkast?

Lenke til kommentar

Nei nei, tafsedelen er forløpig et mørkt og ukjent kapittel. Ingen har vært der ennå, bortsett fra den ene kompisen min som latet som han snubla i teppet og klarte å lande med hele hånda over brystet mitt. Bra jobba!

Jeg kunne godt tenke meg å lage en slik indikator, ja. Liker å ha orden på sakene. Forslag til utkast?

Nei no har menn tafset på kvinner i flere tiår(med ulik respons vell og merke), nå i likestillingens navn, bør du starte. Det er jo tross alt feministisk korrekt slik at forskjellen blir utjevnet.

Eller så kan du jo få deg en hatt med blålys, hahahha..

Lenke til kommentar
Nei, jeg har bare ingen tro på at disse tingene kan eksistere på en likeverdig plattform mellom menn og kvinner.

Hvilke "mellommenneskelige verdier" var det da du mente du kunne oppnå med skarpe albuer og kynisme?

Joda, Ghandi-metoden virker den. Problemet i denne diskusjonen er at den innvolverer kvinner som partnermateriale. En problemstilling som er befengt med en kvinnelig mentalitet som må endres for å unngå å produsere flere skuffede menn. Slik sett så burde jeg nok heller jobbet med å endre kvinners mentalitet, men jeg tro denne biten er biologisk betinget og derved umulig å endre. I alle fall uten solid genetisk manipulering.

Det er jo en interessant teori. Nøyaktig hva mener du er genetisk betinget, og hvorfor? Mener du også det er genetisk betinget at du og andre menn blir skuffet, eller er det fordi dere ikke forstår?

Er i store trekk enig i det du skriver her. Sett bortfra det jeg skrev over om kvinner. Forøvrig manipulerer jeg ikke, jeg er bare arrogant og ubehøvlet.

Ja, det var ikke ment å beskrive deg alene :)

Sengevarmer er ikke SÅ viktig, det er bare en trivelig ting i en ellers kald verden.

Det er riktig at jeg utelukker å fine toveis kjærlighet. Dette basert på at det er ingeting ved kvinner som antyder at de faktisk er i stand til å elske. De kan like, la seg begeistre og trives med en mann, men de kan ikke elske han. Så slik sett ser jeg heller ikke at jeg kan sabotere noe, for det er jo ikke noe der å sabotere.

Det er kanskje litt for privat til å deles på et internettforum, men hadde du ikke en mor (elelr lignende) som elsket deg? Har du inntrykk av at ingen mødre elsker barna sine? Hvis ikke, så ligger jo åpenbart grunnlaget for å elske der.

Det er en prisverdig egenskap. Du fortjener mye respekt for den :)

Takk :)

Lenke til kommentar

Forsøkt deg hos jentene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...