Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp ang. trim av saab 9-3


Anbefalte innlegg

Jeg har altså en Saab 9-3 2.0T (2001, Trionic 7). Jeg driver å funderer på om jeg skal investere i litt mer "power" i løpet av sommeren :)

 

Er vel egentlig to valg, det ene er PPC fra BSR/Autopower, og det andre er "vanlig" chiptrim (bytte styringsenhet) fra Speedparts. Mulig Speedparts kan ta seg av PPC tuning også, men er ikke sikker. Prismessig er det så og si helt likt. Effekten skal også være den samme.

 

PPC virker veldig greit mtp at man kan stille effekten til orginalt på 5 minutter, mens utbytteboks er "permanent".

 

Jeg heller egentlig mest mot PPC for øyeblikket.

 

Hva mener dere? Erfaringer?

 

Og er det slik at om jeg kjøper steg 1 og så nytt eksosanlegg ved en senere anledning (eller motsatt), så blir det steg 3 til slutt?

Altså: steg 1 (kun chip/ppc) skal gi en effektøkning til ca 220hk. Men steg 3, som inneholder 3" eksos og sportskatalysator gir en effekt på 240hk. Gir virkelig nytt eksosanlegg 20hk ekstra? Er vel derfor de kaller det effektanlegg.. :whistle:

 

Tillegg til forrige spørsmål: dersom jeg kjøper komplett eksosanlegg (3") nå, så får jeg 170hk? Eller går bilen dårligere fordi det blir for liten motstand..? Så noen nevnte dette et sted. Eller kanskje det er lurere å kjøpe halvsats/catback først, og så downpipe og resten når jeg kjøper trim?

 

Clutch og bremser skal selvsagt byttes, men om girkassa ikke tåler påkjenningen så tror jeg at jeg skraper hele planen..

 

Forøvrig har bilen gått ca 170k, og alle servicer er fulgt (dersom dette har noe betydning).

Og jeg kan ikke spørre på STCN, iom at jeg ikke har fått giroen for innmelding enda. Og bilforumet har litt for liten aktivitet i Saab-delen til at jeg gidder.

 

Generelle spørsmål:

Hvordan blir alt dette med tanke på godkjenning? Ønsker å ha alt på det rene :)

 

Har forstått det slik at man slipper avgifter dersom bilen er førstegangsregistrert 10 år tilbake (min er registrert i 2000). Vet ikke om det er korrekt, men jeg har regnet ut at om jeg skal ordne dette nå, så koster det 14k i avgifter eller 7k om et halvt år. Venter jeg et år så blir det gratis.

 

Hvor/hvordan gjennomføres godkjenning av trim o.l? På trafikkstasjonen? Dette må vel inn i vognkortet på en eller annen måte regner jeg med. Er vel sikkert noe støymåling som må gjøres også.

 

Ble litt langt og rotete, men det hadde vært greit om noen kunne hjulpet med å besvare noen av spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

godkjenning av trim er et styr med mindre du har bygd om bilen til en allerede eksisterende versjon av samme bil (feks saab 900 til saab 900 turbo). ingen som merker noe som helst hvis du "små-trimmer" bilen. et eksosanlegg kan faktisk gi litt ekstra hk hvis bilen er trimmet(særlig når det gjelder turbo-trimming). nå vet ikke jeg hva bilen din yter orginalt, men 50hk ekstra skal den nok tåle hvis den har en 2.0T fra før.

Lenke til kommentar

Bare dropp tanken på å få det godkjent, det er bare styr og koster penger. Trim bilen og drit i å melde i fra. Du får nok ikke 20 HK av nytt eksosanlegg, men det hjelper noe å fjerne katalysatoren eller sette på sportskat. Skal du trimme moderat slik du skriver over er det ikke noe poeng i å bytte clutch heller, den skal tåle det. Merker du at den begynner å slure kan du bytte i ettertid.

Lenke til kommentar

Du sier at kun chip skal gi en økning til 220hk, dette er bare i teorien, og det blir sjelden disse tallene irl... Ta med bilen til et tuningfirma, og se hvor mye som faktisk er der nå, og få de til å justere bilen opptimalt, på rulle, så tenker jeg du får deg en overraskelse ;)

Så kan du jo feks få samme firma til å sette opp et forslag til trim for deg.

Hjemmetrimma biler har aldri den effekten de påstås å ha ;)

Lenke til kommentar
Trim bilen og drit i å melde i fra.

Men da er den delen grei :p

Skal du trimme moderat slik du skriver over er det ikke noe poeng i å bytte clutch heller, den skal tåle det. Merker du at den begynner å slure kan du bytte i ettertid.

Tror nok at den skal tåle det ja, men siden clutchen begynner å bli sliten, så tenkte jeg å bytte til Viggen-clutchen siden den passer.

 

Du sier at kun chip skal gi en økning til 220hk, dette er bare i teorien, og det blir sjelden disse tallene irl... Ta med bilen til et tuningfirma, og se hvor mye som faktisk er der nå, og få de til å justere bilen opptimalt, på rulle, så tenker jeg du får deg en overraskelse ;)

Så kan du jo feks få samme firma til å sette opp et forslag til trim for deg.

Hjemmetrimma biler har aldri den effekten de påstås å ha ;)

 

Er klar over at tallene varierer og sjeldent stemmer med det som blir oppgitt, menmen :shrug:

 

Skal heller ta å ringe/sende mail til Speedparts eller Nordic Uhr og hører hva dem mener. Mulig jeg får noe rabatt også.

Lenke til kommentar

Skal du trimme Saab, er det Hirsch som gjelder. Dette kan monteres hos Saab-forhandlere. Hirsch-trimming går faktisk ikke utover nybil-garantien heller. Selv om akkurat det ikke gjelder i dette tilfellet, så forteller det jo at det er seriøse greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...