Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo - Hva kvalifiseres som bra?

Anbefalte innlegg

Hva bør man se etter når man skal kjøpe bilstereo?

Jeg har sett rundt på mange forskjellige anlegg - noen koster 799,- ande ligger på 3999,-

Hva er egentlig forskjellen? Hva er skillet mellom et bra og dårlig bilstereo?

:innocent:

Endret av Filosof
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke se etter noe som helst, du skal lytte. Nå vet jeg ikke helt hva du legger i ordet bilstereo, men du får ikke noe bra for verken 799 og 3999. Om det kun er cd-spilleren du skal ha så er det en annen sak.

Det som skiller gode og dårlige bilstereoer er lyden.

Lenke til kommentar
Du skal ikke se etter noe som helst, du skal lytte. Nå vet jeg ikke helt hva du legger i ordet bilstereo, men du får ikke noe bra for verken 799 og 3999. Om det kun er cd-spilleren du skal ha så er det en annen sak.

Det som skiller gode og dårlige bilstereoer er lyden.

He he, kanskje jeg ordla meg litt klønete.

Når jeg skriver bilstereo mener jeg kun selve CD-spilleren.

Noen tips? :innocent:

Lenke til kommentar

I følge erfaringer, er Alpine et sikkert valg, utrolig gode cd spillere. Har hatt 2 stk, og veldig fornøyd.

Pioneer skal jo være bra, men har hørt av kompiser, at dem heller ønsket at dem valgte noen andre enn pioneer.

MEN! har du drit høytalere i bilen, så er det IKKE noe poeng i og legge ut 4000 på en cd spiller, men skal du ha for eks, focal/ground zero så bør du investere i en skikkelig spiller.

Lenke til kommentar

De 5 siste spillerene jeg har hatt har vært Pioneer, har hatt både av de rimeligste til rundt 1000 lappen og de dyreste til 14.000+. Har aldri hatt problemer med noen av dem og de har drevet alt fra 4" til 8" høyttalere. Det eneste du bør holde deg unna er de aller rimeligste spillerene til Pioneer, de har en "primitiv" EQ som gjør det vanskelig å stille inn lyden slik du ønsker (dette gjeller forsåvidt de andre merkene også)

Det som skiller en god og en dårlig spiller:

1. Forsterkerdelen (Mosfet,BTL ect...)

2. Kvaliteten på komponenter (dioder, kondensatorer ect...)

3. D/A converteren (1 Bit, 8 Bit ect...)

4. EQ (antall båndt, fase, filter ect..)

5. Brukervennlighet

Skulle jeg anbefalt en spiller som gir mye for pengene så er Pioneer DEH-P3100UB er en god kandidat: 24Bit D/A, HPF/LPF filter, 3-bånds PEQ, ASR (MP3/WMA forbedrer og USB ingang i fronten for å nevne noe. Husk høyttalerene også, dårlige høytalere låter ikke bedre med spiller til flerfoldige tusen kr (som nevnt ovenfor)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mye rare svar her..

Pioneer er jo ledene innenfor utvikling av CDspillere. Men det er jo som med alt annet "du får det du betaler for.."

2000 kroner bør du legge ned i en Cdspiller, uansett om du skal ha forskerker eller ikke.

Sikre gode valg er blant annet Pioneer og Alpine.

Ville holdt meg lagt unna Clarion, Boss, Sony (billigmodellene til under 5k)...

Lenke til kommentar

Pioneer har konge spillere, er forsåvidt veldig fornøyd med en Clarion-spiller jeg har liggende og. Tror denne hadde veildende på rundt 3 lapper. Spiller veldig bra, og spillern har et godt kvalitetspreg. Bruker til daglig en eldre Alpine-spiller nå og har ikke noe å utsette på den heller.

Selv om jeg har en grom 4*100 liggende kjører jeg et bra pioneer frontsett og 6x9 på den uten problemer (ved vanlig last vel og merke! men det er måte på hvor høyt jeg orker å spille i en liten coupe og, er ikke 18 lenger)

edit: husk også at det hjelper ikke med verdens beste spiller hvis du har shitty høyttalere og samme veien tilbake. Svakeste ledd vil alltid holde deg tilbake. Veiledende priser ca 3 lapper for en spiller og rundt 1000-1500 for et ok frontsett og 1500-2000 for noen ok 6x9`ere så bør du ha bra tilfredstillende lyd i første omgang. Blir du mer seriøs setter du en skikkelig forsterker mellom, evt egne diskanter delefilter osv.

edit: før noen hifi freaks flamer meg så regner jeg nå altså med at det er i dette sjiktet trådstarter ønsker å legge seg i første omgang. Spiller man sure mp3 filer i utgangspunktet så hjelper bare et anlegg til 20-30 lapper med å avdekke alle feilene i lydbildet :p

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Drit å uttale deg om ting du ikke har peiling på... du har antakelig ikke prøvd sistnevnte og da er det ganske uinteressant hva du tror. ;)

Jeg har en Sony cdx-etellerannet som kostet 2300, og det er en glimrende spiller på alle måter. Spiller av alt mulig (cd, mp3, usb og aux utgang), fint design, aldri hatt noe problemer med den.

Tenker det stemmer at du får det du betaler får, og at de dyrere spillerne er mer elegante og har flere funksjoner, men de fleste billige er nok helt ok hvis du ikke forventer for mye :)

Lenke til kommentar

Drit å uttale deg om ting du ikke har peiling på... du har antakelig ikke prøvd sistnevnte og da er det ganske uinteressant hva du tror. ;)

Joda det er fint det at sony har de fleste funksjonene som USB, Ipod, Mp3 osv.. Men de er mange lysår bak konkurentene når det gjelder lydkvalitet, lydprossesering osv..

Kjøper du en dyr Sony spiller får du en god Cd-spiller.. Kjøper du en Pioneer får du en like god spiller til en lavere pris...

Har bygd x antall anlegg, og har vet selv hvilke merker jeg ønsker å anbefale.

Lenke til kommentar
...Har bygd x antall anlegg, og har vet selv hvilke merker jeg ønsker å anbefale...

Åja det var jo litt av en merittliste :D

edit: husk at folk har forskjellige behov og bruksområde for spillerne sine. Å komme med en bastant anbefaling er i beste fall trangsynt.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Uansett hvilken spiller du velger, sjekk ut ergonomien før du trekker kortet! Har selv gått på smellen og kjøpt kjempegode spillere (lydmessig), men så oppdager jeg etter litt bruk at knappene er for små, står på feil plass i forhold til hva jeg liker, osv. Skikkelig kjipt å oppdage slike irritasjonsmomenter etter å ha montert spilleren og tatt den i bruk.

For eksempel, min nyeste Pioner, flott å se på og spiller klart og tydelig, men sporvelgerknappene er irriterende små og skarpe og står klistret helt inntil en forvokst vridbar volumknapp. Volumen stikker alt for langt ut slik at den skjermer tilgangen til sporvelgerne. Resultatet er at jeg må vri fingen over på siden for å skifte sanger. Alternativet er å la pekefingerneglen vokse seg lang og spiss slik at den når inn inn til sporvelgeren. Ikke god løsning, kommer sikkert til å plage meg så lenge jeg har spilleren :thumbdown: ...Ender vel opp med å lime på et par større hjemmelaget knapper utpå de små plagsomme originalknappene :p

Lenke til kommentar
Uansett hvilken spiller du velger, sjekk ut ergonomien før du trekker kortet! Har selv gått på smellen og kjøpt kjempegode spillere (lydmessig), men så oppdager jeg etter litt bruk at knappene er for små, står på feil plass i forhold til hva jeg liker, osv. Skikkelig kjipt å oppdage slike irritasjonsmomenter etter å ha montert spilleren og tatt den i bruk.

For eksempel, min nyeste Pioner, flott å se på og spiller klart og tydelig, men sporvelgerknappene er irriterende små og skarpe og står klistret helt inntil en forvokst vridbar volumknapp. Volumen stikker alt for langt ut slik at den skjermer tilgangen til sporvelgerne. Resultatet er at jeg må vri fingen over på siden for å skifte sanger. Alternativet er å la pekefingerneglen vokse seg lang og spiss slik at den når inn inn til sporvelgeren. Ikke god løsning, kommer sikkert til å plage meg så lenge jeg har spilleren :thumbdown: ...Ender vel opp med å lime på et par større hjemmelaget knapper utpå de små plagsomme originalknappene :p

Her er løsningen på ditt prøblem! http://installbay.no/product_info.php?cPat...roducts_id=1211

Har en slik selv og den funker utmerket.

Til trådstarter:

Pioneer og Alpine har gode spillere, i alle prisklasser.

Hertz, Focal, Ground Zero og Seas har alle solide høytalere og subber, litt foskjellig lydkarakteristikk men god kvalitet.

Hertz, Audison, GZ, Helix, Focal, Harma/Kardon har gode forsterker, Dynabel er en joker på forsterkere, de leverer utrolig mye i forhold til prisen.

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...