Triplejack Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei, jeg skal hjelpe min bror med å instalere win7 på han sin bærebare pc, men så ser jeg at han har 4 partisjoner. En data, en som er kalt acer og to andre med ukjent filsystem. Jeg regener med at de to ukjente er noe restore saker. Windows mappa ligger på acer disken, og hva som ligger på data disken er ukjent. Kan jeg bare kjøre sammen acer og data til en disk bare med å trykke slett på feks data? Takker for evt svar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Brenn ut factory recovery disks vha Acer eRecovery så kan du slette recovery partisjonen(e). Etter dette kan du bruk Gparted for å resize data partisjonen slik at det blir unallocated space nok etter denne - lag basic primary ntfs på ledig plass og benytt denne til Win7. Da har han dual boot med XP/Vista (forrige OS) og Windows 7. Win 7 bør ha 16GB som absolutt minumum (helst "litt" mer) . Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Tror ikke bruttern er så interessert i å ha vista, med tanke på at han har greid å herpe den. en klassisk 13 åring som har full tilgang på pcen, ikke bra med andre ord. Det du sier er at det er å brenne ut de partisjonene, og slette alle partisjonene slik at han ender opp på en 300 gb hdd? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Brenn ut factory recovery disks vha Acer eRecovery så kan du slette recovery partisjonen(e). Etter dette kan du bruk Gparted for å resize data partisjonen slik at det blir unallocated space nok etter denne - lag basic primary ntfs på ledig plass og benytt denne til Win7. Da har han dual boot med XP/Vista (forrige OS) og Windows 7. Win 7 bør ha 16GB som absolutt minumum (helst "litt" mer) . syar2003, brenner man ut recovery disken som iso eller vanlig ? takk for evt svar Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg sier bare at du BØR beholde factory OEM operativsystemet som er levert med PC hans. Dette gjøres ved å la recovery partisjoner være "untouched" eller brenne ut til 2-3 DVDer factory recovery. Win 7 er tross alt ubrukelig etter 1 mars 2010 - hva gjør du med PCn hans da ? Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg sier bare at du BØR beholde factory OEM operativsystemet som er levert med PC hans. Dette gjøres ved å la recovery partisjoner være "untouched" eller brenne ut til 2-3 DVDer factory recovery. Win 7 er tross alt ubrukelig etter 1 mars 2010 - hva gjør du med PCn hans da ? Ok, takker for alle svar. Tror han har brent ut de ut, fant en hel bunke med cder, så det er nok det som er brent ut. Hva han gjør etter 1 mars 2010? Den tid den sorg Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Brenn ut factory recovery disks vha Acer eRecovery så kan du slette recovery partisjonen(e). Etter dette kan du bruk Gparted for å resize data partisjonen slik at det blir unallocated space nok etter denne - lag basic primary ntfs på ledig plass og benytt denne til Win7. Da har han dual boot med XP/Vista (forrige OS) og Windows 7. Win 7 bør ha 16GB som absolutt minumum (helst "litt" mer) . syar2003, brenner man ut recovery disken som iso eller vanlig ? takk for evt svar Det er en egen Acer eRecovery manual hvor dette er beskrevet , og man bruker Acers eRecovery program for brenningen. Formatet (image) er basert på symantec ghost med Windows PE enviroment på DVD/CD. Endret 7. mai 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå