loffen90 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 1 av de 4 boltene mine knakk i dag, da jeg i ett gyllent øynblikk fant ut at jeg skulle hoppe litt på stjerna mi da mutteren ikke ville rikke på seg. Altså 3 bolter som fester hjulet til disken i stedet for 4, går det greit å kjøre med den intill jeg får lagt den inn på verksted, og er det noe vits? kan jeg gjøre detta sjæl? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 null problem å kjøre med, har selv kjørt en periode med 2 bolter. men det er påbudt med 4 bare så det er sagt. er heller ikke noe problem å bytte selv, bare ta av bremseskiva, så er de som regel bare å banke ut Lenke til kommentar
citronen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Kraften legges på senteret - og ikke på boltene. Det er ikke farlig å kjøre med - men hvis du møter riktig mann fra Vegvesenet på dagen han betalte halve lønna i barnebidrag, så kan dette bli problematisk. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 På PKK så skal vel 25% av hjulboltene være borte før man kan gi mangel, ikke 25% på hvert hjul, men totalt på hele bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 På PKK så skal vel 25% av hjulboltene være borte før man kan gi mangel, ikke 25% på hvert hjul, men totalt på hele bilen. Så dersom jeg leverer bilen min til PKK med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 bolt i det 4. hjulet, blir den godkjent? Tru'kke det gitt! Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Lenge siden jeg har holdt på med PKK, men nå tok jeg en kjapp kikk i rettledningen. Der står det under pkt. 5.9 Kontrollert hjulmuttere/-bolter Manglende hjulmuttere 2 (3) Manglende hjulbolter 2 (3) Skadede hjulmuttere 2 (3) Flere enn 20% av hjulmuttere/-bolter mangler eller er skadet 3 Hukomelsen spilte meg et puss der gitt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 På PKK så skal vel 25% av hjulboltene være borte før man kan gi mangel, ikke 25% på hvert hjul, men totalt på hele bilen. Så dersom jeg leverer bilen min til PKK med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 bolt i det 4. hjulet, blir den godkjent? Tru'kke det gitt! Joda, om du har 5 bolter på 3 hjul kan du sløyfe bolter på siste hjulet. Det går fint ann å kjøre med. Bestefaren til typen til stesøstra mi har visst kjørt sånn i 50 år og ingen har klaga og han har aldri kræsja siden vekten i bilen er sentrert Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Lenge siden jeg har holdt på med PKK, men nå tok jeg en kjapp kikk i rettledningen. Der står det under pkt. 5.9 Kontrollert hjulmuttere/-bolter Manglende hjulmuttere 2 (3) Manglende hjulbolter 2 (3) Skadede hjulmuttere 2 (3) Flere enn 20% av hjulmuttere/-bolter mangler eller er skadet 3 Hukomelsen spilte meg et puss der gitt. Den 20%-en må da gjelde pr hjul, ikke på bilen? Hvis det gjelder bilen, kan jeg fortsatt kjøre med 5 bolter i 3 av hjulene, og 1 i det 4., og det høres ikke ut som en god ide Slik jeg oppfatter dette, får du en 2 dersom du har feil på 1 av 5 hjulbolter på 5-hulls felger (feil på 20%) og en 3 dersom du har feil på 1 av 4 hjulbolter på 4-hulls felger (25%). Trådstarter har 4-hulls felger, og ligger dermed an til en 3'er på PKK. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det finnes en veiledning til pkk-boka, men den har jeg ikke her da den bedriften jeg jobber i nå ikke har verksted. Men her på forumet er det vel et par stykker som har mulighet til å se hva som står i veiledningen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Forstod jeg det rett, så har du muttere? Hvis ikke så kan du bare skru ut de tre andre om hode røyk på bolten og skru ut den gjenstående delen. Dette om du har bolter Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 mener du kan mangle 1 bolt per hjul hvis du har 5 bolter (1'er feil på pkk), på 4 bolters felg kan du ikke mangle noen uten å få 2'er feil. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Altså, denne har jeg på jobben og det var der jeg hentet ut tallene fra, men jeg er ganske sikker på at det finnes en veiledning som er mer utfyllende enn den jeg har. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Anbefaler deg absolutt å få tak i en ny hjulmutter. Det som skjer, er at når du mangler en hjulmutter vil detta begynne å svinge å dytte på de andre hjulmutterne, det vil bli større å større svingninger i hjulet, å til slutt vil alt sammen ramle av. Ikke resten av boltene, men hele skiva der du fester hjulet i. Er det som skjer på 100 % av de lastebilene som misster hjulet langs veiene. Dårlig etterstramma/manglende hjulmuttere, får slenging i hjulet så hele hjulet knekker å ramler av. Er litt flere tonn pr lastebilhjul da som påvirker, men blir samma prinsippet på personbiler. Vi hadde samma problemet på hjullastern vår en gang, å vil værken påstå det er lett eller billig å repparere når hjulet ramler av som følge av ujevn festing. Lenke til kommentar
LVS Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hei! Blei stoppet av polti og fikk mangellapp av de. Det ene punktet deres var at eg måtte skaffe meg ein til hjulmutter. Men her er "gjengene" ødlagte og eg vil helst ikkje koste på bilen 1500 i verksted for å fikse en slik fillesak (er ein bil til ein verdi av maks 10-15 000 som skal selges). Bilen har 19/20 hjulmuttere. Er det slik då at eg må gjer dette eller kan eg prøve å forklare til NAF at det er lov å bare kjøre med 4. Altså ein slags "klage" på mangellappen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) NAF har vel ikke noe med dette å gjøre, etter å ha fått mangellapp må man til trafikkstasjonen for å vise bilen så vidt jeg vet. Du kan bare glemme å få den godkjent uten at alle hjulbolter er på plass. Gratulerer med å gjenåpne en tråd fra 2009. Endret 27. august 2016 av Snylter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå