Habitats Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Tror det jeg gjorde feil var å blande -2 og 2n/n2. Om det hadde vært slik da; a^y3 * a^3y+5 så hadde svaret blitt = a^6y+5, eventuelt a^y6+5 ? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Tror det jeg gjorde feil var å blande -2 og 2n/n2. Om det hadde vært slik da; a^y3 * a^3y+5 så hadde svaret blitt = a^6y+5, eventuelt a^y6+5 ? a^y3*a^3y+5=a^(3y+3y+5)=a^(6y+5) Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 OK, da gjenstår bare oppgave b) Aner ikke hva jeg skal gjøre med brøken under brøken (3/4 pi^3 ??)... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) EDIT Ser vist ut som 9 / r^2 stemmer Endret 7. mai 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg tar av meg hatten for den der. Ved første øyekast ser det gresk ut, men skal se nærmere på det! Tusen takk folket ! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Det var veldig omstendeleg, eg ville ha skrive litt mindre: , eller eg ganger med 32 i teljar og nemnar. Redigert: Ikkje at det nødvendigvis er noko gale med omstendeleg. Om det gjer at du forstår det betre er det berre bra. Endret 7. mai 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hvordan kan du flytte 3 tallet opp egentlig? Hva er regelen for det? Om det var dette du prøvde å forklare så forstod jeg ikke. edit: Vent nå, et delestykke under brøk, kan flyttes opp og bli et gangestykke? Om dette er rett forstår jeg. edti2: Nei, jeg forstår ikke... Hvilket 4-tall er det som står igjen? Flyttet du det opprinnelige ned og hele brøken opp? Eller flyttet du bare 3-tallet? Endret 7. mai 2009 av Habitats Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hadde visst skrive feil i den korte forklaringa, det skulle vere at . Grunnen til at eg kan gjere det er at å dele på ein tredel, er det same som å gange med tre. Litt grundigare: Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Når man deler en brøk med en brøk, ganger man med den "motsatte brøken". Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 OK, men her var det jo snakk om 3/4, ikke 1/3? Jaja, har ikke tid til å sette meg mer inn i dette akkurat nå. Kom opp et annet problem... Se mattetråden. Tusen takk for alle svar hvert fall Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Vel, du har Det enklaste er å hugse og bruke regelen Billy-the-kid sa, at å dele på ein brøk er det same som å gange med den brøken snudd opp ned. For å sjå kvifor det vert slik i dette tilfellet, kan du gange med 3 i teljar og nemnar: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå