Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nye dekk - passe på eksisterende felger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe nye sommerdekk til min ny-innkjøpte bil. De sommerdekkene som jeg fikk med var meget slitt. Uansett, de var 205/45 (på 16'' felger), og den forrige eieren sa at de sporet mye så han anbefalte å gå ned til f. eks 195/50. Vil det passe på de eksisterende felgene? Er ikke helt 100% inne på alt dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er felgbredden som avgjør hvilke dekkbredder du kan bruke. Hva er bredden på felgene dine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

7,5 er kanskje litt mye for 195 bredde, men jeg finner ikke tabellen i farten. Uansett, i forhold til rullediameter blir det 195/50.

Mye sporing? Kanskje dekkene har symmetrisk V-mønster? Sjekk i så fall ut dekk som har asymmetrisk mønster for dine nye dekk, disse sporer som regel mindre. Kan også være at innpresset på felgene er feil, det kan også påvirke geometrien i forhjulsopphenget, og gi mer sporing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er ingen fagmann, men litt mer enn middels interessert.... Googlet litt mer, og fant noen tråder som anbefalte ca 40 mm smalere felg enn dekk. Dine 7,5" felger er 190,5 mm brede, og passer dermed best til 225-235 dekk, så det spørs hvor bra det blir å gå under det du har i dag. Med 205 vil det si at felgen bør være 165 mm eller 6,5". Dersom du går for 195 blir det 155 mm og felgen bør være 6,1" (6").

Selv har jeg 215/45 på 7J17" felg, og synes det passer perfekt (det er originaldim med sportspakken).

Lenke til kommentar

Dette eksemplet fra B.F. Goodrich viser at "rim width range" for dette dekket i 195/50/15 er 5,5-7", og for 205/45/16 5,5-7,5". Jo lavere profilen på dekket er, jo mindre avvik kan tåles, ettersom det blir en lavere dekkside å "fordele" differansen på, om du forstår. Noen syns det ser stilig ut med felger som faktisk er bredere enn dekket, og dekksider som er strukket utover mot felgen, men det er ikke i henhold til dekkprodusentenes anbefalinger, og etter min personlige mening noe av det styggeste jeg ser av dekk/felg-kombinasjoner. Jeg vil heller ikke at felgen skal være det første som treffer en kantstein eller annet hinder, dette selv om jeg ikke akkurat har for vane å kjøre på kantsteiner..

Bottom line: Sjekk om dekkmerket du ønsker å bruke har lagt ut tilsvarende anbefalinger, og følg dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...