Gå til innhold

Billig server. Skal kjøre server 2003. brukes som filtjener og print

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle sette opp en billig server med harddiskene jeg har liggende.

Jeg trenger da litt råd til et billig og stabilt hovedkort med plass til 4-6 disker og heldt raid mulighet eller trenger jeg dette?

Er det andre ting jeg bør tenke på når jeg skal sette opp min server?

Takker på forhånd for svar

mvh

JC

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

trenger da ikke kjøpe, trial får du utvide til et år :D

forøvrig for hovedkort skal du ha det billig anbefaler jeg se innom komplett og netshop sine demovarer i ny og ne.

fant meg i forige uke 2 asus hovedkort hos netshop som var returnert innen angrefrist med 2x gbit lan 6x sata raid til 350kr stk :D

en tredjedel av prisen mot at du ikke får orginale esken eller kablene, men samme garanti som normalt.

for cpu/ram så er disse rimelige og funker bra

2,8ghz dualcore amd - 494kr

2x1024mb kingston valueram - 230kr

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er også ute etter tips om billig og driftsikkert hovedkort + CPU som kan takle 6 SATA disker og samtidig kunne utvides i fremtiden, dvs Gbit LAN.

Skulle egentlig gjenbruke et MSI K400 kort med prosessor, men PC finner ikke de nye sata diskene uansett hva jeg gjør ( oppgradert BIOS, drivere, jumpere osv)

Nå gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette og kjøper heller nytt kort og CPU

Så jeg er som sagt også interessert i tips.

Har vært inne på hardware sin prisguide, men det ligger så lite erfaringer inne der mtp hovedkort med 6 sata plasser til en rimelig penge....

mvh

M

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er også ute etter tips om billig og driftsikkert hovedkort + CPU som kan takle 6 SATA disker og samtidig kunne utvides i fremtiden, dvs Gbit LAN.

Skulle egentlig gjenbruke et MSI K400 kort med prosessor, men PC finner ikke de nye sata diskene uansett hva jeg gjør ( oppgradert BIOS, drivere, jumpere osv)

Har vært inne på hardware sin prisguide, men det ligger så lite erfaringer inne der mtp hovedkort med 6 sata plasser til en rimelig penge....

mvh

M

Har du prøvd å høyre klikke på "min datamarskin" og så gå inn på "behandle" så velg diskbehandling på siden og der må du antagelig hvis formatere diskene.. hadde samma problem hvis det var det. der står det om det er "Raw" format og hvis det er det må du antagelig vhis formater til NTFS, eller FAT.. (NTFS er raskest, synes jeg :tease: )

Lenke til kommentar
Hei!

mvh

M

Har du prøvd å høyre klikke på "min datamarskin" og så gå inn på "behandle" så velg diskbehandling på siden og der må du antagelig hvis formatere diskene.. hadde samma problem hvis det var det. der står det om det er "Raw" format og hvis det er det må du antagelig vhis formater til NTFS, eller FAT.. (NTFS er raskest, synes jeg :tease: )

Problemet er at jeg ikke får startet opp PC med begge SATA diskene i. Den kommer til WIndows oppstart, men der stopper det og systemet rebooter seg selv. Det går an å starte opp med den kun gamle, men ikke kun med den nye. Dersom jeg kobler den nye til mens PC er i gang så låser PC en seg...( Vet at dette ikke var lurt, men var skikkelig dritlei her om dagen)

Er det noe banalt som jeg gjør feil? Går inn i RAID kontrollen, men den finner kun den gamle harddisken. BYtter også sata kabel og tilkoblingspunkt uten at det hjelper. FInner heller ikke disken i BIOS. Det er jo ikke akkurat så mange valg der som gjelder SATA som jeg har funnet.Kun ett sted og huke av....

:-)

M

Lenke til kommentar
Hei!

mvh

M

Problemet er at jeg ikke får startet opp PC med begge SATA diskene i. Den kommer til WIndows oppstart, men der stopper det og systemet rebooter seg selv. Det går an å starte opp med den kun gamle, men ikke kun med den nye. Dersom jeg kobler den nye til mens PC er i gang så låser PC en seg...( Vet at dette ikke var lurt, men var skikkelig dritlei her om dagen)

Er det noe banalt som jeg gjør feil? Går inn i RAID kontrollen, men den finner kun den gamle harddisken. BYtter også sata kabel og tilkoblingspunkt uten at det hjelper. FInner heller ikke disken i BIOS. Det er jo ikke akkurat så mange valg der som gjelder SATA som jeg har funnet.Kun ett sted og huke av....

:-)

M

testa diskene i en annen pc? å sett om de dukker opp der? (sånn bare før du kjøper ny..)

Lenke til kommentar
Hei!

Har ikke mulighet for det. De andre PC ene har ikke SATA kontakter. Tror du at begge diskene kan være ødelagt?

M

ikke vet jeg, men om du kjenner noen andre som kan teste disse for deg kan det være lurt. og hvis det er diskene så burde du jo klage til leverandøren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...