Gå til innhold

ARM et fullgodt alternativ?

Anbefalte innlegg

I og med at jeg sikler litt på en slik:gallery_13.png

lurer jeg på om ARM er et fullgodt alternativ i dag? Da tenker jeg ikke primært på ytelse o.l, men på tilgjengelighet av biblioteker, programmvare (særlig slikt som ikke er GPL'd) og ikke minst gode fullverdige distroer.

Jeg er lei crappy batterilevetid på lappen, og kjøper heller en slik til rent reise/skolebruk, enn et nytt batteri til en tredjedel av prisen.

Det ser jo også ut som en skikkelig snasen liten greie, nesten liten npk til å være en dings, og ikke bare en datamaskin. Tastaturspørrelsen kan jo da kanskje bli et problem, men forhåpentligvis er det bra.

Forresten, er det non som vet om noen billigere alternativ til JetCrrier (som kanskje kan trikse litt med verdimerking og)?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sikler også på en sånn en.

Men tror at akkurat for den maskina så er det nok mer hardware i maskina som legger begrensninger for hvilke distroer som kan brukes...

That said, distrowatch har kun 4 os for ARM i sin liste: Debian, Gentoo, ROCK Linux, og selvfølgelig NetBSD.

i følge FAQ skal det gå å kjøre Android...

Q. Which OS is installed on the Touch Book?

A. The Touch Book will ship with the Touch Book OS by default. Since the Touch Book has been designed with the help of a vibrant open source community that believes in diversity, you can install many other OSes, including Google Android, Ubuntu, Angstrom, and Windows CE. You are free to do whatever you want.

Vil tippe at nært sagt alle lib er tilgjengelige eller lar seg kompilere på ARM, untatt de som bruker x86 spesifike CPU-kall etc.

GPL/open sauce LUKKET programvare for linux er i min erfaring nesten utelukket x86 kompilert...

Hvis jeg ikke gidder å fikse P1510'en min, og går for en TouchBook vil jeg nok beholde standard os (inntil jeg blir lei ihvertfall =)

EDIT

mente å skrive LUKKET kildekode

:blush:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
GPL/open sauce programvare for linux er i min erfaring nesten utelukket x86 kompilert...

Pussig påstand, siden GPL/open source jo impliserer at kildekoden er tilgjengelig. Det meste lar seg nok kompilere på ARM, det er få av dagens programmer som bruker assembly-instruksjoner direkte.

Har ingen erfaring med ARM, men har kompilert mye rart uten nevneverdige problemer på SPARC.

Dersom de porter Windows til ARM, er det slik at windowsx86 programmer da ikke vil kunne brukes på den?

Ja. ARM != x86, de er ikke binærkompatible på noen måte.

Lenke til kommentar

Det jeg er redd for er at det medfølgende ikke skal være alverden, Har ikke funnet veldig mye info om det, så lurer lit på hvor stort community det egentlig er der. :p Den er jo basert på Ångstrôm, og det er an skje det communityet de mener. Men jeg forbinder Ångström mer med små embedded devices, og ikke en "orntli" netbook.

Også har jeg distrohore-tendenser innimellom, så kjekt med utvalg. :p

Lenke til kommentar
GPL/open sauce programvare for linux er i min erfaring nesten utelukket x86 kompilert...

Pussig påstand, siden GPL/open source jo impliserer at kildekoden er tilgjengelig. Det meste lar seg nok kompilere på ARM, det er få av dagens programmer som bruker assembly-instruksjoner direkte.

OOBS!

Her skrev jeg feil i beflippelsen....

Mente jo dette som en kommentar for lukket kildekode...

Tabbe

Var på jobb når jeg skrev det; det er sikkert grunnen ;)

Lenke til kommentar
Det jeg er redd for er at det medfølgende ikke skal være alverden, Har ikke funnet veldig mye info om det, så lurer lit på hvor stort community det egentlig er der. :p Den er jo basert på Ångstrôm, og det er an skje det communityet de mener. Men jeg forbinder Ångström mer med små embedded devices, og ikke en "orntli" netbook.

Har en Neo Freerunner.

Den bruker i hvert fall delvis Ångström.

Potensialet er der for en "full-blown" distro, IMHO.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både Ångstrøm (på en PDA) og da selvsagt OpenMoko på freerunneren min. Det er flere problemer med Ångstrøm. For det første er det en rimelig smal distro, ergo går oppdatteringer og portinger treigt. Men det som virkelig er problematisk er pakkesystemet. Jeg fikk flashback fra Red Hat for ti år siden. OpenMokos fork av pakkesystemet er noe bedre, men fortsatt langt i fra perfekt.

Når det gjelder dingsen, så må jeg ærlig innrømme at jeg spådde den en rask død da pressemeldingen dumpet ned i innboksen her. Årsak er ganske enkelt feil valg av distro. Hva er det som gjør at folk sutrer og lever tilbake netbooks og klager over hvor dårlig GNU/Linux er? Jo distroer. Obskure distroer som ikke akkurat er noe for hvermansen. Jeg mener at de burde satset på en strømlinjeformet fork av Debian. Da har man i utgangspunktet et ganske greit system samtidig som man har et hav av pakker å backe seg opp med. Et alternativ kunne være Ubuntu MID edition eller lignende.

Lenke til kommentar

jepp, di ngsen i seg selv r en god ide, men det hjelper jo ikke hvis man blir begrenset av OSet. Skype f.eks. kan jeg se for meg bli et problem. Og det er vel rimelig mye GPL'd stuff og som må portes i en eller annen grad for å kjøre på ARM? Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Ser for meg at en ubuntu-avart hadde vært en bedre idé, ja.

Det burde ihvertfal vært mer info om OSet, pakkeutvalg, osv. Den er basert på Ångström, og det er det. Noen som vet om Ubuntu ARM vil kjøre på Touchbooken?

Lenke til kommentar

iom TouchBook'en ikke er tilgjengelig for vanlig salg ennå, så tror jeg ikke det har blitt gjort mye testing av andre distroer på den.

men i følge FAQen på nettsidene, skal det gå å kjøre Ubuntu på den ja...

EDIT:

i følge Always Innovating er TouchBook OSet basert på OpenEmbedded som skal være en variant av Ångström

ref: Open Source

Men jeg syns ikke det stemmer helt etter hva jeg leser på f.eks. Ångström sidene...

EDIT2:

i følge linuxinsider så har Always Innovating vært i kontakt med flere som skal kjøre Android på touchbooken

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...