Gå til innhold

Posisjonering av hårlys

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips i forhold til plassering av hårlys? Vinkel, høyde, osv...

Vedlagte testbilde er tatt med bikube ca 50 cm over hodehøyde. Hva burde jeg gjort anderledes, bortsett fra lavere styrke på lyset og kanskje F11 i stedet for f8? Glem forøvrig bakgrunnen, den er ikke bra :-)

Er en "snoot" kanskje bedre til hårlys enn en bikube som sikkert sprer lyset mer?

post-45747-1241724092_thumb.jpg

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du kan kjøre rembrandt (45° regelen). Tror jeg hadde brukt bikube med snoot. I følge kursholderen hos Stavanger Foto så ga bikube et enda mer retningsbestemt lys i forhold til snoot.

Hadde håpet noen andre også kunne svare på denne tråden. Skriver oppgave om lyssetting og alt hjelper.

Lenke til kommentar

Her er det brukt en standard reflektor (18 cm diameter) med "bikubeinnlegg". Vil jo tro at en snoot med en liiten bikube sprer lyset mindre og dermed er lettere å styre?

Har også vært på lyskurset på Stavanger Foto for et par år siden, ganske basic dog. Noen som vet om det kjøres andre kurs i lyssetting i distriktet (Stavanger og omegn)

Lenke til kommentar
Her er det brukt en standard reflektor (18 cm diameter) med "bikubeinnlegg". Vil jo tro at en snoot med en liiten bikube sprer lyset mindre og dermed er lettere å styre?

Korrekt. Reflektoren din spredde lyset mens reflektor innlegge motvirket dette. Resultat, fugl eller fisk? Snoot+bikube tror jeg er tingen å gå. Evnt. en veldig dyp bikube.

Lenke til kommentar
En snoot m/bikube m/gel er på vei fra Junaiten til Sandnes så da får jeg om ikke så lenge se hvordan dette blir i praksis :whistle:

Digg, studioblitser du kjører med ikke sant? Bruker speedlights selv (el cheapo variante)

Lenke til kommentar

Min mening; Bikuber egner seg godt som hårlys, men det er jo ikke det som er problemet her. For det første er hårlyset for kraftig. I tillegg kommer lyset for langt bak på hodet til damen. Det blir litt malplassert føler jeg.. Forsøk heller å kjøre litt lavere ledetall, kjør lampa høyere, og få lyset mer forfrå/ovenfra; på området ovenfor luggen. Vet du sier dette er et test skudd, men det er desto viktigere å være obs på at frisyren er bra når du skal ta slike portrett foto. ;)

Lenke til kommentar

Bikuber er bra. Bikube + snoot blir ikke bra.

Ganske enkelt, da du setter hårlyset så sett det litt på siden så det bare streife litt. Bruker du snoot må du sette det rett på, blir fort litt for hardt.

Høyden din er ganske ok (skulle ønske jeg hadde høyde til sånt i studio..), men ville hatt selve blitzen mere til høyre for deg, og vridd hodet på blitzen litt bort så du bruker kantene til å tegne lyset. Uten at dette er noe fasit, og plasseringen du har nå er faktisk veldig ok, men det blir for lyst =)

"Korrekt. Reflektoren din spredde lyset mens reflektor innlegge motvirket dette. Resultat, fugl eller fisk?"

Nå er vel bikube noe du setter utenpå standar reflektoren sist jeg sjekka.

"Regner med at du kan kjøre rembrandt (45° regelen)"

Rembrandt har i utgangspunktet ingenting med grader å gjøre da belysningen blir forskjellig med forskjellige ansikter, og setter du feks en blitz med en liten softbox 45 får du en effekt. bruker du en større en får du en annen etc.

Har begynt en serie på 3 deler på bloggen min om rembrandt. Del en er bare historie / biografi. Men del 2 som er litt mere praktisk kommer snart..

Kan leses her: http://cruelphoto.wordpress.com/2009/05/07...-lighting-pt-1/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...