Smikken Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei, Jeg skal begynne på økn. og adm eller samfunnsøkonomi til høsten og er ute etter å få tak i en bok jeg kan lese før jeg begynner. Er det noen som kan har noen gode råd til hvilken jeg kan lese? Lenke til kommentar
investor Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Sjekk pensum lista og start der da? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vi kan anbefale å lese om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt. Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker -knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Matematisk analyse. Bd. 1 Knut Sydsæter Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Matematisk analyse. Bd. 1Knut Sydsæter Forsåvidt en god bok, men den er ikke en økonomibok.. Matten kommer han til før eller senere uansett. Kjøp heller for eksempel Principles of Microeconomics av Stiglitz.. Lenke til kommentar
Arenji Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei, Jeg skal begynne på økn. og adm eller samfunnsøkonomi til høsten og er ute etter å få tak i en bok jeg kan lese før jeg begynner. Er det noen som kan har noen gode råd til hvilken jeg kan lese? "Økonomi på trikken" eller "Alt du vil vite om samfunnsøkonomi" er artige små bøker, dersom du er helt ny på feltet. Hvis du er litt mer dreven og ønsker en litt mer formell bok, mer lik de du kommer til å bruke på studiet ditt er "Economics" av Fischer, Begg mm en kanskje bra og lett bok Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Støtter de to forslagene over, de er ikke tekniske men gir en fin innsikt i hva samfunnsøkonomi handler om. Andre i litt samme gate er "Freakonomics", "The Undercover Economist" og "Sex, drugs and economics". Selv leste jeg sistnevnte da jeg gikk på første semester, og den gir litt andre eksempler på sentrale økonomiske begreper enn det læreboken gav.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 De nevnte bøkene, hva angår "hverdagsøkonomi" har begrenset læreverdi om TS ikke har noe økonomisk bakgrunn fra før av. Om han ikke kjenner teorien bak eksemplene, så vil de i beste fall kun være morsomme historier å fortelle senere. Det blir som å lære seg programmering av nettsider med å surfe. Det finnes ingen (som jeg kjenner til) lærebøker som tar for seg økonomi som helhet, da vitenskapsfeltet består av flere hovedgrener som igjen er delt opp i flere undergrener. Eksempelvis finansiell økonomi alt fra nåverdibergeninger til rentepariteter. Og en bok som tar for seg finans, samfunn (inkludert mikro og makro) ville være uhensiktsmessig. Derimot så er det mye metode som går igjen i de ulike retningene, så for at TS skal være best mulig rustet til studie han skal begynne på. Og da er særlig matematikk, som jeg foreslo i en tidligere post, en av hjørnesteinene. Underlagt matematikken gjelder også statistikk, som anvendes i alle områder av faget. Lenke til kommentar
Arenji Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) De nevnte bøkene, hva angår "hverdagsøkonomi" har begrenset læreverdi om TS ikke har noe økonomisk bakgrunn fra før av.Om han ikke kjenner teorien bak eksemplene, så vil de i beste fall kun være morsomme historier å fortelle senere. Det blir som å lære seg programmering av nettsider med å surfe. Det finnes ingen (som jeg kjenner til) lærebøker som tar for seg økonomi som helhet, da vitenskapsfeltet består av flere hovedgrener som igjen er delt opp i flere undergrener. Eksempelvis finansiell økonomi alt fra nåverdibergeninger til rentepariteter. Og en bok som tar for seg finans, samfunn (inkludert mikro og makro) ville være uhensiktsmessig. Derimot så er det mye metode som går igjen i de ulike retningene, så for at TS skal være best mulig rustet til studie han skal begynne på. Og da er særlig matematikk, som jeg foreslo i en tidligere post, en av hjørnesteinene. Underlagt matematikken gjelder også statistikk, som anvendes i alle områder av faget. Forsåvidt enig, men i Matematisk Analyse bøkene er det jo mindre økonomisk teori enn i de "kiosk-økonomi" bøkene som er nevnt i tråden, jf Økonomi på trikken og Freakonomics. Matematisk Analyse 1&2 er definitivt bøker man har mye større utbytte av å lese om man kan grunnleggende økonomisk teori først, eller lærer det parallelt, for så å begynne å bruke matematikk for å anvende noe av kunnskapen. "Kiosk-økonomi" bøkene er bra, om ikke annet, for å øke økonomi interessen og tilvenne seg å tenke økonomisk, slik at man kan gyve på de mer tekniske bøkene i studiet med større iver. Anbefaler forøvrig, en gang til, Economics (http://www.amazon.co.uk/Economics-David-Begg/dp/0077107756) for en lettlest, lett teknisk (ihvertfall litt mer teknisk enn de forenevnte bøkene, med unntak av mattebøkene såklart) bok som såvidt meg bekjent brukes på innføringskurset i samfunnsøkonomi både i Trondheim og på Blindern. Den tar for seg både mikro og makro emner. Endret 10. mai 2009 av Arenji Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 *Grave i haugen fra i høst* Her i Bergen brukte vi denne boka i Econ 100 som er introduksjon til samfunnsøkonomi. Synes den var helt fin iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå