epqr Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg skal ha meg en ny forsterker, da den jeg har begynner å bli veldig utslitt (25+ år gammel). Er bare en forstreker jeg skal ha på rommet mitt, I første omgang hvertfall. Har ikke tenkt å bruke noe veldig mye penger på den. Vil helst holde meg under 3000kr, gjerne et godt stykke under også. har sett litt på disse to modellene: ARGON AMP3245 og NAD C315BEE. Skal også anskaffe meg et par nye stativhøytalere også, senere en gang. Skal prøve å holde prisen innenfor 1 - 2000 kr per høytaler. Har sett litt på disse her: 1, 2, 3. Kanskje også en subwoffer i tilegg. Vil selvfølgelig at forsterkeren jeg skaffer meg nå, vil klare å få det meste ut av disse høytalerene. Vil forsterene være bra nok, og vil jeg få mye bedre lyd av å gå får NAD C315BEE, som koster omtrent 1000kr en alternativet? Kom gjerne med andre forslag også. Takker for svar. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 NAD-forsterkeren og Dali Concept 1 er en veldig riktig kombinasjon, tror du blir fornøyd med den. Har hørt – men ikke finlyttet til Argon-forsterkeren – mitt subjektive førsteinntrykk var at den ikke var særlig rytmisk, og at den også hadde et litt kaldt lydbilde. (Men, når en ser på prisen kan man knapt klage ...) Styr unna Cerwin Vega, å betale penger for å få ulyd inn i huset er en dårlig deal. Argon-høyttalerne vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
epqr Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hat undersøkt litt mer, og tror jeg skal gå for NAD forsterkerene og DALI høytalerene. Burde jeg skaffe en subwoffer i tilegg, og hvor mye mer får jeg ut av 'lyden'/musikken da ? Må også anskaffe meg noen nye kabler. Hvordan prisklasse burde det være på kablene til dette utstyret ? Endret 11. mai 2009 av epqr Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Så sant rommet ditt er et soverom av relativt normal størrelse kan jeg ikke se for meg at du skal se noe som helst behov for subwoofer. Om man vil ha det til å riste i sofaen når man ser film blir det selvsagt en litt annen sak, men da ser du kanskje på feil oppsett i utgangspunktet? En gammel tommelfingelregel har vært at 10% av budsjettet til et stereoanlegg skal gå til kabler. Om dette er fornuftig eller ikke er en lang diskusjon, og ikke noe jeg har særlig peiling på. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Hat undersøkt litt mer, og tror jeg skal gå for NAD forsterkerene og DALI høytalerene. Burde jeg skaffe en subwoffer i tilegg, og hvor mye mer får jeg ut av 'lyden'/musikken da ? Må også anskaffe meg noen nye kabler. Hvordan prisklasse burde det være på kablene til dette utstyret ? Godt valg ! Sub: Til vanlig stereo musikklytting unngår jeg sub, da jeg føler at lydbildet mister endel luft og presisjon, kall det gjerne "live-følelse". Jeg benytter kun sub i 5.1 oppsett under filmvisning. Til musikk dyttes "direct stereo" knappen inn og alle andre høyttalere enn frontene får hvile. Kabler: Et tema som alltid engasjerer og skaper diskusjon. Selv mener jeg at bare høyttalerkablene har minimum 2,5mm2 tverrsnitt og en grei kobberkvalitet så er det veldig lite å hente lydmessig ved å gå mye opp i pris. Spesielt ved rimelig korte kabler. "Biltema kabler" duger som regel bra. Analoge signalkabler bør også ha en viss kvalitet og gode, stabile kontakter, men ikke svi av noe mer en et par hundrelapper er mitt råd. For digital signalkabel (SPDIF coax) er det enda mindre poeng i å kjøpe dyrt. Endret 12. mai 2009 av Junkers Lenke til kommentar
epqr Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Da er et par DALI consept 1 høytaslere og en NAD 315 forsterker kjølpt inn Har noen fler spørsmål; Hvor mye "luftplass" burde forsterker ha? Akuratt nå står den inne i en hylle med 7cm plass over seg. Er dette nok eller burde den flyttes? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Da er et par DALI consept 1 høytaslere og en NAD 315 forsterker kjølpt inn Har noen fler spørsmål; Hvor mye "luftplass" burde forsterker ha? Akuratt nå står den inne i en hylle med 7cm plass over seg. Er dette nok eller burde den flyttes? Grattis ! Åpen hylle, eller skap med glassdør ? Det viktige er at luften sirkulerer. Forøvrig er det nok kun på høyt volum over tid at den forsterkeren utvikler betydelig varme. Men, du forlenger livet til alle apparater ved at de får "puste". Endret 14. mai 2009 av Junkers Lenke til kommentar
epqr Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Takker Den står i en åpen hylle. Den har som sagt 7 cm plass over seg, og god plass bak seg. Hylla står også noen centimeter fra veggen. Har merket fram til nå at den får litt varme på toppen utenom der "luftehullene"/ventilasjonen på toppen er. Der er den relativt kald. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Litt varme på forsterkeren? Det er absolutt ikke noe problem – forsterkere vil alltid bli litt varme når de brukes. Om det er såpass varmt at du begynner å kjenne varmen på bunnen av hyllen over, ville jeg heller tenkt på å flytte. (Hadde en gang et beist av en effektforsterker i et relativt lite rom – når den ble byttet ut måtte jeg sette inn en varmeovn til ...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå