Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forsmådde og bitre menn


Anbefalte innlegg

Ja det er mulig dette er noe som er inngravert i deg i form av kjønnsroller og/eller at du vil ha bekreftelse fra andre for å rette opp i problemene dine. Kanskje du vil bli skuffet om dette er en av de tingene du setter høyt hos andre, jeg synest andre ting er viktigere(som f.eks moral og snillhet).

 

Det handler nok ikke om kjønnsroller i mitt tilfelle, men mer min egen usikkerhet og hvordan den blir vanskelig å takle hvis jeg skal takle en annens samtidig.

 

Skulle gjerne ønske jeg kunne svare for alle jenter her, eller enda bedre; at det faktisk var litt flere jenter innom denne tråden. Jeg vil nemlig driste meg til å si at det ofte handler mye om innkjørte kjønnsroller. Gamle vaner, som ingen egentlig er så interesserte i å vende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjønnsrollene er indoktrinerte, og jeg er til og med tilbøyelig til å tro at det til en viss grad er genetisk betinget. Den misoppfattede tolkningen tror jeg for de aller fleste er ubevisst, men man kan nok bryte ut av det om man bevisst anerkjenner det og overbeviser seg selv om at det ikke er riktig.

 

Så mulighetene er der, men viljen til å forandre seg er fraværende?

 

Det burde jo være i det minste litt oppmuntrende å lese for dem som sliter mest med dette kjønnsrollespillet.

Lenke til kommentar
Ja det er mulig dette er noe som er inngravert i deg i form av kjønnsroller og/eller at du vil ha bekreftelse fra andre for å rette opp i problemene dine. Kanskje du vil bli skuffet om dette er en av de tingene du setter høyt hos andre, jeg synest andre ting er viktigere(som f.eks moral og snillhet).

 

Det handler nok ikke om kjønnsroller i mitt tilfelle, men mer min egen usikkerhet og hvordan den blir vanskelig å takle hvis jeg skal takle en annens samtidig.

 

Skulle gjerne ønske jeg kunne svare for alle jenter her, eller enda bedre; at det faktisk var litt flere jenter innom denne tråden. Jeg vil nemlig driste meg til å si at det ofte handler mye om innkjørte kjønnsroller. Gamle vaner, som ingen egentlig er så interesserte i å vende.

 

Men denne andre personen må jo også takle din usikkerhet, er ikke det en smule egoistisk å styre unna på grunn av dette? Er det sånn å forstå at du helst vil ha en som er sikker for du trenger hjelp, men vil ikke hjelpe?

 

Om de gamle vanene minsker mulighetene så er det jo et problem.

Lenke til kommentar
Men man kan også ha stor selvsikkerhet av noe så enkelt som mangel på selvinnsikt og begrep på virkeligheten. Mange udugelige idioter sitter på et hav av selvtillit, og de er fortsatt interessante for jenter.

Og hva indikerer dette? Kanskje at situasjonen (i den grad vi mener den er på trynet) ikke vil la seg rette opp med tiltak som vi resonnerer oss frem til?

 

Jeg heller mot at kjønnsrollene er mer bestemt av fysiologi enn av sosiale konvensjoner.

Lenke til kommentar
Men denne andre personen må jo også takle din usikkerhet, er ikke det en smule egoistisk å styre unna på grunn av dette? Er det sånn å forstå at du helst vil ha en som er sikker for du trenger hjelp, men vil ikke hjelpe?

 

Om de gamle vanene minsker mulighetene så er det jo et problem.

 

Jo, det er en smule egoistisk, og derfor tar det tid og mye leting før man finner noen som passer til den oppgaven, og enn så lenge, kan man jobbe med sin egen usikkerhet på egenhånd. Man skal ikke legge ansvaret for at en selv skal bli bedre over på andre.

...med mindre man går til psykolog, da. Da har man tross alt betalt for å få hjelp :b

Lenke til kommentar
Og hva indikerer dette? Kanskje at situasjonen (i den grad vi mener den er på trynet) ikke vil la seg rette opp med tiltak som vi resonnerer oss frem til?

 

Jeg heller mot at kjønnsrollene er mer bestemt av fysiologi enn av sosiale konvensjoner.

 

Jeg tror heller det indikerer at mennesker ikke mistrives nok til å ville gjøre noe med det.

 

Hvordan bestemmer fysiologi kjønnsrollene? Ved at mannen er sterkere, og dermed den naturlige jeger og beskytter?

Lenke til kommentar
Jo, det er en smule egoistisk, og derfor tar det tid og mye leting før man finner noen som passer til den oppgaven, og enn så lenge, kan man jobbe med sin egen usikkerhet på egenhånd. Man skal ikke legge ansvaret for at en selv skal bli bedre over på andre.

...med mindre man går til psykolog, da. Da har man tross alt betalt for å få hjelp :b

 

Du har jo egentlig gjort en antagelse om at den andre vil legge usikkerheten sin på deg som noe du vil slite med i tillegg til din egen usikkerhet. Det er jo greit nok egentlig, det er jo det mest sannsynlige muligens.

Lenke til kommentar
Kjønnsrollene er indoktrinerte, og jeg er til og med tilbøyelig til å tro at det til en viss grad er genetisk betinget. Den misoppfattede tolkningen tror jeg for de aller fleste er ubevisst, men man kan nok bryte ut av det om man bevisst anerkjenner det og overbeviser seg selv om at det ikke er riktig.

 

Så mulighetene er der, men viljen til å forandre seg er fraværende?

 

Det burde jo være i det minste litt oppmuntrende å lese for dem som sliter mest med dette kjønnsrollespillet.

PUA-metodikkene baserer seg vel mye på å manipulere selvtillit, så ja, jeg tror viljen for mange er fraværende selv om man er bevisst på det. Igjen tror jeg det bunner ut i at egoistene må forstå at det mest hensiktsmessig for dem er å ikke være egoistiske.

Lenke til kommentar
Hvordan bestemmer fysiologi kjønnsrollene? Ved at mannen er sterkere, og dermed den naturlige jeger og beskytter?

Hva mekanismene nøyaktig er vet jeg selvsagt ikke. Men er redd vi er programmert til å reagere slik-og-slik, og så finner mer utviklede deler av hjernen en begrunnelse (som kan være komplett feilaktig, men for oss kan den likevel virke fornuftig).

 

Slik som når du mener å tiltrekkes av selvikkerhet fordi sånn-og-sånn, ikke på grunn av hvordan eldre, mer primitive deler av hjernen din fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt innrømme at jeg helst vil ha en gutt med god selvtillit, men det er mest fordi jeg har lav selvtillit selv. Tror nok det er sant at de fleste jenter vil ha gutter som viser god selvtillit, og da er vi kanskje tilbake til kjønnsrollene, som rikspøbel nevner, igjen.

Genteikk og ikke annet enn genteikk. Ja, jeg er overbevist om at gener styrer MYE av vår personlighet.

 

Men man kan også ha stor selvsikkerhet av noe så enkelt som mangel på selvinnsikt og begrep på virkeligheten. Mange udugelige idioter sitter på et hav av selvtillit, og de er fortsatt interessante for jenter.

Jepp. And thank you for proving one of my points :cool:

Lenke til kommentar
Jeg kan godt innrømme at jeg helst vil ha en gutt med god selvtillit, men det er mest fordi jeg har lav selvtillit selv. Tror nok det er sant at de fleste jenter vil ha gutter som viser god selvtillit, og da er vi kanskje tilbake til kjønnsrollene, som rikspøbel nevner, igjen.

Genteikk og ikke annet enn genteikk. Ja, jeg er overbevist om at gener styrer MYE av vår personlighet.

Du vet at genetikk må kunne forklares ut fra et evolusjonært perspektiv? Jeg er nysgjerrig på å høre om du har en teori.

Lenke til kommentar
Om vi tar for oss skjønnehetsidealet, som er en betydelig del av kjønnsrollene, hvordan forklarer man da det utfra genetikk? Skjønnhetsidealet nå er drastisk forandret enn det det var 100 - 200 år siden, og den kan forklares hovedsaklig ut fra sosiale miljø, og hva som er sett på som det mest "verdige".

 

Litt interessant tema, akkurat det der. Det har tidligere vært nevnt at kvinner har et avvik mellom hva de tror de ser etter, og hva de faktisk faller for (tøff fyr vs. snill fyr og alt det der). Skjønnhetsidealet er menns tilsvarende avvik.

 

Det bildet vi har av hvordan en vakker kvinne skal se ut, kan baseres på to kriterier. Det ene er den instinktive (genetisk bestemte, om du vil) forståelsen av at en frodig kvinne er bedre rustet til å bringe frem et barn, mens den andre er den medieskapte (sosiale) forståelsen av at det medfører status å kunne vise frem en slank kvinne. Det at den slanke kvinnen helst skal ha store fordeler, henger litt igjen fra førstnevnte kriterium, men det blir et annet tema.

 

Konflikten oppstår altså når menn tiltrekkes av frodige damer, men vet at de må ha en slank dame for å oppnå status. Da får man situasjoner der frodige damer gjerne kan harves over i fylla, men ikke vises frem for kompisene. Hvem har vel ikke hørt frustrasjonen: "jaså, så jeg er bra nok til å ligge med, men ikke til å innlede et forhold"? :)

Lenke til kommentar
Det spørs jo litt hvor mange jenter som faktisk leser denna tråden og tar den til etterettning da..

 

Det er nok mange fler enn du tror. Folk liker å snike i skyggen, vet du. Forøvrig hadde jeg vært veldig fornøyd om det var en del gutter som tok tråden til etteretning også.

 

Du har jo egentlig gjort en antagelse om at den andre vil legge usikkerheten sin på deg som noe du vil slite med i tillegg til din egen usikkerhet. Det er jo greit nok egentlig, det er jo det mest sannsynlige muligens.

 

Selvsagt vil man måtte takle den andres usikkerhet i tillegg til sin egen. Det skal i hvert fall godt gjøres når man er i et forhold å ikke bli påvirket av kjærestens usikkerhet. Da tror jeg ikke man står så veldig nær hverandre, egentlig.

Lenke til kommentar
PUA-metodikkene baserer seg vel mye på å manipulere selvtillit, så ja, jeg tror viljen for mange er fraværende selv om man er bevisst på det. Igjen tror jeg det bunner ut i at egoistene må forstå at det mest hensiktsmessig for dem er å ikke være egoistiske.

 

Akkurat det siste du sier her er jo løsningen på et hav av problemer. Det er vel vanskelig å ikke la seg friste av raske resultater.

Lenke til kommentar
Hva mekanismene nøyaktig er vet jeg selvsagt ikke. Men er redd vi er programmert til å reagere slik-og-slik, og så finner mer utviklede deler av hjernen en begrunnelse (som kan være komplett feilaktig, men for oss kan den likevel virke fornuftig).

 

Slik som når du mener å tiltrekkes av selvikkerhet fordi sånn-og-sånn, ikke på grunn av hvordan eldre, mer primitive deler av hjernen din fungerer.

 

Men det må da være mulig å overkjøre disse mekanismene? Vi trosser naturen og instinkter på så mange områder, at jeg kan ikke se hvorfor vi skulle være nødt til å følge andre primitive mekanismer hvis vi ikke vil.

Lenke til kommentar

Vel reflekser kan avlæres, foreksempel så er det mulig å trene seg opp til å ikke skvette vis det smeller høyt i nærheten. Noe som ikke er bare bare vis en eller anna står å drønner løs med 44 Magnum revolver ved sia av deg, da smeller det så inn i gamperaæva at en kjenner at luggen blafrer...

Endret av isprins
Lenke til kommentar
Men det må da være mulig å overkjøre disse mekanismene? Vi trosser naturen og instinkter på så mange områder, at jeg kan ikke se hvorfor vi skulle være nødt til å følge andre primitive mekanismer hvis vi ikke vil.

 

Gi det noen millioner år, så har vi kanskje kommet litt videre. Eller menneskerasen er borte og glemt ("Optimist" er mellomnavnet mitt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...