Gå til innhold

Hjelp til valg av AMD vs Intel, oppgradering

Anbefalte innlegg

Skal oppdatere og er usikker på hva og velge.

har satt opp to oppsett, men usikker på hva som gir best ytelse i forhold til pengene.

PCen skal brukes hovedsaklig som en htpc, men kommer muligens til å kjøre CAD programmer på den i fremtiden. Jeg vil prøve å kjøre onboard gpu til å begynne med.

Intel:

cpu: C2D E8400

hk: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, gpu: gf9400

minne: ?4gb ddr2 pc2-8500? usikker på om hk støtter 8500

AMD:

cpu: Phenom II X3 720 BE

hk: Gigabyte GA-MA78GM-US2H, gpu: HD3200

minne: 4gb pc2-8500 e.l.

Intel-oppsettet er rundt 500kr dyrere en AMD-oppsettet. Er usikker på hovedkortene, men tenker mATX og onboard gpu.

setter opp intel/nvidia amd/ati med tanke på fremtidig hybrid sli/crossfire, men usikker på om det har så mye og si. Har sett litt på ati hd47xx/46xx serien, tenker å kjøpe noe i den duren senere.

trenger noen pointers, erfaringer

Endret av jaddå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CAD er krevende; først og fremst bør du ha et bra skjermkort. De for proffesjonelle er for dyre, men jeg ville satset på Nvidia minst GTS250 eller bedre. Quad-prosessor kan være en fordel. AMDs PII940 eller Intels 9-serie ville jeg satset på. 64-bit OS og en del Ram er å anbefale.

PII940

Q9400

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg har et budsjett på rundt 3500kr, så om det stod mellom de to oppsettene jeg har skrevet, vil AMDoppsettet komme bedre ut? iom 3 kjerner og sett at jeg kjøper skjermkort..

Endret av jaddå
Lenke til kommentar

Handlevogn. Dette blir 3652,- hos Amentio. Jeg la inn et ATI skjermkort, HD4770 fordi det er så bra ytelse, og billig. Alternativet er GTX260 til ca 1500,-. Da må du ihvertfall gå ned til PII720. Nå fikk jeg plass til Quad som også kan være viktig. Vel det er mulig du kan vente et par dager og så ser vi om det kan komme noen andre forslag/kommentarer. Dette er ihvertfall en god start. Satt inn et mATX.

Noen spørsmål: hvilket OS har du?

Hvilken strømforsyning?

Skjerm?

Lenke til kommentar

Vel da er oppsettet med HD4770 ok; bruker lite strøm i forhold til mange andre. I prinsippet er det nå bare å velge; PII720 eller PII940. Resten av oppsettet kan brukes uansett. 500,- sparer du på å velge bort PII940. Jeg hadde ikke gjort det, men ser absolutt at du sikkert klarer deg bra med den billigste.

Trenger sikkert ikke flere innspill. La økonomien ta den endelige avgjørelsen. Lykke til:)

Lenke til kommentar

Ikke mitt beste felt; Akasa er ok. Kan evt sjekke under Tester her på HW - ligger mye ok der. Så i en annen tråd nevnt HD4850 med passiv kjøler. Men jeg har sjekket den ASUS HD4770 og den er veldig stille når ikke mye skjer. Bråker ikke veldig ved belastning heller. Finner ikke disse med passiv. Jeg vet at 9600GT finnes med passiv. Vi kan evt hoppe dit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...