Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjapt sprsm, 1 bolt knakk, går det greit ?


Anbefalte innlegg

1 av de 4 boltene mine knakk i dag, da jeg i ett gyllent øynblikk fant ut at jeg skulle hoppe litt på stjerna mi da mutteren ikke ville rikke på seg.

 

Altså 3 bolter som fester hjulet til disken i stedet for 4, går det greit å kjøre med den intill jeg får lagt den inn på verksted, og er det noe vits? kan jeg gjøre detta sjæl?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
På PKK så skal vel 25% av hjulboltene være borte før man kan gi mangel, ikke 25% på hvert hjul, men totalt på hele bilen.

Så dersom jeg leverer bilen min til PKK med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 bolt i det 4. hjulet, blir den godkjent? Tru'kke det gitt!

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har holdt på med PKK, men nå tok jeg en kjapp kikk i rettledningen.

 

Der står det under pkt. 5.9

 

Kontrollert hjulmuttere/-bolter

Manglende hjulmuttere 2 (3)

Manglende hjulbolter 2 (3)

Skadede hjulmuttere 2 (3)

 

Flere enn 20% av hjulmuttere/-bolter mangler eller er skadet 3

 

Hukomelsen spilte meg et puss der gitt.

Lenke til kommentar
På PKK så skal vel 25% av hjulboltene være borte før man kan gi mangel, ikke 25% på hvert hjul, men totalt på hele bilen.

Så dersom jeg leverer bilen min til PKK med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 bolt i det 4. hjulet, blir den godkjent? Tru'kke det gitt!

Joda, om du har 5 bolter på 3 hjul kan du sløyfe bolter på siste hjulet. Det går fint ann å kjøre med. Bestefaren til typen til stesøstra mi har visst kjørt sånn i 50 år og ingen har klaga og han har aldri kræsja siden vekten i bilen er sentrert

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Lenge siden jeg har holdt på med PKK, men nå tok jeg en kjapp kikk i rettledningen.

 

Der står det under pkt. 5.9

 

Kontrollert hjulmuttere/-bolter

Manglende hjulmuttere 2 (3)

Manglende hjulbolter 2 (3)

Skadede hjulmuttere 2 (3)

 

Flere enn 20% av hjulmuttere/-bolter mangler eller er skadet 3

 

Hukomelsen spilte meg et puss der gitt.

Den 20%-en må da gjelde pr hjul, ikke på bilen? Hvis det gjelder bilen, kan jeg fortsatt kjøre med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 i det 4., og det høres ikke ut som en god ide :cry:

 

Slik jeg oppfatter dette, får du en 2 dersom du har feil på 1 av 5 hjulbolter på 5-hulls felger (feil på 20%) og en 3 dersom du har feil på 1 av 4 hjulbolter på 4-hulls felger (25%).

 

Trådstarter har 4-hulls felger, og ligger dermed an til en 3'er på PKK.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg absolutt å få tak i en ny hjulmutter. Det som skjer, er at når du mangler en hjulmutter vil detta begynne å svinge å dytte på de andre hjulmutterne, det vil bli større å større svingninger i hjulet, å til slutt vil alt sammen ramle av. Ikke resten av boltene, men hele skiva der du fester hjulet i. Er det som skjer på 100 % av de lastebilene som misster hjulet langs veiene. Dårlig etterstramma/manglende hjulmuttere, får slenging i hjulet så hele hjulet knekker å ramler av. Er litt flere tonn pr lastebilhjul da som påvirker, men blir samma prinsippet på personbiler. Vi hadde samma problemet på hjullastern vår en gang, å vil værken påstå det er lett eller billig å repparere når hjulet ramler av som følge av ujevn festing.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Hei!

Blei stoppet av polti og fikk mangellapp av de. Det ene punktet deres var at eg måtte skaffe meg ein til hjulmutter. Men her er "gjengene" ødlagte og eg vil helst ikkje koste på bilen 1500 i verksted for å fikse en slik fillesak (er ein bil til ein verdi av maks 10-15 000 som skal selges). Bilen har 19/20 hjulmuttere.

 

Er det slik då at eg må gjer dette eller kan eg prøve å forklare til NAF at det er lov å bare kjøre med 4. Altså ein slags "klage" på mangellappen.

Lenke til kommentar

NAF har vel ikke noe med dette å gjøre, etter å ha fått mangellapp må man til trafikkstasjonen for å vise bilen så vidt jeg vet.

Du kan bare glemme å få den godkjent uten at alle hjulbolter er på plass.

 

Gratulerer med å gjenåpne en tråd fra 2009.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...