Plecto Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei. Har hatt en 500gb seagate ekstern harddisk som jeg kjøpte for en liten stund siden. Denne har kun blitt brukt som backup og jeg har lagret masse viktig videoredigeringsmateriale på den. Her i dag fungerte den rett og slett ikke. Jeg kobler i strømmen og den begynner å bromme og snurre, men lysene på den tennes ikke og det skjer absolutt ingenting når jeg kobler den i pcen (testet på flere pcer også). En ting er at dette er en reklamsjons sak, men jeg vil jo veldig gjerne ha materialet ut av den. Harddisken er ikke mer enn noen måneder gammel og har ikke vært utsatt for noe annet enn å stå stille på skrivebordet mitt, er det ikke da rart at den nå bare tar kvelden? Jeg antar selve harddisken er i orden og at det sikkert er noe småelektronikk som er gåent. Hvor mye ville de kostet meg å få dette ut? Og kan dette være noe som dekkes av garantien? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Disken inni er nok en helt vanlig SATA-disk, så om det bare er elektronikken til det eksterne kabinettet som er gåent, så kan du skru ut disken og bruke den internt. Dette gjorde jeg nettopp med min disk da strømforyninga mi røk på min eksterne. Og det fungerer helt fint. (Men da ryker garantien) Lenke til kommentar
Varj Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 du har aldri krav på data recovery utifra garantien, du er selv ansvarlig for backup. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Så eneste alternativene jeg har er å sende harddisken inn til reklamasjon, miste dataene og få en ny harddisk tilbake, eller å bryte garantien og ta en sjanse på at jeg får ut dataene ved å koble den til internt? Er det ingen mulighet for å få i pose og sekk her? Endret 7. mai 2009 av Plecto Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Eneste i pose og sekk koster penger i tillegg. Og da snakker vi 5000kr ca med IBAS på jobb. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 For viktig materiale er ikke èn kopi på en ekstern harddisk trygt. Om man har materialet på en intern harddisk pluss den eksterne er det tryggere, men ikke trygt. Skal du ha det trygt trenger du i tillegg offsite backup. Eksempler på offsite backup kan være en CD-mappe fylt med DVD'er eller BD plater i en bankboks, overføring av filer over nett til et avsatt område på en bekjents harddisk (eller en harddisk du putter i en venns maskin kun for å ha offsite backup på). Det er også mulig å putte en ekstern harddisk i en bankboks, eller kjøre til en venn/familie og sette den der, men vær klar over at eksterne harddisker har mellom 5 og 10% feilrate i året, og kan ikke regnes som "trygg" backup. Det beste er om du har 2-3 kopier av viktige filer hjemme hos deg selv, og 1-2 kopier offsite i tilfelle brann, flom osv. Trygg offsite plassering vil da være steder som ikke vil bli rammet av slike ting samtidig som ditt hus. De fleste ting vil holde å ha 2 kopier hjemme (en aktiv og en backup, eller to backup) og 1 offsite. Veldig viktige ting som feriebiler (bilder av ens barn), dokumenter, osv kan man fint ha 5 kopier av spredd på forskjellige medier og plasser for å ha det "trygt", og slike ting er normalt ikke alt for store, så det blir ikke så dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå