Gå til innhold

Kondistrening etter styrketrening?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har nettopp startet på et styrkeprogram, RYP.

Der er det trening tre ganger i uken, med kondistrening rett etter styrketreningen.

Det jeg lurer på om det virkelig er så lurt å f. eks. løpe rett etter styrketreningen? Hva er best av det eller å løpe f. eks. dagen etterpå istedet? Vil det da gå utover restitusjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med den delen er å forbrenne de frie fettsyrene du har mobelisert ut i blodstrømmen med trenignen.

På den måten begynner du der du ville ha vært etter 15min ved kun kardiodelen.

Dvs du går i 30min men får utbytte som om det var 45.

Den delen er mest for å holde formen oppe , men du må bare spise mer så mange kutter den ut. Det er heller ikke gunstig å sende utholdenhetssignaler så tett etter trening om man ser på det på forskernivå.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det er heller ikke gunstig å sende utholdenhetssignaler så tett etter trening om man ser på det på forskernivå.

Kan du gå litt mer inn på dette? Jeg gjør en KORT cardio-økt etter hver trening, nettopp pga dette med å få ut dritt og slikt, fettceller i blodet. Om jeg vil trene kondisjon tar jeg dette på hviledagene.

Lenke til kommentar

Man burde vente min 30 min , sansynligvis ingenting å si på RYP /1-2 året-nivå , er snakk om forskning Fagerli kom med på høyere nivåer.

Ser jo teorien, først sender man signaler om at man vil øke massen og styrken, 5 min senere sender man signaler om at man vil være energieffektiv og redusere litt overfløding muskelmasse for å bli mer kcal-effektiv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ironisk eller? Alltid like vanskelig på nett :)

Men det virker for meg logisk som War sier (at forskerne sier), at om man først gir signaler til kroppen at man vil bygge muskler og så sender signaler om at man vil bli rask og smidig, miste fett etc. etc. så blir den forvirret. Hvorvidt det har en negativ effekt vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Det er nok tullball.

Selv Fagerli har snudd på dette punktet.

Før eller etter frokost = like mange kalorier.

Det betyr at får du ikke en like bra økt før frokost som etter så ta økten etter.

Man skal hjem og spise, kutter siste 2 min, eller generellt utfører alt litt dårligere pga ingen mat så er effekten borte eller negativ.

Og om noen som driver med fitness og styrketrening løper så er det på en deff og da er ingen bygging eller økning i styrke.

Lenke til kommentar

Løping i restitusjonstiden vil neppe hemme muskelhypertrofi så lenge man spiser de kcal ekstra den dagen som ble forbrent på løpeturen. Så hvis man løper 30min dagen etter trening, vil man trenge å spise ca 500kcal ekstra for ikke å omdirigere metabolismen bort fra muskelvekst.

Og angående løpe før vs etter frokost: Ja, du forbrenner mer fett i øyeblikket når blodsukkert er lavt, men om du løper etter frokost vil kroppen uansett forbrenne like mye fett utover dagen gitt at du spiser samme mengde mat. Cluet er at man fortere blir sulten igjen etter frokost hvis man løper etterpå og dermed spiser mer den dagen. Men om man klarer å kontrollere matinntaket strengt, vil like mye fett bli forbrent i lopet av dagen uavhengig av når en løper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...