RasmusThe1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Vel, har ikke hørt noe om Olympus jeg. Kan sjekke litt. Og jeg skal nok mase litt på mamma om objektiver Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Fant ut hva DC var etter objektivet Sitat: "DC Betyr at objektivet er spesialdesignet for digitale speilreflekskamera med en bildesirkel som passer de fleste digitale speilrefleks." Nå har jeg kanskje funnet frem: Canon EOS 1000D 3189.- Tamron AF 18-200 1995.- Eller, Sigma SLR objektiv 2695.- Ekstra batteri 395.- Minnekort 8GB 195.- Kameraveske 149.- Greit oppsett? Brukte laang tid Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Har fått mer penger nå. Så tror jeg kjøper 450D med standard kitobjektiv. Så kjøper jeg heller flere objektiv etterhvert. Andre bedre forslag? 450D er et godt kamera, men til den prisen ville jeg heller vagt Pentax K200D. Grunnene til det er: - Bedre byggekvalitet på kameraet. Det føles mer solid og er konstruert for å tåle regn og støv. - Innebygget stabilisering i kameraet gjør at man får stabilisering på absolutt alle objektiver man velger å sette på det. - Behøver ikke drivere for å overføre bildene fra kamera til PC uten å kjøpe egen minnekortleser. Det gjør det lettere når man skal overføre bilder til folk man er på besøk hos, på jobben osv. - Skarpt og bra kit-objektiv. Like bra som Canon EF-S 18-55 IS, bare at bildestabiliseringen ligger i kameraet i stedet for i objektivet. - AA batteri. Veldig enkelt og billig å kjøpe en haug med oppladbare AA-batterier så man har batteri nok til polekspedisjoner eller hva man skulle ønske. Går man likevel tom så finnes det nye batterier i en hver kiosk og butikk omtrent over alt på jorda. Egne Canon/Nikon-batterier er dyre og ikke i nærheten av like tilgjengelige. For ordens skyld: Dette mener jeg er viktige faktorer ved valg av kamera. TV2 hjelper deg overså disse tingene da de testet blant annet Pentax K200D mot Canon 450D i fjor sommer og kåret sistnevnte til vinner. Testen ble også gjengitt i VG og flere andre plasser. Dessverre virker det for lesere/seere at 450D har vunnet flere norske tester når det i realiteten er bare én norsk test. PS. DC er en betegnelse Sigma bruker på sine objektiver. Når MPX skrev DC i beskrivelsen av et Canon-objektiv så var nok det feil. Canon bruker ikke betegnelsen DC på sine objektiver. Både Sigma 18-200 og Tamron 18-200 finnes i Pentax-utgaver. I dette tilfellet er Tamron og Sigma temmelig like gode. Jeg ser dermed ikke noen grunn til å betale 700 kr mer for Sigmaen enn for Tamronen. Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Aha, takker for lang post! Jeg får vel lage meg et likedant oppsett til K200Den da Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Men hvorfor er ikke Pentax så utbredt? :o Finner nesten bare Pixmania og Fotovideo som selger jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Men hvorfor er ikke Pentax så utbredt? :o Godt spørsmål. Jeg tror det har å gjøre med at Canon og Nikon var raskere ute med overgangen fra film/analog speilrefleks til digital, samt at Canon og Nikon har et produktspekter som går opp i proffklassen (pressefotografer bruker bare Canon og Nikon). Pentax har derimot gode produkter i den nedre klassen (Samme klasse som Canon 1000D, 400D, 450D, 40D og Nikon 40D, 60D og 300D) Altså kameraer i klassen under 10000 kr. For 2008 tror jeg markedsandelene var: Nikon: 40,7% Canon: 40,6% Sony: 8,6% Olympus: 5,3% Pentax: 4,4% Basert på denne kilden. Nikon lå på 2.plass i 2007 med betydelig lavere andeler enn Canon. Nikon har altså steget kraftig. Det samme har Sony (De er rå på markedsføring). Jeg ser K200D er i salg på færre nettbutikker nå enn for en måned siden. Mulig de faser ut den modellen til fordel for den nyere og litt dårligere K-m. Pentax skal lansere et nytt kamera kalt K-7 den 20. mai, men det skal vist bli dyrere enn K20D-modellen. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Da jeg kjøpte kamera i fjor utelukket jeg Pentax nettopp pga at den bruker "vanlige" batterier. Jeg vil heller ha skikkelig oppladbare LiOn batteri som har bedre kapasitet. Jeg bruker en del "vanlige" batterier i f.eks. GPS og min erfaring er at de "rimelige" har veldig variabel kvalitet, skal du ha skikkelig oppladbare batterier så er de ikke så rimelig lengre. Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Likte oppsettet mitt av 1000D oppi her jeg.. 1000D må jo være bra nok for mitt behov. Jeg ignorerer ikke postene og svarene deres nå, hater når noen spør om noe, så når de får svar gidder de ikke høre på. Vel, jeg skal bestille tv fra MPX, anyways, så vil bestille enten derfra eller kjøpe på den lokale elkjøp-butikken. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis jeg var deg ville jeg tenkt som følger: * Canon, fordi da kan du og moren din dele kostnadene på objektiver framover. Dere kan spleise på gode vidvinkel- og teleobjektiver og kjøpe bra optikk, i stedet for at dere må kjøpe hver deres halvdårlige fordi dere bruker forskjellig system. * Uansett hva du velger må du ha et kamera med en normalzoom. Selv om dere begge har 450D bør begge kameraene ha f.eks en 18-55 IS, fordi en normalzoom rett og slett er mest anvendelig. Alternativ kan du ha en 18-200 IS i stedet. * Alle dSLR-kameraer er bra nok. Du får ikke automatisk bedre bilder hvis du bruker 7000 kr på en kamerapakke enn om du betaler 5000. Betaler du f.eks 15000 eller 35000 får du flere funksjoner og bedre optikk, men du er ikke der nå. En bra strategi for deg vil etter min mening være å begynne billig. Jeg tar fram Simen1s oppsett igjen, fordi dette er en komplett pakke til lav pris. Nå når du har en tusenlapp ekstra å bruke kan du jo velge om du vil ta med 70-300en. Etter hvert som du får erfaring med fotografering, og får mer penger å bruke på utstyr, kan du kjøpe objektiver av bedre kvalitet, som sagt også i samarbeid med moren din, så kan dere byttelåne. Så kan du kanskje begynne å tenke på å bytte ut huset med en EOS650D eller en 70D eller hva de nå heter når vi kommer så langt fram i tid.. Her er et tilsvarende oppsett med Canon 1000D som basis: Canon 1000D inkludert 18-55mm IS 3795 kr Tamron 70-300mm macro 1299 kr Stativ 299 kr 8 GB minnekort 224 kr Kamerabag 123 kr Siden kameraet er dyrere får du ikke råd til telezoomen innenfor 5000 kr. Derfor har jeg kuttet den ut. Totalt: 4441 kr uten telezoom (og 5740 kr med) Porto kommer i tillegg. Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Men kan jeg ikke da sløyfe kitobjektivet og heller kjøpe det 18-200 objektivet i min tidligere post til 2000? Eller er ikke det IS? Tamron AF 18-200 Endret 10. mai 2009 av RasmusThe1 Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Vel, anyways, nå har jeg bestilt varer. 1000D kit, minnekort og ekstra batteri. Kjøper veske på Elkjøp. Takker for gode svar alle sammen. Får kjøpe flere objektiver i fremtiden etter å ha prøvd meg frem og tilbake med kitobjektivet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Men kan jeg ikke da sløyfe kitobjektivet og heller kjøpe det 18-200 objektivet i min tidligere post til 2000? Eller er ikke det IS? Tamron AF 18-200 Det er ikke IS. IS er kjekt å ha, men ikke noe absolutt must. Vel, anyways, nå har jeg bestilt varer. 1000D kit, <..> Passet du på at du fikk kit-objektivet med IS? Veldig viktig siden det er langt bedre optisk enn det uten. (i tillegg til at det har IS-funksjon) Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ja, objektivet var med IS. Selv om det var billigere enn det uten og med DC istedet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Gratulerer. Tror du vil bli fornøyd en god stund med kit-objektivet. Endret 10. mai 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
suxes Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg har gått igjennom et par kamera selv om jeg er 16 år og jeg har funnet ut at det er lurt å kjøpe seg noe som er ganske enkelt og greit, lære seg alt om det å oppgradere etter hvert. Jeg startet med et EOS 350D kamera, oppgraderte til EOS 400D kamera og er nå oppe på et 40D kamera. Optikken har blitt oppgradert også og jeg fikk kostnadene spredd utover tid istedet for å ta alt med en gang. Jeg mener at du burde ha kjøpt deg noe som du kan ta bilder med å lære utover det... Men det er nå bare min mening... Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Ja, kjøpte 1000D og hentet i går Lenke til kommentar
kimare Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Godt valg, i mine øyne gir 1000D mer for pengene enn 450D. Da er det bedre å bruke penger på optikk og blits. Godt du ikke kjøpte Tamron 18-200, da Tamron 18-250 er vesentlig bedre optisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå