Gå til innhold

ny gitar, ca 7000 kr. noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

hei, har tenk å starte med el gitar. eller, dvs jeg har startet, lært med c, g, em, a7 + noen flere. men har atm en gitar som koster 1400 eller noe. aka utrooolig crap. noen som kan gi veiledning på gitarkjøp? har tenk ca 7k. da med forsterker + gitar. er dette en reel opg fra en 1400 kr gitar? sitter med den billigfølelsen atm :\

mvh meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du 7 k på en gitar, er du godt over grensen for der man får en helt annen kvalitet. Rådet er faktisk ganske enkelt. Ta med deg 7000, gå i en musikkforretning, og kjøp den gitaren du liker best. Det selges ikke dårlige gitarer til 7000 i vanlige forretninger i Norge.

Du sier ikke noe om musikktype, hva slags musikk du skal spille (men man kan spille nesten hvasomhelst på hvilken som helst gitar), eller hva du liker, så da er det vanskelig å gi deg et mer konkret råd.

Lenke til kommentar

Helt klart. Fast stol er nok en grei start. Ellers kan du jo finne deg en god mexico-strat og sette stolen flushed med kroppen, da holdern stemminga som bare det. Og så har du muligheten til å justere senere hvis du ønsker å bruke tremoloen. Jeg har selv en Am std strat med to punkts tremolo satt i flyt-posisjon - den funker som smør bare man oljer litt lett innimellom.

Lenke til kommentar
Syntes 7000 er en drøy investering hvis du akkurat har startet spillingen men det er min mening. Forøvring enig med det å gå i en musikkforening, spør de som har peiling!

Hvorfor det? Hvis han har penger til det er det jo bedre å kjøpe en gitar som holder istedenfor å måtte kjøpe ny igjen etter noen måneder.

Mitt råd er å sjekke bruktmarkedet :) Da får du i hvert fall mye gitar for 7000,-

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt syv tusen nå på min første el-gitar nå, sett retrospektivt, men når jeg skulle kjøpe min første el-gitar var det bare mengden penger jeg hadde, og flaks på Finn.no som førte til at jeg brukte "bare" tre tusen på gitaren min, en Fender Telecaster, som er verdt hver eneste krone (med unntak av EMG-mikrofonene som jeg er for lat og blakk til å bytte).

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke brukt 7000 kroner på min første gitar, men jeg ser ikke noe i veien for å gjøre det. For 7000 kroner får du absolutt svært gode gitarer som de færreste trenger å bytte ut. Det jeg heller lurer på er hva som er dårlig med gitaren trådstarter har til 1400? Han påstår jo at den er crap. Selv mener jeg at det viktigeste for å få bra lyd ut av en gitar er gitaristen selv. Jeg har hørt gitarister som har fått gitarer i 1400-kronersklassen til å låte kanon og jeg har hørt gitarister som har fått gitarer til 20 000 til å låte dårlig. Mitt råd er å heller spille litt lenger på gitaren du allerede har, for så å betale så mye du ønsker for en ny (eller brukt;)) bedre gitar når den tiden kommer. Hvor mye du bruker på gitaren skal ikke jeg bry meg om så lenge du trives med gitaren.

For å være ærlig synes jeg bare at å kjøpe en gitar midt i mellom (slik som flere i tråden anefaller) prismessig er tullete. Ikke fordi gitaren er dårlig (det finnes absolutt gode gitarer i denne prisklassen), men fordi at trådstarter sansynligvis da får lyst på ny gitar igjen etter kort tid igjen.

Lenke til kommentar

Gibson: Av erfaring er ikke Gibsons "billig"-gitarer så mye å skryte av. Ofte litt tungspilte, overvektige og lite fleksible.

Fender: Anbefales! For 7000,- får du forholdsvis mye for pengene. En Highwa-strat kan anbefales. Eller de dyreste Mexico-modellene. Jeg anbefaler Strat til generelt bruk, og Tele om du ønsker en spissere lyd.

Esp: Esp LTD lever gode Les Paul-modeller. De er ikke så fryktelig dyre heller.

Ibanez: Ofte litt mye dill-dall som ikke tåler all verdens, (i den prisklassen)

Tips:

- Floyd Rose og lignende tremolo-system (vibratorarm, er sjeldent å anbefale på gitarer under en viss pris. 7000,- er ikke lite å bruke, men jeg anbefaler deg å kjøpe gitar UTEN Floyd rose o.l.

- Prøv gitaren før du kjøper den!

- Bruktmarkedet har MASSE å by på. finn.no, musikkweb.no

Lenke til kommentar
Gibson: Av erfaring er ikke Gibsons "billig"-gitarer så mye å skryte av. Ofte litt tungspilte, overvektige og lite fleksible.

Fender: Anbefales! For 7000,- får du forholdsvis mye for pengene. En Highwa-strat kan anbefales. Eller de dyreste Mexico-modellene. Jeg anbefaler Strat til generelt bruk, og Tele om du ønsker en spissere lyd.

Esp: Esp LTD lever gode Les Paul-modeller. De er ikke så fryktelig dyre heller.

Ibanez: Ofte litt mye dill-dall som ikke tåler all verdens, (i den prisklassen)

HØR på sobrio! Gå å prøv en gitar:D

Fender og ESP LTD i den prisklassen er prima varer. De har smale halser og kan brukes til det meste. Mange er skeptiske til aktive mikrofoner som EMG, men hvis du bruker volum/tone kontrollen godt har man en allround gitar.

Brukt er også smart, da kan man få mye for pengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...