Gå til innhold

strømopplegg Europa & USA

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på hvordan strømopplegg, f.eks til oppladning av bærbare enheter, er rundt om i verden. Jeg er helt blank på dette området. USA og England(?) har vel annen spenning enn her i landet? Noen som har eksempel på en omformer som kan brukes? Er det noen forskjell på støpsel rundt om i verden? Hva med Asia osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o

I usa har de 110V og disse kontaktene HD4_12697-20._hi_N.jpg

Men kjøper de en sånn en her HD3_324308%20spec_hi_N.jpg

så har du for hele verden og trenger bare omformere så Volten blir riktig for ditt apparat

England har 230V

Lenke til kommentar

Jeg lurte på det samme ifjor da jeg dro til USA og fikk følgende svar.

Hvis du ser etter på laderne dine så er de ofte fra 100 til 240V. Det vil si at du trenger bare et adapter som gjør at støpselet passer fysisk i vegguttaket slik som DMPoWer viser bilde av. Spenningen regulerer laderen selv.

Jeg kjøpte et adapterkit hos Elkjøp til ca 50,-(husker ikke helt, det var ihvertfall billig) og ladet DV-kamera, fotoapparat, Mp3-spiller, PDA og telefon med original-laderne uten noe som helst problem.

God tur! :-)

Lenke til kommentar

Takk! Så jeg trenger altså bare et slikt adapter (som vist) for å bruke alle mulige ladere over hele verden? Det hørtes da alt for enkelt ut! :) Fungerer virkelig f.eks en enkel mobillader til alle mulige spenninger bare støpselet passer? Hvordan er spenningen f.eks i resten av Europa?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gå god for alle verdens land men ihvertfall i USA med sine 110V gikk det fint med kun adapter. Som sagt, hvis du kikker på laderen din så står det på den hvilken spenning den funker med, typisk "100-240V".

Adapteren som er avbildet er en av mange typer. Jeg kjøpte et "travel-kit" som inneholdt 4-5 forskjellige enkelt-adaptere. De jeg ikke bruker havnet nederst i en skuff. Den jeg tok med meg ligner på den sorte oppe til høyre. Den har flate USA-stikker i han-enden og hull til norsk støpsel i hun-enden.

Lenke til kommentar

Du får mange gode og riktige råd. Fikk bare lyst til å si at andre apparater som ikke er ladere er det oftere nøyere med. Ladere omformer bare en vekselstrøm til en likestrøm noe er svært enkelt å få til. Selv med store variasjoner i volten inn kan utgangen holdes på de spesifikasjoner som apparatet trenger. Vær obs på at selve systembetingelsene for at et apparat funker i USA ofte ( og desverre ) er forskjellige. Feks. en TV funker ikke selv om Volten blir korrekt omformet. En mobiltelefon må være triband. Klokker som går synkront med nettfrekvensen funker heller ikke OSV. Lista blir overraskende lang.

Lenke til kommentar

Er det ikke england som har/hadde likespenning? I så fall er det ikke bare bare å koble transformatorer eller elektromotorer til der.

Det er også langt i fra alle adaptere som takler hele spenningsområdet 100-240V veksel. Du må som nevnt lese på adapteren du skal bruke.

(De aller fleste ATX PSU'er støtter forresten 100-240V. Unntaket er de eldre modellene som har en egen bryter for dette bakpå og de eldre modellene som kun er laget for en spenning.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Er det ikke england som har/hadde likespenning? I så fall er det ikke bare bare å koble transformatorer eller elektromotorer til der.

Da må det ha vært leenge siden. De har "vanlig" strøm der nå og har hatt det i minst 15 år(skal ikke si det sikkert men vi hadde bare kontakt adapter med over)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...