Gå til innhold

DivX - Mpeg2 - mpeg1? Hva skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal komprimere avi-filene mine. Jeg er seff. interessert i best mulig kvalitet og minst mulig filer. Jeg har prøvd divx, mpeg2 og mpeg1.

Når det gjelder miksen mellom kvalitet og filstørrelse kommer mpeg1 best ut? Jeg hadde i utgangspunktet trodd på divx eller mpeg2, men der bir kvaliteten altfor dårlig.

Jeg komprimerte til mpeg2 vha. studio 7 i dvd-kvalitet. Men det ble altfor kjip kvalitet.

Noen som har tips om hvilke programmer jeg burde bruke for de forskjellige komprimeringsmetodene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet en del på dette, divx er bra på videoer fra DVD-er som er progresivt lagret. Men hvis opptaket er fra eget videokamera er videoen somregel lagret interlaced, det vil si at når videoen vises på TVen tegnes først linje 1,3,5,osv. og deretter 2,4,6,osv., dette vil si at et bilde i avifilen består av to forskjellige bilder. Denne typen video er det kun mpeg2 som kan lagre. Når video skal lagres i mpeg2 er det viktig å ha en veldig god mpeg encoder, min favoritt er "Cinema Craft Encoder SP" som er en veldig dyr encoder, men resultatet blir veldig bra. En annen encoder som er god og gratis er TmpgEnc og kan laste ned på siden http://www.tmpgenc.net/. Ikke bruk encoderen som er i studio 7 den er dårlig og kan ikke kode i variabel bitrate. Hvis der er mye bevegelse i videoen må det brukes høy bitrate for å få bra resultat.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da vet jeg ihvertfall at jeg konverterer til Mpeg2 istedet for Divx direkte!

MEN - der fikk jeg nok et problem. Jeg prøvde ulead dvd moviemaker til å konvertere fra avi til mpeg2 ved å velge DVD compilant. Bildekvaliteten ble veldig bra, men jeg fikk ikke med lyden? Filen jeg prøvde å konvertere var laget i premiere i dv avi format med PCM lyd (48 khz, 16 bit).

Noen som vet hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 10:56, geirjak skrev:

Jeg har testet en del på dette, divx er bra på videoer fra DVD-er som er progresivt lagret. Men hvis opptaket er fra eget videokamera er videoen somregel lagret interlaced, det vil si at når videoen vises

..snip..

. Ikke bruk encoderen som er i studio 7 den er dårlig og kan ikke kode i variabel bitrate. Hvis der er mye bevegelse i videoen må det brukes høy bitrate for å få bra resultat.

Hvorfor skal man ikke konvertere til divx når man har interlaced? Jeg har selv brukt tmpgenc for å konvertere DV til DivX med variabel bitrate og satte en opsjon i tmpgenc at dette var en interlaced film (Odd/Even). Funka som fjell det og fikk et meget bra billedresultat i ei fil som ikke ble altfor stor.. Eneste problemet var at lyden kom ut av synk.. Visstnok pga at jeg konverterte lyden til mp3 og at den da mister 1 sekund pr 400 sekund..

[ Denne Melding var redigert av: wsp på 2002-01-25 02:58 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...