fo2re Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei! Har 8x4 GP 2700 AA batterier som bruker i 4 Nikon SB-900 blitser. Nå er ett helt sett tatt kvelden og er helt døde, noen som har opplevd noe tilsvarende ? De er ladet og brukt ca 15 ganger totalt. Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Har 8x4 GP 2700 AA batterier som bruker i 4 Nikon SB-900 blitser. Nå er ett helt sett tatt kvelden og er helt døde, noen som har opplevd noe tilsvarende ? De er ladet og brukt ca 15 ganger totalt. Hadde et par 4-pakninger med GP AA batterier for flere år siden og de konket ut ganske raskt for meg også, husker at jeg syns de varte overraskende få ladninger før jeg ga opp å bruke dem. Brukte dem i et kompakt megazoom kamera, husker ikke eksakt styrken men ca 2000 mah. Har holdt meg unna GP batterier siden det. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Har gode erfaringer med AAA batterier fra GP, selv om de også begynner å tape seg litt tidlig kanskje. Kjøpte forøvrig Varta 15 minutters lader med batterier og fire ekstra batterier tiltenkt blitsene mine for noen dager siden. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Takk for tilbakemelding, får "følge" litt med på blitsene om noe sånt skjer igjen. Virker rart at 4 batterier skal ta kvelden sånn uten videre de lar seg ikke lade og laderen blinker rødt for feil. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det du ikke nevner er hvilken lader du bruker og hvor lang tid batteriene lades over. Uansett om det er 15 min eller 16 timer burde batteriene holde seg ganske OK i minst 12 mnd er min erfaring. Har kjøpt Sanyo Eneloop oppladbare batterier som holder på ladingen svært mye lengre enn GP. Batteriene er på 2000mah, men føler at de varer omtrent like lenge som mine litt eldre GP2700. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hvis man kjører batteriene helt tomme så kan de ta permanent skade. Sidene batteriene er koblet i serie så vil et batteri kunne lades ut før de andre og da vil det få reversert polariteten. Når det hender så er det bare å kase det batteriet som er skadet. Noen merker og kapasiteter er mer utsatte enn andre siden det vanligvis skjer når batteriene har litt ulik kapasitet. Det er også grunnen til at man aldri må blande batterier av ulike merker/kapasitet/produksjonsdato. Jeg vet ikke om det er det som har skjedd i dette tilfellet, men det er er ofte sånn plutselig død i NiMh batterier oppstår. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Min erfaring er at oppladbare batterie av typen nimh lader seg selv veldig fort ut. Jeg hadde GP batterier men pgr av lav brukstid byttet jeg til Duracell sin 2650mAh oppladbare. Hvis jeg lader de opp med 1 times hurtig lader noen timer eller dager før bruk varer de utrolig lenge, men lar jeg batterien ligge noen uker før bruk er de praktisk talt tomme. Så ikke la batterien ligge for lenge, de lader seg fort ut. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Bruker GP sin egen lader Powerbank H500 og det tar vel ca 3-4 timer å lade opp ett tomt sett. Skal forsøke ett par av tipsene og ikke kjøre de tomme, nå har det vært en annen person og byttet batterier ett par ganger og vet ikke de kan ha blitt satt inn feil vei om det feks kan ha tatt livet av de. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Har selv 8xGP2700 med 1-timerslader som også er fra GP som jeg kjøpte forrige uke..litt tidlig å si noe da jeg kun har ladet de noen få ganger. Bruker de på en SB-600. Endret 8. mai 2009 av viiite Lenke til kommentar
mjes Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Både Sanyo, Varta og Duracell (i den rekkefølgen) har gode NiMh celler som har liten selvutlading. Bruk en lader som lader hver celle individuelt, da unngår man bla at en ødelagt celle hindrer lading av de andre. For eksempel selger Clas Ohlson en rimelig (=billig) Vanson lader, som lader individuelt med skikkelig overvåking og funksjon for utlading. Lading tar ca 15 minutter, men utlading gjøres svært forsiktig over flere timer. Det er en fordel å sykle celler før bruk noen ganger, og med en slik lader er dette ganske enkelt. Så sykler man (lader ut og opp igjen) med jevne mellomrom. Da holder cellene lenge og gir liten selvutlading. Helt utladede NiMh celler kan reversere polaritet. Da dør cellene, og kan også føre til ødeleggelse av tilkoplet utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå