Gå til innhold

Problemer med systemvolum under Vista-installasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kart å tulle til pcen min og partisjonene...

kort fortalt er alt slettet og må installere vista på nytt da det og er borte.

men under installasjonen hvor jeg skal velge partisjon for installasjon får jeg bare beskjed om at: Windows finner ikke et systemvolum som oppfyller kriteriene for installasjon. Dette skjer uansett hvilken partisjon / disk jeg velger

hvordan kan dette fikses da jeg ikke har operativsystem lenger??

Takk :)

Endret av Skagen
Lite beskrivende emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har kart å tulle til pcen min og partisjonene...

kort fortalt er alt slettet og må installere vista på nytt da det og er borte.

men under installasjonen hvor jeg skal velge partisjon for installasjon får jeg bare beskjed om at: Windows finner ikke et systemvolum som oppfyller kriteriene for installasjon. Dette skjer uansett hvilken partisjon / disk jeg velger

hvordan kan dette fikses da jeg ikke har operativsystem lenger??

Takk :)

Prøvd å formatere via BIOS'en?

Lenke til kommentar

jeg brukte gparted og noe gikk fryktelig galt.

har 3 disker, og den ene av de er partisjonert i to.

hvordan entrer jeg bios da og formaterer via der? vil bare få alt tilbake til null igjen så jeg kan installere vista på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

hvordan entrer jeg bios da og formaterer via der? vil bare få alt tilbake til null igjen så jeg kan installere vista på nytt.

Formatering via BIOS er vel snart 15 år siden det var mulig.

Til tråsdstarter: Prøv å ta ut de diskene du ikke skal instalerer på. DVS bare ha i den disken som Vista skal inn på. De andre diskene kan du koble til senere hvis det går bra med instalasjonen. Drivere til SATA og AHCI kan være lurt å ha på en USB-penn hvis nådvendig...

Lenke til kommentar

Formatering via BIOS er vel snart 15 år siden det var mulig.

Til tråsdstarter: Prøv å ta ut de diskene du ikke skal instalerer på. DVS bare ha i den disken som Vista skal inn på. De andre diskene kan du koble til senere hvis det går bra med instalasjonen. Drivere til SATA og AHCI kan være lurt å ha på en USB-penn hvis nådvendig...

Kan ta de ut ja, men uansett får jeg samme beskjed på den disken jeg skal installere på.

Har noen en enkel løsning på å tilbakestille harddisk / partisjoner? og så begynne som om disken er ny?

har ingen program etc på usb....

trenger virkelig hjelp!

Lenke til kommentar

Hvis du gjør slik som * har sagt------>dvs alt frakoples untatt den du skal installere.

Så starter du fra Vista plata, og når du er i Install Now vindu, velg Repair my Computer (ned til venstre finner du det) Si i fra når du er kommet så langt

Lenke til kommentar

Hvis du gjør slik som * har sagt------>dvs alt frakoples untatt den du skal installere.

Så starter du fra Vista plata, og når du er i Install Now vindu, velg Repair my Computer (ned til venstre finner du det) Si i fra når du er kommet så langt

skal prøve.
men har prøvvd å reparere flere ganger uten hell da, vil det funke annerledes etter de andre kobles fra?
Lenke til kommentar

har nå koplet fra og får nå installert.

hvordan kan jeg etterpå se om noen av diskene kan reddes om de ikke er tomme?

noen av de har blitt endret fra standard disk til dynamisk disk, men vetikke hvorfor............?

Lenke til kommentar

Det jeg ønsket med Repair My Computer, var ikke den Autorepair funksjon, men Diskpart commando via Command prompt.

<Jeg tenkte at du hadde dynamiske disker ja.>

Når du sier at du får installert nå, så er jeg ikke i takt med hva du mener.

Mener du at du har startet å installere Vista på nytt?

I så fall, det var noe som du burde vurdere allerede nå, og det er spørsmål med partitionering. Og det med at du brukte gparted.

Så, hva er status nå,? spørsmål om de andre dynamiske disker, vil vi se når du først har et OS på plass.

Jeg aventer til du har noe ....

Lenke til kommentar

installasjon mislyktes på den disken som er koplet i (Hoveddisk C)

noen fil mangler eller lignende...

hva kan jeg gjøre? har ikke prøvd repair enda...

Det jeg ønsket med Repair My Computer, var ikke den Autorepair funksjon, men Diskpart commando via Command prompt.

<Jeg tenkte at du hadde dynamiske disker ja.>

Når du sier at du får installert nå, så er jeg ikke i takt med hva du mener.

Mener du at du har startet å installere Vista på nytt?

I så fall, det var noe som du burde vurdere allerede nå, og det er spørsmål med partitionering. Og det med at du brukte gparted.

Så, hva er status nå,? spørsmål om de andre dynamiske disker, vil vi se når du først har et OS på plass.

Jeg aventer til du har noe ....

Lenke til kommentar

Ok, den C: Hoveddisken, er det slik at alt på den kan slettes, uten at du vil savne noe?

Er den disk som du har formatert\installert før?

Er den disk som var ferdig montert når du kjøpte PC med OS ferdig installert?

Hvor mange GB er den?

Hvordan kunne du tenke å partitionere. Partitionere, betyr at du deler den opp. ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja dndisken kan alt slettes på. den er per nå partisjonert i to deler. en på 100GB som brukes til windows, rsten (ca 350GB) brukes til annet, men kan slettes.

ønsker å ha det slik fremover og...den fulgte med pc ja, men da var det XP. vista har jeg installert selv senere.

Ok, den C: Hoveddisken, er det slik at alt på den kan slettes, uten at du vil savne noe?

Er den disk som du har formatert\installert før?

Er den disk som var ferdig montert når du kjøpte PC med OS ferdig installert?

Hvor mange GB er den?

Hvordan kunne du tenke å partitionere. Partitionere, betyr at du deler den opp. ikke sant?

Lenke til kommentar

ok, vi vet ikke hvorfor du får feilmeldninger, og vi skal ikke prøve på å finne ut.

Du starter med Vista plata, velg Repair my computer, klikk Next i det første UI du får, der hvor den prøver å søker.

Velg Command prompt

skrive og tast enter på hver linje

diskpart

select disk 0

clean

create partition primary size=100000 (hvis du får feilmeldning prøve size=100000MB)

select partition 1

active

format fs=ntfs Quick

assign

exit

Nå kan du restarte og gå inn for vanlig installasjon.

Det er kun en partition på disken. Resten skal du ordne fra i Vista, slik du ønsker

Lenke til kommentar

etter jeg skriver selectdisk 0 kommer dtopp en liste over kommandoer, blant annet CLEAN. prøver skrive clean, men får beskjed at ingendisk er valgt.....hva gjør jeg da?

ok, vi vet ikke hvorfor du får feilmeldninger, og vi skal ikke prøve på å finne ut.

Du starter med Vista plata, velg Repair my computer, klikk Next i det første UI du får, der hvor den prøver å søker.

Velg Command prompt

skrive og tast enter på hver linje

diskpart

select disk 0

clean

create partition primary size=100000 (hvis du får feilmeldning prøve size=100000MB)

select partition 1

active

format fs=ntfs Quick

assign

exit

Nå kan du restarte og gå inn for vanlig installasjon.

Det er kun en partition på disken. Resten skal du ordne fra i Vista, slik du ønsker

Lenke til kommentar

da får jeg enoversikt over disk 0, 1, 2, 3, 4'kundisk 0 er tilkoblet, og det stemmer jo...størrelse er 466GB

Skriver du commandoer slik du ser dem? mellomrom osv?

Men prøve først (du er da i diskpart)

list disk

hva får du på den?

Lenke til kommentar

ja men da skal du med

select disk 0 (mellomrom mellom select og disk og disk og 0)

få ikke noe annet enn at dsk 0 er selected.

(du valgte vel norsk tastatur når du startet med Vista ikke sant, ellers du vil få problemer å finne = eller andre tegn)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...