Gå til innhold

Nysjerrig på værtetnings historikk, hva tåler de "egentlig"?


Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd ble jeg lurende på følgende? Hvor mye har kamraet deres vært med på og overlevd? Spørsmålet gjelder både de kamera som ikke har værtetning i utganspunktet og de som har det.

 

Selv har jeg nok vært relativt snill med Nikon D80'en, det har vært med på litt lett regn, sludd og ørkensand. Men noen fabelaktige historier eller eksempler har jeg egentlig ikke. Er derimot nysjerrig på hva dere andre har utsatt deres kamera for, og eventuelt hvilke forhåndsregler dere har tatt både under og etter turen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har med meg kameraet på det meste. Det har ikke vært utsatt for så mye vann, men støt har det fått sin del av. Verste var nok da jeg skulle ta noen bilder av drifting med radiostyrte bilder. Hadde kameraet på stativ mens jeg skulle kjøre litt. Først meide jeg ned stativet (bilene går i ca 60), før en venn av meg smalt rett i kameraet. Litt riper ble det jo, men alt fungerer som det skal. Objektivet (18-55 VR) så fremdeles helt nytt ut, og fungerte også akkurat som det skulle.

Lenke til kommentar

har pentakx k20d

 

1.gang falt kamerat i vannet når jeg veltet i kano, hadde det rundt halsen og fikk det fort opp fra vannet og opp i kanoen han til han padla ved siden av, kamerat var vel i vannet nja 10sek (ferskvann). fungerte helt fint igjen etter og ha tørket det på land.

 

2. har hatt det med i Ulstein hulene, kamerat så ut som en jordklump når kom ut, men etter og ha "vaska" det fungerte det helt fint.

 

3. kamerat klarte og miste det i vannet (salt vann) i det han skulle ta det ut av sekken i båten, var i vannet i noen få sekunder. kamerat funka fint men linsa standard 18-55m hadde fått noe vann i seg og var ubrukelig etter på, men selve huset funka fint og jeg bruker det enda.

 

har også brukt kamerat en del i regn, snø, ski bakken, fått en del vannspurt på seg, øl og er til nå bare standard 18-55mm linsa som har tatt kvelden, skal nevnes at jeg har hatt selve huset på lokale foto butikken for rens av speil 1 gang..

 

i grunn eneste jeg ikke har brukt kamera i er stor kulde.

 

jeg er ikke uforsiktig egentlig bare liker og holde på med ting:P

Lenke til kommentar

Har med kamera (D300) i all slags vær, men bruker da bare optikk med værtetning. Foreløpig har jeg kun hatt 16-85mm i skikkelig sprutregn, og det har aldri vært noe problem. Bare setter utstyret til tørk når jeg kommer i hus. Jeg har både 35mm, 70-300mm og 105mm micro som alle har værtetting. Spesielt sistnevnte kommer sikkert til å få kjørt seg i uvær i løpet av sommeren. Bytter forøvrig aldri objektiv når det er skikkelig vått.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

:) Begynner å forstå jeg har vært relativt forsiktig ;) Men det jeg har vært mest "bekymret" for er å holde på for nært sprut av saltvann ol. Har jo UV-filter på glasset, men har ikke hatt så fryktelig lyst til å få saltvann overalt. Jeg kjenner meg selv godt nok og vet at blir jeg først ivrig, så har ting en tendens til å bli vått. Det er da hovedsaklig meg selv det har gått utover, men jeg tørker helt fint.

 

Dere som først har fått saltvann på kamera/glass, hvilke prosedyre har dere fulgt etterpå for å ivareta utstyret best mulig?

Lenke til kommentar

Om du holder på ved saltvann, bør du ta av UV filtret etter bruk, så du kan fjerne saltluften som blir mellom linse og filter.

 

Dere som først har fått saltvann på kamera/glass, hvilke prosedyre har dere fulgt etterpå for å ivareta utstyret best mulig?

Skyll/tørk av med ferskvann og legg til tørk (plukk ifra hverandre mest mulig)

Lenke til kommentar

Jeg får titt og ofte litt sjøsprøyt på 30D'en min,ikke mye men nok til at det blir noen dråper.

 

Hvis jeg er i en båt som er åpen,bruker jeg og legge et handkle over under transport i de tilfelle jeg trenger kameraet raskt,ellers så ligger det i sekken.Har faktisk i vinter montert en egen boks i lettbåten for oppbevaring av kamera så jeg har rask tilgang til kameraet hele tiden.

 

Når jeg er tilbake så tørker jeg kamera med et fuktet handkle til jeg er sikker på at saltet er fjernet og lar det ligge i friluft til jeg er sikker på at det er helt tørt,det er viktig og ta av filter for og unngå at saltet tørker,det blir bortimot umulig og få av filteret etter en stund,noe jeg har erfart et par ganger grunnet intern slapphet :ermm:

Lenke til kommentar

Bruker en Nikon D40. Den har vært med på mye rart. :)

 

Helt generelt bruker jeg den nokså hardt, lar den henge og slenge rundt. Blir jo litt bulker og riper - polstra noen utsatte områder med gaffateip her om dagen, sånn for sikkerhets skyld. Er ikke redd for å ha den i regn med mindre det er snakk om sprutregn, da er jeg litt mer forsiktig. Har fått den nokså våt en del ganger, uten at det har gjort noe, men jeg er relativt påpasselig med å ikke få vann i blitsskoa.

 

Har hatt den med ned i kloakken hvor det var mye kloakkpartikler (vil ikke vite hva det var) i "lufta," den så udelikat ut etterpå men hadde ikke noen tekniske problemer med det. Har hatt den hengende over skuldern mens jeg har kravla inn vinduer og denslags, men ingenting har faktisk klart å skade den ordentlig.

 

Er ikke gummipakning på 18-55, så jeg unngår for det meste å bruke den i regnvær.

 

Forøvrig har også SB-800 fått seg en aketur (hadde ikke blisstativ, så jeg la den ned i snøen for å lyssette et vinterbilde). Den var søkkvåt, så jeg tok ut batteriene og lot den ligge på varmekablene i en fem minutters tid. Det lukta brent ta jeg testa den etterpå, men det ble ikke noen komplikasjoner utover det. Den funker fortsatt helt uten problemer.

 

Har også en OM-1, som garantert tåler mye, mye mer enn D40, men den er mye forsiktigere med. Den er jo så gammel og fin :love:

Lenke til kommentar
Har med kamera (D300) i all slags vær, men bruker da bare optikk med værtetning. Foreløpig har jeg kun hatt 16-85mm i skikkelig sprutregn

+1

 

Når jeg kom inn i bilen tørket jeg lett av utstyret.

Kom hjem så lot jeg det stå og lufttørke, linsa zoomet jeg helt inn sånn at mest mulig kriker og kroker fikk tørke :)

 

Ellers oppbevarer jeg alt fotoutstyret sammen med en del "fuktposer" (eller hva det nå heter, suger fuktighet) i fotobagen.

Lenke til kommentar

Kan vel for ordens skyld nevne at E-3 har vært vått, kaldt, varmt, støvete med mere uten å ta noen skade. Jeg har børstet vekk masse støv fra innsiden av batteriluken, men utenfor gummipakningene.

 

I tillegg har jeg sett bilder tatt under vann med E-3. Det vil si, holdt halvveis under. Karen mistet kameraet i en elv, plukket det opp, og fant ut at han skulle ta det under igjen. Det fungerer fortsatt. :p

Lenke til kommentar

Det blir feil med bare suksesshistoriene, vi bør vel også få høre om hva kamerautstyret ikke overlever?

Personlig har jeg lite negative erfaringer, men jeg er forsiktig med utstyret. Har prøvd juvvandring med to kompaktkamera i vanntette poser, og fant ut at den ene posen hadde et lite hull. Det andre kameraet (Canon PS A70) begynte å jukse på slutten, men vet ikke om det var fuktighet eller hoppingen ned i vannet som gav problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...