Gå til innhold

Live utendørs kamerastream på nettside, hva trenger jeg av utstyr og hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste.

Jeg driver et flyrelatert nettsted, og ønsker å utvide tilbudet der litt. Jeg har forhørt meg med Avinor, og har fått tilatelse til å sette opp et webkamera på flyplassen, og feede live-bilder derfra. Problemet er bare at jeg ikke aner hva som trengs av utstyr til å få til noe sånt. Hva ligger prisen på, og rent praktisk, hvor vanskelig vil det være å drive et webkamera utendørs tatt vestnorsk vær i betraktning?

Jeg hadde blitt utrolig glad hvis noen kunne hjelpe meg litt i gang med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer jo helt ann på pris men Axis sine nettverkskameraer er veldig driftssikre og disse fås med hus som du kan putte de i for utendørsmontering. Det du da trenger der du setter kameraet er strøm og en nettverksforbindelse. Dette er da en enkel og forholdsvis rimelig løsning. I bunn og grunn så drifter den seg selv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris så er jeg litt usikker, men har ikke planer om å punge ut i enorme mengder for systemet. For meg er det ikke så viktig at bildekvaliteten er fantastisk, så lenge en kan se hva for slags fly som står der. Det var også en av betingelsene fra Avinor, nemlig at bildekvaliteten ikke skulle være så bra at en kunne kjenne igjen enkeltpersoner på bildene.

Det jeg ser for meg kan bli et mulig problem er det med nettverksforbindelse. I og med at kameraet skal monteres på en relativt godt trafikkert lufthavn gir det noen restriksjoner mht. min tilgjengelighet til systemet. Jeg stusser litt på hvordan disse kameraene kobles opp på nett, og hvordan bildene rent fysisk kommer inn på sidene. Vil dette bli et problem her, eller er det noen måter å komme rundt dette? Å montere dette på en stamlufthavn er jo litt annerledes enn å sette det på husveggen sin.

Endret av flyKSU
Lenke til kommentar

Nei, men hva av teknisk utstyr er det nødvendig for meg å ha stående der for at jeg skal kunne holde kameraet i drift, og for at det skal kunne sende til nettsiden min? Det hadde vært fordelsaktig om det var så lite som mulig om du skjønner :) Jeg kan jo ikke sette opp et he*'tes svært anlegg der oppe heller.

Endret av flyKSU
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311795

Noe sånt? Ser ut som dette i hovedsak tar stillbilde hvert xte minutt.

Her er noen som har tatt det i bruk:

http://silvia.cokuna.com/no/vinter/varmevoll/webkamera.html

Utfordringen jeg ser er jo om du skal ha live bilder. Særlig om dette skal være på AviNors internett nett. (Må i såfall streames over til din leverandør, som streamer videre til besøkende?)

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Men hvor live er det ønskelig? Ønsker du en live videostrøm? Eller går det greit med stillbilder bilde med gitte intervaller, f.eks. hvert minutt?

I det siste tilfellet er nok det letteste, ettersom man kan sette webserveren til å hente bilde fra kamera ved gitte tidsintervaller uten noe mer arbeid.

Lenke til kommentar

Utfordringen blir jo i såfall å få kamera permanent på nett og få i stand en liten mekanisme som sender bildet til webserveren din. Ser ut som de fleste litt saklige kameraene har FTP funksjonalitet, så de kan uploade til en mappe på serveren din via FTP.

Ser Komplett.no har en del av Panasonic sine utendørskamera. De fleste av disse virker kapable til jobben.

Jeg ville gått for noe i denne duren:

http://www2.panasonic.com/consumer-electro...5702#tabsection

Løsningen kommer jo selvsagt litt an på budsjett og selvsagt om avinor vil låne deg internettilgang.

Edit; Om du ikke får tilgang fra dem er jo mobilt internett via 3g/hsdpa en løsning. Mulig du også må ut med litt penger til en ruter/netbook som formidler denne tilkoblingen til kamera.

Konklusjonen blir vel at alt i alt vil IP en løsning koste deg max ca. 10 000kr, ideelt rundt 5000kr.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan sette ut et webcamera og bruke et program som heter "Fwink" til å laste opp bildene med. Har brukt det i noen måneder selv, og det funker fint. Og det koster ikke noe heller hvis du har et greit webcamera.

Lenke til kommentar

Et slikt http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=01...nettverkskamera vil kunne løse probelmet ditt. Det kan du programere til å "pushe" bilder inn på serveren din.

Dette er ikke en utendørsmodell uten videre så du trenger et hus rundt kameraet i tillegg, lavkost ; lag et selv i pleksiglass, husk å få litt skygge så ikke sola står rett inn på linsen.

Dette kameraet kobles opp mot Ineternet koblingen din med en Nettverkskabel ( Maks 100m uten repeater).

Hvis du setter opp en router mot internet koblingen din kan denne programmeres med f.eks. dynamisk dns / f.eks. ( dyndns.org med gratis domene). og la routeren peke på kameraet sin ip adresse for den porten som det bruker ( Husker ikke hvilken i farta). Da er alt du trenger på websida di et lite script ( står eksempel på scriptet i manualen) som peker på Routerens domene. Da får du live feed på kameraet.

Har gjort dette selv med flere Axis kamera, funker utmerket.

Panasonic sine kamera har også ofte denne funksjonaliteten, men har bare vært borti Panasonic kamera av typen Høy prisklasse så skal ikke si dette sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...