RasmusThe1 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hei. Jeg har nå snart konfirmasjon, og har bestemt meg for å kjøpe speilrefleks. Regner med at budsjettet er på 5000kr. Dette blir da for alt. (Kamerahus, objektiv, minnekort) Jeg har sett meg ut Canon 1000D med et annet objektiv enn det jeg får i kitet. Dette er fordi moren min har et 450D kamera med 18-55mm objektiv. Vet egentlig ingenting om de andre merkene. Har sett litt på Nikon D60, vet ikke hva dere mener. Det samme som følger med i kitet for 1000D regner jeg med. Men anyways, jeg vil ha et zoom-objektiv, sånn at jeg og min mor kan bytte på. Jeg har funnet noen eksempler, hadde vært fint om noen kunne si om det var bra eller ikke. Vet egentlig ingenting om de andre merkene. Har sett litt på Nikon D60, vet ikke hva dere mener. Links til objektiv for 1000D: - http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...UkAAAEO7uI03xiL - http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5719 Lurer på om dere har noen tanker om det jeg har tenkt ut? Hadde vært veldig fint med tilbakesvar. Mvh, Henrik Endret 7. mai 2009 av RasmusThe1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Objektiver som er til Canon passer ikke på Nikon og visa-versa. Det og ha samme fabrikat innad i familien er ikke dumt,det objektivet din mor har står benevnelsen IS på det ? hvis ikke ville jeg kjøpt et kamera som har det med i pakkeprisen,det er faktisk bedre en et tilsvarende objektiv uten benevnelsen IS "intern stabilisering". Ville heller ha kjøpt Canon 55-250 IS som er veldig bra,og ikke en billig 70-300 uten IS som gir betraktelig dårligere kvalitet på bilder,at den er 50mm mindre i teleenden vil ikke ha større betydning da du kan klippe bildene tilsvarende uten noen spesiell kvalitetstap på bildene. Og hvis du har litt grunker igjen så er en fast 50mm 1.8 et objektiv som du kan har mye glede av og bruke for og lære om dof "dybde" i bilder og komposisjon. Og en ekstern blits burde du også på sikt skaffe deg. Endret 8. mai 2009 av Nautica Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ja, det er vel mye bedre. Men det blir jo litt for dyrt da. Får se. Jeg fant også igår et annet tilbud på MPX. Så bra ut, syntes nå jeg. Link: - http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...amp;plid=102575 Noen tanker? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Synes ikke MPX sier så veldig mye om egenskapene til objektivet, MEN: Jeg vil uansett mene at dette er et bedre alternativ for deg enn å kjøpe kamerahus og kun telezoom (55-200 eller 70-300 o.l.) Grunnen er ganske enkel: Den dagen både du og moren din vil fotografere med hvert deres kamera og ikke er på samme sted vil den som ender opp med telezoomen kunne føle seg ganske handicappet, kanskje særlig ved innendørsfotografering og landskapsfotografering. Hvis de to kameraene aldri skal brukes samtidig er det selvfølgelig greit (men da trenger du kanskje ikke ditt eget kamera heller) Prøv å ta litt bilder med 450'en på full tele (55mm) og se om du vil være komfortabel med å aldri kunne zoome ut mer enn det. Altså: Med 18-200 vil du ha mer tele enn det objektivet moren din har - brennviddeomfanget er fleksibelt og det vil være et poeng å byttelåne objektiver, men ingen vil bli stuck med et oppsett som gjør det vanskelig å bruke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Nja, å bruke halve budsjettet på ekstern blits ville jeg styrt unna i første omgang. Jeg hater å bruke blits. Det ødelegger mye av stemningen i bildene med mindre det er absolutt nødvendig (f.eks i sterkt motlys eller svært mørke omgivelser). Til slike "nødsituasjoner" kan man jo bruke den interne blitsen. Rasmus: Folk her på forumet kommer til å hegne seg opp i at du forveksler ordene tele og zoom. Både 18-55mm og 70-300mm er zoom-objektiver, men kun sistnevnte er et teleobjektiv (telezoom). Forøvrig vil jeg anbefale å kjøpe fotoutstyr fra norske nettbutikker. De er trygge, har lave priser og gir blant annet 14 dager angrerett. (Lokale butikkjeder gir som regel hverken lave priser eller angrerett). Prisguiden har oversikt over prisene i norske nettbutikker. 50mm f/1,8 er en billig oppgradering som gir spennende nye muligheter, men du kan godt vente litt med å kjøpe en sånn. Med et såpass anstrengt budsjett ville jeg kikket litt mer på de ennå billigere kameraene: Nikon D40 og Olympus E520. Gjerne i kombinasjon med en superzoom. Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Ok, tusen takk for svar Regner med at jeg kanskje går for MPX tilbudet da Skal kikke litt nærmere Edit: Så ikke posten din Simen1, får se nærmere på disse kameraene også. Endret 8. mai 2009 av RasmusThe1 Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Kan jeg få spørre om hva som er forskjellen på et DC objektiv og et IS objektiv? :o Fant to tilbud med 2 forskjellige 18/55mm objektiv - DC - IS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Her har jeg prøvd å tyne frem mest mulig for 5000 kr: Nikon D40 inkludert 18-55mm 2795 kr Tamron 70-300mm macro (med fokusmotor) 1299 kr Stativ 299 kr 8 GB minnekort 224 kr Kamerabag 123 kr Totalt: 4740 kr Legg til litt for porto så blir det rett over 5000 kr Redigert: DC er trolig det gamle dårlige objektivet. IS er det med Image Stabilisation. IS er det beste av disse to selv om det merkelig nok er billigst hos MPX. Fult navn på de to og tester: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM (Det er sikkert dette MPX kaller DC) Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ok. Takk for at du finner frem, ettersom jeg er ganske noob på dette området Men er Nikon D40 så bra da? Eller, jeg mener, jeg har prøvd flere Canon kameraer. Synes de passer bra i handa. Har ikke prøvd Nikon modeller, vurderer en tur på elkjøp for å sjekke hva som passer bra til hånda mi. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Canon 1000D og Nikon 40D er omtrent i samme klasse, men 40D er et par år gammel så den begynner å dra litt på årene. 1000D er ganske fersk så den er nok ørlite bedre, uten at jeg mener dette bør være avgjørende for kameravalget. Her er et tilsvarende oppsett med Canon 1000D som basis: Canon 1000D inkludert 18-55mm IS 3795 kr Tamron 70-300mm macro 1299 kr Stativ 299 kr 8 GB minnekort 224 kr Kamerabag 123 kr Siden kameraet er dyrere får du ikke råd til telezoomen innenfor 5000 kr. Derfor har jeg kuttet den ut. Totalt: 4441 kr uten telezoom (og 5740 kr med) Porto kommer i tillegg. Jeg ville klart valgt Nikon D40 med telezoom enn Canon 1000D uten. Hvis du strekker budsjettet opp mot 6000 kr ville jeg hverken valgt Canon eller Nikon, men Pentax K200D med kitobjektiv + telezoom (og det øvrige tilbehøret) Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ja. Jeg skal tenke på det. Nå har jeg konf i morgen, er ikke sikker på hvor mye budsjettet for kamera er på. Kan komme opp i 6000, for alt jeg vet. Men vil ikke skuffe meg selv om budsjettet blir på 5000, så ligger safe på det. Men er det nødvendig med et telezoom objektiv (70/300mm) og kitobjektiv (18/55), kunne jeg ikke heller kjøpt et som er 18/200 eller no? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Joda, 18-200 erstatter fint 18-55 + 70-300, men da må du nok regne med at det koster ennå litt mer. (Det vil også gå litt ut over bildekvaliteten) Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ja, det blir enda litt vanskelig å si hva jeg bestemmer meg for da. Da får jeg vente til i morgen regner jeg med. Så får jeg heller komme tilbake til det. Takker for alle svar og at du har hjulpet meg. Nå har jeg blitt litt visere Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Nikon D40 er et veldig godt entrykamera, men oppløsningen begynner å bli litt avleggs. Ikke missforstå. Du vil få gode bilder, men du har mindre mulighet til å klippe i bildene. Jeg vil personlig anbefale Canon 1000D med 18-55mm IS. Her får du 7 fokuspunkter (mot 3 på D40), og et særdeles godt objektiv (EF-S 18-55mm IS) for 3800 kr. Nøy deg med dette (samt bag og minnekort selvfølgelig) i første omgang. Lær deg å bruke kameraet, samt finn ut hva DU anser som kitobjektivets begrensninger før du går til innkjøp av fler. Så slipper kjøpegalskapen å ta deg. Snakker av erfaring Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Takk for svar Det klarerte en del i hodet mitt. Kanskje jeg nøyer meg med det i starten Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vi har et 1000d på jobben, og jeg vil ikke anbefale det til noen. Simpel plastikk følelse og jeg liker heller ikke grepet. Hvitebalansen ved blitsbruk er for meg en gåte på dette kameraet..... Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Nå blir jeg en nybegynner da. Og da er det nok bra nok. Var på Lefdal i dag og testet grepet. Og likte det. Regner med at jeg går for 1000D. Lenke til kommentar
RasmusThe1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Har fått mer penger nå. Så tror jeg kjøper 450D med standard kitobjektiv. Så kjøper jeg heller flere objektiv etterhvert. Andre bedre forslag? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Så lang jeg ser så koster den ca 5500 på Lefdal. Til samme prisen får du f.eks. Olympus E-520 med 14-42mm til 4000 + 40-150mm til 1500. Da har du kamera med to bra objektiver til samme pris. I mine øyne er det et bedre kjøp (men så er vel jeg kanskje Oly-fanboy????) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 450D er et veldig bra kjøp. Og du kan mase på mora de at hun trenger flere objektiver,uten baktanker selvfølgelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå