demiurgen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) i phpmyadmin setter jeg alt til utf-8. MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8) MySQL connection collation: utf-8_general_ci Table collation: utf-8_general_ci Row collation: utf-8_general_ci Allikevel kommer det bare en diamant med spørsmålstegn inni istedenfor æ ø eller å. Hvordan får jeg æ ø og å til å komme ut riktig fra databasen når jeg har skrevet det inn med phpmyadmin??? (hvis jeg legger det inn via et html skjema og så henter det ut igjen blir det riktig...) fant ut at jeg kunne bruke mysql_query("SET NAMES 'utf8'"); men hvis noen har noen bedre løsninger hvor jeg kan sette noen innstillinger til et eller annet og unngå å kjøre den koden hver gang setter jeg stor pris på det Endret 7. mai 2009 av demiurgen Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Trur nok det er vegen å gå ja, det same problemet hadde eg nemleg. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Alternativet er å redigere my.cnf hvis man har tilgang. Tror det skal være noe slikt som [mysqld] character-set-server = utf8 collation-server = utf8_general_ci Red.: Bare glem det. Fra manualen: Specify character settings at server startup. To select a character set and collation at server startup, use the --character-set-server and --collation-server options. For example, to specify the options in an option file, include these lines: [mysqld] character-set-server=utf8 collation-server=utf8_general_ci These settings apply server-wide and apply as the defaults for databases created by any application, and for tables created in those databases. It is still necessary for applications to configure their connection using SET NAMES or equivalent after they connect, as described previously. You might be tempted to start the server with the --init_connect="SET NAMES 'utf8'" option to cause SET NAMES to be executed automatically for each client that connects. However, this will yield inconsistent results because the init_connect value is not executed for users who have the SUPER privilege. Mao. man må bruke SET NAMES uannsett. Endret 7. mai 2009 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå