Gå til innhold

Hva skal sendes med i omslagsarket?

Anbefalte innlegg

Heihopp!

Har søkt høgskole til høsten, og fått omslagsarket i posten. Men lurer på: under punkt 3 om PRAKSIS. Skal jeg der legge ved attester jeg har fått fra arbeidsgivere opp igjennom de to siste åra etter vgs.? Har ikke tatt noe spesielle utdanninger, vekterkurs isåfall eneste. Ellers vanlige jobber som kassearbeider, bhg., og vekter. Er det noe som kan gi meg poeng liksom?

Skjønner meg ikke helt på den 23/5-regelen :23/5-regelen

Takker og bukker :)

edit: leif's

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihopp!

Har søkt høgskole til høsten, og fått omslagsarket i posten. Men lurer på: under punkt 3 om PRAKSIS. Skal jeg der legge ved attester jeg har fått fra arbeidsgivere opp igjennom de to siste åra etter vgs.? Har ikke tatt noe spesielle utdanninger, vekterkurs isåfall eneste. Ellers vanlige jobber som kassearbeider, bhg., og vekter. Er det noe som kan gi meg poeng liksom?

Hvis du ikke er minst 23 år, er det ikke noe poeng i å dokumentere praksis hvis du ikke søker på et studium hvor praksis er en del av opptakskravet.

23/5-regelen er egentlig ganske enkel. Du kan bli poengberegnet som 23/5-søker hvis du er over 23 år, og kan dokumentere 5 års arbeids- og/eller utdanningspraksis. I dette kan VGS inngå som 3 år. Da poengberegnes du bare på bakgrunn av studiekompetansefagene (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnslære og nyere historie) samt spesielle opptakskrav og fag som gir deg realfagspoeng. Alderspoeng får du som 23/5-søker fra og med det året du fyller 24, med 2 poeng per år. Du kan også få 2 poeng for høyere utdanning/folkehøgskole/førstegangstjeneste.

-lb

Edit: forøvrig er vel omslagsarket ganske selvforklarende, skulle jeg mene?

Endret av lamabodo
Lenke til kommentar
Heihopp!

Hvis du ikke er minst 23 år, er det ikke noe poeng i å dokumentere praksis hvis du ikke søker på et studium hvor praksis er en del av opptakskravet.