Gå til innhold

Hvilken vei skal en vifte montert i toppen blåse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg skal montere en 120mm vifte i toppen av kabinette mitt... (chieftec miditower)

 

Men hvilken vei bør den blåse. ut eller inn i kabinette?

 

:shrug:

 

Den må blåse ut. varmen stiger oppover, og det er vel fett å få den vekk derfra...

Hvordan har du laga hull?

Har du bare sagd i vei? Vurderer å gjøre det samme selv.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg skal montere en 120mm vifte i toppen av kabinette mitt... (chieftec miditower)

 

Men hvilken vei bør den blåse. ut eller inn i kabinette?

 

:shrug:

 

Den må blåse ut. varmen stiger oppover, og det er vel fett å få den vekk derfra...

Hvordan har du laga hull?

Har du bare sagd i vei? Vurderer å gjøre det samme selv.

 

 

Hei!

 

Takk for svaret! Jeg har ikke laget hullet enda, men jeg har tenkt å få tak i enn hullsag på 120mm. Eller så bruker jeg en stikksag...

 

Men først så har jeg tenkt å tegne av viften på kabinettet. Da skal jeg bruke en tegning jeg fikk i en tidligere post:

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...0452&highlight=

 

Jeg tror ikke det skal være så vanskelig.. Håper jeg :p

Lenke til kommentar
Er ikke det bare å prøve seg frem da, hva som gir lavest temperatur?

 

Selv har jeg en ganske stor vifte nederst i mitt Chieftec Miditower som trekker lufta fra utsiden inn i kabinettet.

 

Den kaldeste lufta er jo alltid nederst mot gulvet.

 

men også der det er mest støv å drit :wink:

Lenke til kommentar
Er ikke det bare å prøve seg frem da, hva som gir lavest temperatur?

 

Selv har jeg en ganske stor vifte nederst i mitt Chieftec Miditower som trekker lufta fra utsiden inn i kabinettet.

 

Den kaldeste lufta er jo alltid nederst mot gulvet.

 

men også der det er mest støv å drit :wink:

 

Det er det en har filter til (eller strømpebukser.... ;))

Lenke til kommentar
Er ikke det bare å prøve seg frem da, hva som gir lavest temperatur?

 

Selv har jeg en ganske stor vifte nederst i mitt Chieftec Miditower som trekker lufta fra utsiden inn i kabinettet.

 

Den kaldeste lufta er jo alltid nederst mot gulvet.

 

men også der det er mest støv å drit :wink:

 

Har parkett og det er aldri støv rett foran der PC'en står, så det er ikke noe problem for min egen del. Men for andre? Muligens. 8)

Lenke til kommentar

hei, har 2stk 92mm vifter. Den øverste står rett ved cpu/chipsett, når jeg satte den til å suge inn fikk lavere cpu/chipsett temperatur enn når jeg satte den til å blåse ut. Den andre viften står ved pci plassene og blåser luft ut. (sugde inn når den andre blåste ut, selvfølgelig)

 

Hadde først prøvd motsatt, det er jo det som virker logisk... men det viste seg at det var viktigere å ha kald luft rett på cpu/chipsett enn sirkulasjon i kabinettet.

 

Moralen er: prøv deg fram.

Lenke til kommentar

Skal du bruke det hullet sammen med waterchill. Jeg skal hente waterchill på posten imorgen. 8) . Så jeg skal gjøre samme hullet.Men lurer på hvordan jeg skal få tak i en stikksag, skal innom jobben for å se om det kanskje ligger noe slengende. men jeg har hørt at de inn og utrørene på radiatoren er bøyd sånn at det er vanskelig å få denne montert i de to øverste 5 !/4" brønnene.

 

Ellers har jeg 2 ganger papst på 12db og en på 19 db som kabinett vifter.

 

Er ike noe fysikkekspert,men har jo lagt merke til at hvis noe blåser PÅ deg blir det mye kaldere enn hvis noe blåser FRA deg. Kanksje dette er noe av grunnen til at luft sirkulasjon rett på CPU er gunstig istedenfor bare å fjerne varm luft.

 

Så er du usikker prøv deg frem og se hva som gir best resultat. Det skal jeg gjøre når jeg får waterchill settet. Er noen tips til hva jeg bør gjøre med de andre viftene? Har vurdert en intern løsning der jeg henger opp en vifte inni kabinettet med strikk ( har gjort det før med bra resultat) og får denne til å blåse rett på gpuen for eks.. innspill please..

Lenke til kommentar

det spørs vel hvor du fester vifta og hvor maskina står...

 

Om det er varmt i rommet er det vel best å blåse utover...om det er varmt i rommet (som det pleier å vere om sommeren) bør du blåse utover

 

Alle kort, cd-stasjoner, hdd'er produserer varme i kabinettet så ei vifte bør jo på sett og vis få denne varme lufta ut av kabinettet eller få kaldere luft inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...