Dy§no Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Har forsøkt etter beste evne å dele en printer på LAN med CUPS, men får det kort og godt ikke til. Dette er på Ubuntu server 9.04. Printeren fungerte med Samba, men det gikk vanvittig tregt før den printet noe – så tenkte jeg skulle se hvordan det gikk med kun cups. Har googlet til jeg ble blå men problemet er guider som sier forskjellige ting. Så skulle noen ha noen forslag så mottas det med stor takk. Dette er hva jeg har gjort; Åpnet opp 631 og cups i ufw på server og desktop. Installerte cups med; sudo aptitude install cupsys Gjorde følgende endringer i /etc/cups/cups.conf Listen 631 Listen 10.0.0.* Browsing On BrowseAddress @LOCAL DefaultAuthType Basic DefaultEncryption IfRequested Under <Location: Allow localhost Allow From 10.0.0.* Under <Location /admin> Encryption Required Order allow,deny Allow 10.0.0.6 (10.0.0.6 er serveren sin lan ip). Under <Location /admin/conf> AuthType Basic Require user @SYSTEM Order allow,deny Allow localhost Allow 10.0.0.6 Samba er når det gjelder printing uendret. Jeg kan åpne opp websiden for printeren(cups), har lagt til *.ppd fil(driver) for printeren som fungerte fin tidligere under Linux(dette under websiden). Når jeg trykke print testside så skjer det ikke noe utover at den havner i kø som «stopped». Kan nevne at jeg ikke får noe "fail" melding når jeg reloader cups. Har også lagt til printeren i Ubuntu desktop - og sendt testprint som også stopper. Endret 7. mai 2009 av Dy§no Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Du nevner ikke hvordan du prøver å koble tilprinter(serveren) din. Det letteste er å dele den sm en http-printer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå