Gå til innhold

Nikon CLS med SB-600 som slave?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et D40 kamera med en SB-800 på, så jeg kan bruke SB-800 som kommando enhet for CLS (om jeg ikke har misforstått). Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en SB-600 som andre blits og bruke den sammen med SB-800? Siden D40 ikke kan kommandere selv, må jeg ha SB-800 på kameratet, så jeg er usikker på om SB-600 er kraftig nok for CLS bruk innendørs og utendørs?

Noen som har noe erfaring med dette?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har et D40 kamera med en SB-800 på, så jeg kan bruke SB-800 som kommando enhet for CLS (om jeg ikke har misforstått). Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en SB-600 som andre blits og bruke den sammen med SB-800? Siden D40 ikke kan kommandere selv, må jeg ha SB-800 på kameratet, så jeg er usikker på om SB-600 er kraftig nok for CLS bruk innendørs og utendørs?

Ja, du kan bruke SB-600 off camera med SB-800 påmontert D40. SB-600 er kraftig nok til mye den, og nettopp fordi den ikke er på kamera, kan den i mange settinger være plassert mye nærmere enn kameraet og likevel være utenfor synsfeltet. Selvfølgelig vil du møte begrensninger tidligere enn med SB-800, men det er en meget behagelig blits til mange formål, og vil være en super og mer kompakt on camera-blits enn SB-800 når du kun skal ha med deg én blits også.
Lenke til kommentar
Ja, du kan bruke SB-600 off camera med SB-800 påmontert D40. SB-600 er kraftig nok til mye den, og nettopp fordi den ikke er på kamera, kan den i mange settinger være plassert mye nærmere enn kameraet og likevel være utenfor synsfeltet. Selvfølgelig vil du møte begrensninger tidligere enn med SB-800, men det er en meget behagelig blits til mange formål, og vil være en super og mer kompakt on camera-blits enn SB-800 når du kun skal ha med deg én blits også.

Takk for svar! En ting jeg har lest er at slaveblitsen må være "in-line-of-sight" innen 30% vinkel. Betyr det at man ikke kan putte den f.eks bak en sofa for å få den til å lyse opp rommet bak? Ønsker ikke akkurat å se blitsen på bilde ;-)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom SC-28 og SC-29?

-Lazy

SC-29 har "AF assist light"

Innendørs er det vanligvis ikke noe problem, da lyssignalene som blir sendt fra SB-800 vil sprette rundt i rommet. Utendørs kan det by på problemer, men da kan man f.eks bruke SC-28/29 og holde commander/master blitsen ut til siden slik at den får kontakt med den/de trådløse blitsen(e).

Bilde av en SC-29.

Hmm, da begynner det å bli dyrt igjen. Jeg mener SC-29 + SB-600. Får tenke litt og vurdere det opp mot ny linse.

Men, takk for svar!

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Kjøp SB-600. Flere blitzer off-camera er uvurderlig. Stort sett fungerer IR-kommunikasjonen mellom kamera og blitz. Og hvis du opplever det som et problem kjøper du noen billige radio-triggers på ebay, evt. på fotovideo.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...