Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny "direktørbil" til pensjonist.


Anbefalte innlegg

Spre løgner om BMW? Det var undersøkelser i et større norsk bilblad jeg leste for omtrentlig 5 mnd siden.

 

EDIT:

I tillegg til det hadde jeg en kollega tidligere som hadde en ny BMW 3 serie i 2005 og MB E i 2007 og han solgte begge til fordel for Volvo nettopp pga verkstedbesøk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig de gangene vi måtte sende BMW'en på service er det ren rutineservice på deler som ble normalt slitt. Har ikke opplevd noe ekstraordinære feil ved bilen enda og det har gått noen år. Men hvis man har fått en bruktbil som er "rævkjørt" og dårlig vedlikeholdt fra før så er det ikke rart at en BMW liksom er mye på service. Men da har bilen regelrett fått dårlig behandling fra gamle eier( e ) og er nødvendigvis ikke BMW's feil.

Lenke til kommentar
Spre løgner om BMW? Det var undersøkelser i et større norsk bilblad jeg leste for omtrentlig 5 mnd siden.

 

EDIT:

I tillegg til det hadde jeg en kollega tidligere som hadde en ny BMW 3 serie i 2005 og MB E i 2007 og han solgte begge til fordel for Volvo nettopp pga verkstedbesøk.

 

Aha, du kjenner en som har hatt en BMW på verksted mer enn normalt, det betyr jo at alle BMW'er er dårlige. Godt argument!

 

Må jo også kommentere vittigheten ved at du ber folk om å ikke uttale seg om ting de ikke har greie på når det lyser tvers igjennom at det er du selv som ikke har et fnugg av peiling på temaet :)

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Spre løgner om BMW? Det var undersøkelser i et større norsk bilblad jeg leste for omtrentlig 5 mnd siden.

 

EDIT:

I tillegg til det hadde jeg en kollega tidligere som hadde en ny BMW 3 serie i 2005 og MB E i 2007 og han solgte begge til fordel for Volvo nettopp pga verkstedbesøk.

 

Slike artikler bruker jo ofte utenlandske statistikker som kildegrunnlag. Tyske Dekra (som også rangerer BMW høyest) er i hvert fall flittig sitert i norske medier.

 

Hva gjelder norske bilblader er det jo ikke så mange å velge mellom hva gjelder de "større". Man har vel omtrent bare Autofil, Bil, AMS og Motor. Du kan kanskje spesifisere litt nærmere hvilket av disse det var, og gjerne noe om innholdet utover din tolkning om at "Bmw er mer på verksted enn på veien"?

 

For øvrig er det verdt å nevne at denne kollegaen din virkelig har dummet seg ut, hvis han byttet til Volvo i håp om å få mindre feil. De er nemlig blant verstingene i følge svenske Motormännen.

 

Du kan jo også lese litt nærmere og se i hvilken ende av skalaen BMW befinner seg. Og ikke minst, tabellen som viser hvor mange dager forskjellige bilmodeller i snitt tilbrakte på svenske verksteder i 2008. Dette er jo kjernen i din påstand.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Jaja, skjønner at statistikk danner et godt generelt bilde, men jeg ville fortsatt vært litt skeptisk til driftssikkerheten til en BMW som er noen år gammel og hvor den er blitt "rævkjørt" av fartsglad ungdom, ikke har den fått nødvendig service pga økonomi osv. Menneskelig behandling av bilen spiller en stor rolle også. Sikkert noen som klager over bilen sin men tenker ikke over hvordan den blir behandlet.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette gjelder da ikke bare BMW. Alle "rævkjørte" ungdomsbiler har dårligere driftssikkerhet enn gjennomsnittet for merket, enten det er BMW eller noe annet. I denne tråden er det snakk om ny bil, ikke gammel sliten kebab-tralle.

 

Kjenner flere som har Volvo, men ingen som er fornøyd med verkstedet sitt (flere forskjellige). En av dem tar nå alltid servicer i Sverige. De jeg kjenner har V40, V70 og XC70, og det er bare V40'en som har hatt alvorlige feil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har vedlikehold mye (det meste) å si. Man kan jo finne mishandlede Toyotaer fulle av feil, og tilsvarende strøkne Fiater eid av entusiaster som stort sett ikke gjør annet enn å gnikke og gnu på bilene sine.

 

Men i denne tråden er det jo snakk om kjøp av en fabrikkny bil. Og da blir poenget om "rævkjøring" av tidligere eier ikke særlig aktuelt. Regner også med at S-lines far er en såpass oppegående fyr at han holder seg til angitte serviceintervaller. Dette, kombinert med fabrikkgaranti taler til fordel for at det burde bli et relativt bekymringsløst bilhold ved kjøp av ny BMW.

 

I tillegg vant nylig BMW BIs kundetilfredshetspris (selv om Theo sikkert har hørt om en som har en nabo som mener noe annet), og da ligger jo det meste til grunn for man ikke direkte driter seg ut på tvers av fornuften ved å kjøpe en bil fra Bayern.

Lenke til kommentar

Og hva har rævkjørte ungdomsbiler med denne tråden å gjøre, om jeg tør spørre?

 

BMW har ifølge flere store kvalitetsundersøkelser gjennomgående god kvalitet. Jeg har lest de aller fleste, og det er ingen tvil om at BMW er best på kvalitet blant de store tyske merkene. Såvidt jeg vet, er det kun Porsche som kan måle seg.

 

Når det kommer til spørsmålet til trådstarter kommer jeg tilbake med mine synspunkter senere i kveld. Litt for mye å gjøre på jobb til at jeg kan skrive en vurdering av disse bilene opp mot hverandre akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Det med rævkjørt bil er eksempel på hvor folk kan danne sitt inntrykk fra angående bilmerker (f.eks. Theo).

 

Men for å svare TS så foreslår jeg Bentley hvis penger ikke er en issue. Elegant og gjennomført bil som oser av klasse, veldig godt valg hvis man ikke vil ha en sportslig profil.

 

TS kjører jo Bentley selv så det er rart han ikke har anbefalt den! (om han ikke allerede har gjort det da...)

Endret av DSG
Lenke til kommentar
..og med det tror jeg vi ikke hører så mye mer fra herr Theo.
Haha! Du må lære deg å lese innleggene til de du forsøker å kommentere ;)

 

MagnumPI:

Ja absolutt, når jeg er tilbake på kontoret igjen skal jeg høre med karen som viste meg artikkelen i bladet den gang. Selv var kjøpsinteressen for BMW liten, så jeg har ikke kjørt de selv nei, det hold med sytingen jeg fikk høre på jobb av de som eide dem.

Erfaringen jeg fikk med BMW var gjennom kjente i den norske BMW klubben, samt en del kollegaer og bekjente som har BMW.

 

Ellers kan jeg ikke si at jeg setter mye tillitt til en undersøkelse rundt leasingbiler som dere viste til tidligere her. Det avhenger av hvilke biler som blir mest leid ut og hvor mye de kjøres.

 

Og vel kollegaen er strålende fornøyd med Volvo kjøpet og før hørte jeg kun klaging på BMW 3 serien og MB Een, samt kommentarer som "Aldri mer".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette blir bare ord mot ord/erfaring mot erfaring.

 

I Theo sitt tilfelle tviler jeg på at det har vært noen som helst erfaring med i bildet. Det fremstår mer som vås mot fakta enn ord mot ord. ;)

Man kan ta deg for å virke saklig helt til det glipper for deg i slike innlegg som dette.
Lenke til kommentar
Det med rævkjørt bil er eksempel på hvor folk kan danne sitt inntrykk fra angående bilmerker (f.eks. Theo).
Det er artig å se hva slags slutninger man kan trekke om andres erfaringer og bakgrunn med bilmerker ved å lese ting som man vil. Disse bilene til kollegaene på jobb var hverken rævkjørt eller kjente problemmodeller.

 

At man kommenterer biler ene og alene utfra bilder som flere gjør her sier sitt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...