Kongeskipet Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Installerte for noen uker siden Ubuntu på en USB-penn fra biltema med Ubuntu sitt verktøy USB Startup Disk Creator. Fungerte utmerket og mye bedre enn xp gjorde på en eee-pc med treig ssd. Men så formaterte jeg den (og byttet navn på den) for å prøve en annen distro. Da ville ikke Ubuntus verktøy for å lage startup disk ville ikke starte å kopiere filer til den. Klarte med Unetbootin å boote puppy, men fra Linux Mint (basert på Ubuntu) gikk det bare en gang. Etter jeg restartet vill den ikke boote lenger. Har nå formatert og overskrevet den stakkars USB-pennen så mange ganger at jeg spør her om hjelp. Mener å ha lest at minnepennen må ha det originale navnet (husker ikke hva), og at det kan hjelpe å slette partisjonen og lage en ny (noe jeg ikke har vet hvordan). Kan jeg boote knoppix fra cd og slette og lage ny parisjon der? Vill helst ha en Ubuntu/Ubuntu-basert distro og setter som krav at innstillingene og dokumentene lagres på minnepennen. Minnepennen er på 8GB hvis noen lurte. Endret 7. mai 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Du formaterte USB-pennen, så du? Antar du gjorde det i Linux. Formater pennen i Windows hvis du har tilgang til det og prøv igjen. Du skal se at datamaskinen din er følsom angående "riktig" formatering på USB-pennen. Videre anbefaler jeg at du viser alle skjulte filer på pennen og shift-sletter innholdet. Da slipper du å formatere den. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 bruk programmet unetbootin, lett som f*** å bruke Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Kan tilrå sida PendriveLinux. Der er det guidar for å installere ganske mange distroar (Ubuntu, PCLinuxOS, Gentoo, gOS osv.) på ein minnepenn. Dei har vel og sin eigen distro, basert på Mandriva. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Formaterte den i Windows, har ikke lært meg det i linux enda, men hva er shift-slette for noe. Brukte Unetbootin, men det fungerte ikke bra med linux mint. Vill det være noe forskjell om jeg velger Ubuntu? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Fant den som Linux Mint fungerte på en gang (har 2 like minnepenner), shift-slettet alle filene, og installerte ubuntu med USB Startup Disk Creator fra Ubuntu. Fungerte utmerket! Fikk en feilmelding første gang, men det var vist fordi BIOS-en var stilt inn på at det var floppy mens det ikke var noen floppy koblet til. Fungerte fint da jeg fikset det. Takk for raske svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå