figure_02 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 H. eisann! Jeg kjøpte meg noen LPer i dag, men har faktisk ingen platespiller eller noe som helst, noe jeg skal gjøre noe med. Har dere noen tips til hva jeg kan bruke? Trenger vel da platespiller, forsterker og et par høytallere. Skal brukes til alt fra jazz til heavy rock. Jeg lever på studentøkonomi, så pris vil selvsagt spille en viktig rolle. Kikka på et par platespillere i dag, men enten kosta de 4000,- ellers så var de altfor "moderne". Vil gjerne ha et litt classy, stilrent design med en gammel look. Håper på svar! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Får komme med standaranbefalingen: Pro-Ject Debut III. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Den så jo fin ut, men ikke akkurat det jeg tenkte mtp pris. Er det ikke bedre å legge mer penger i gode høytallere og forsterker? Så kanskje for meg at man kunne skaffe et godt tilbud brukt, eller er det for skummelt? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Brukt er ikke (nødvendigvis) særlig skummelt. Hva har du sett for deg av totalt budsjett? Hvis 3000 er mye for en platespiller ville jeg nesten kategorisk mene at brukt er eneste rette valg. Hvor det er riktig å legge pengene kan diskuteres opp og ned, mange vil mene at det viktigste er kilden, derfor burde man kjøpe så dyr platespiller som man kan og heller gå for moderat forsterker og høyttalere. Du kan sikkert finne de som argumenterer for at de andre komponentene er viktigst også – personlig synes jeg musikken er viktigst. God lyd så billig som det lar seg gjøre kan f.eks. være en brukt Rega eller ProJect-spiller, NAD 3020-forsterker (gammel sak, men bedre lyd til en tusenlapp eller så skal du lete litt for å finne) og et par stativhøyttalere fra Tannoy/Dali/etc. Sjekk bruktmarkedene på hifisentralen.no og avforum.no for annonser – men vær forberedt på at det meste som ligger ute er svindyrt utstyr. Husk at du enten må ha en forsterker med RIAA-trinn eller en separat RIAA-forsterker for å få lyd fra platespilleren. Endret 8. mai 2009 av tom waits for alice Kjøp og salg er ikke lov på forumet Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Kan disse være noe, sammen med en slik NAD 3020 og Pro-Ject Debut III platespilleren? http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...e_sorrento_.htm Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Gikk faktisk innom og hørte på disse høyttalerne her en dag, bare for å se hvor mye det var mulig å få for veldig lite penger. Jeg er ikke i tvil om at du får mye moro per krone for disse, men så er det da heller ikke snakk om så mange kroner ... Noe presisjonsinstrument er det ikke, men de hang overraskende godt med i svingene når de ble utfordret på rytmer. Kjøper du så billige gulvhøyttalere ville jeg kanskje mene at man egentlig burde kikke litt på bruktmarkedet, men det er dessverre ikke alltid så billig utstyr er tatt spesielt godt vare på, og det er heller ikke spesielt lett å finne gode komponenter i så lav prisklasse. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Forstår det. Men hva om man går opp et par lapper da? Kan man få noen greie, nye høytallere da? Vil helst ha det så billig som mulig, men vil ha noe i god stand, og er ikke kapabel til å kjøre rundt for å kikke på brukte saker. Jeg er ikke kjempekresen når det kommer til lyd. Har levd med høytallerne på macen min en stund nå, så det skal vel ikke mye til å imponere meg … Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Nå vet jeg ikke hvilken Mac du har, men med iMacen min som benchmark ville Argon-høyttalerne mildt sagt vært en kraftig forbedring. Om du ikke har råd til dyrere høyttalere er det bare å kjøpe disse, langt viktigere å komme 90% på plass enn å fikle i all evighet med de siste detaljene. System Audio til 3500: http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...7,179&id=84 (neppe tingen om du har et stort rom) Dali Concept til 2000: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...e_kirsebaer.htm Begge disse (og Argon) skal være kurant å få en demo av uten å måtte reise land og strand rundt. Hva du vil trives med er vanskelig å gjette, det viktigste er at du finner et oppsett du kan trives med og synes er musikalsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå